Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bom? Alu vs. Carbon
-
kol e oslagbart. e så jäkla nöjd med min Vindsurfing.se monocoque bom
aldrig mer alu.
-
Tunt grepp i all ära, men hur tunt är det tunnaste man vill ha för att inte få ont i händerna? Är det alltid bra med så tunna bommar som möjligt?
-
tjocklek på greppet e nog en ren smaksak skulle jag tro. precis som längden på hängseletamparna.
visst e det lättare att få kramp ju tjockare bomen e men där e mycket annat som spelar in
-
@JMB 456286 wrote:
kol e oslagbart. e så jäkla nöjd med min Vindsurfing.se monocoque bom
aldrig mer alu.
Seriöst? Hur påverkar det din segling? Seglar du bättre med en kol bom? Blir vinden jämnare? fler seglingsdagar? bättre vågor? Är bara lite fundersam. För jag har haft kol, alu och hybrid (NP alu/kol) Och inte fan seglade jag bättre med en chinook kol bom i nävarna än med en alubom från local sprit. Däremot kan jag lova att jag hängde betydligt mer läpp när jag knäckte min kol bom, jämfört med de gånger jag knäckt någon av mina alubommar. Sen kan jag ju hålla med om allt prat om att kol är styvt och hela den biten. Men tror knappast att det påverkar seglingen för medelsvesson. Men vad vet jag…
//TDK som numera kör en skev north alubom, men hade inte satt fler trick med en x9 i händerna..
-
Problemet är att många alu-bommar mattas eller oxiderar. Jag har knäckte 5st alu bommar och några av dem gick av då jag bara segla rakt fram, inte någon hård landing eller kastfall. Brottpunkterna har inte heller varit speciellt oxiderade vad jag kunnat se. Jag hoppas att kol inte blir mattat på samma sätt men det är kanske en fråga ni som seglar mer och hårdare kan tipsa om. Styvheten har jag inte mäkt någon skillnad på i de mindre storlekarna.
-
Om man som speednörd, vilket jag är, bara kör racesegel så är skillnaden STOR mellan kol och alu. Det är betydligt mer pulver i ett racesegel och belastningarna är mycket större. Då märks skillnaden väldigt mycket, men precis som påpekats tidigare ska det vara en fullkol bom och av bra kvalite.
Nu kör jag väldigt sällan våg och freeride (kommer bli ändring på det i år, ska iaf övningsköra våg:wink: ) men kan tänka mig att skillnaden inte blir lika markant på den typen av utrustning. -
TDK;456478 wrote:Seriöst? Hur påverkar det din segling? Seglar du bättre med en kol bom? Blir vinden jämnare? fler seglingsdagar? bättre vågor? Är bara lite fundersam. För jag har haft kol, alu och hybrid (NP alu/kol) Och inte fan seglade jag bättre med en chinook kol bom i nävarna än med en alubom från local sprit. Däremot kan jag lova att jag hängde betydligt mer läpp när jag knäckte min kol bom, jämfört med de gånger jag knäckt någon av mina alubommar. Sen kan jag ju hålla med om allt prat om att kol är styvt och hela den biten. Men tror knappast att det påverkar seglingen för medelsvesson. Men vad vet jag…
//TDK som numera kör en skev north alubom, men hade inte satt fler trick med en x9 i händerna..
Som segelsnurrare kör du antagligen sällan segel över 6 kvadrat, va? Prova segel över 7-8 kvadrat med alu-bom, och testa sedan med en bra kolbom. STOR skillnad. Om du sedan väljer rejs-prylar, så är det så enkelt att en alubom inte håller för dom påfrestningar som det blir.
-
@Jester 456507 wrote:
Som segelsnurrare kör du antagligen sällan segel över 6 kvadrat, va? Prova segel över 7-8 kvadrat med alu-bom, och testa sedan med en bra kolbom. STOR skillnad. Om du sedan väljer rejs-prylar, så är det så enkelt att en alubom inte håller för dom påfrestningar som det blir.
Ah, du tänker så.. 🙂 Sant. Jag har inte kört större segel än 5,2 på över ett år. Så jag får dra mig tillbaka lite då. MEN är ändå lite trött på alla inlägg om hur jäkla bra allt är, fast man inte kan säga varför..
//Häng löst!
-
@DanneMan 456487 wrote:
Apropå bom är det nån som testat Naish CT Wave Boom?
Jag har en Naish Global Wave 135-195, sedan snart ett år, mycket nöjd med den. Här märkt att jag ofta hellre tar den än min Chinook Wave Carbon. (kanske mest beror på formen, men prestanda mässigt är den inte sämre).
-
Hade vinden blivit jämnare och vågorna bättre hade nog fler kört med kolbom.
Min erfarenhet med alubommar e att dom blir “trötta” efter ett tag – mao sladdriga och inte lika styva som när dom var nya. Även en ny alubom e inte lika styv som en kolbom. Har heller inte knäckt en kolbom ännu – åtskilliga alubommar har strukit med genom åren. Alubommar har en tendens att gå av vid infästningen oavsett om den e popnitad eller skruvad. Alu ärgar, kol gör inte det. Alu töjer sig (skruva isär en äldre alubom och titta på hålen, dom e nog inte runda längre utan smått ovala) det gör inte kol.
“Oslagbart” var kanske en överdrift men jag kommer antagligen inte gå tillbaka till alu.
-
@JMB 456518 wrote:
Hade vinden blivit jämnare och vågorna bättre hade nog fler kört med kolbom.
Min erfarenhet med alubommar e att dom blir “trötta” efter ett tag – mao sladdriga och inte lika styva som när dom var nya. Även en ny alubom e inte lika styv som en kolbom. Har heller inte knäckt en kolbom ännu – åtskilliga alubommar har strukit med genom åren. Alubommar har en tendens att gå av vid infästningen oavsett om den e popnitad eller skruvad. Alu ärgar, kol gör inte det. Alu töjer sig (skruva isär en äldre alubom och titta på hålen, dom e nog inte runda längre utan smått ovala) det gör inte kol.
“Oslagbart” var kanske en överdrift men jag kommer antagligen inte gå tillbaka till alu.
Dom flesta av dina argument håller ju inte mot Aeron/Naish. Dom är precis lika styva, har inga popnitar eller infästningar. Sedan är det säkert så att rören inte håller formen i evighet, men de kostar ju betydligt mindre, så då är det bara handla en ny. Kolbommar går också sönder i kastfall. taskiga landningar etc, inget varar för evigt.
-
Sen är det skillnad på alu och alu med, precis som med kolbommar. 1988 köpte jag en tidig ART snabbkopplingsbom, som jag hade till 5.3, 4.5 och 3.5. Den fick stå ut med otaliga höga hopp med plattlandning, toköverriggad segling och min konstiga ovana att aldrig kroka ur när jag får kastfall och att landa chophopp ikrokad. I höstas gav jag bort den. Gammal och sliten men fortfarande i ett stycke.
-
@DanneMan 456547 wrote:
kanon Anders.. står mellan en Chinook å Naish.
Två grymma bommar! Naish (tillverkad av Aeron) är superstyv och hållbar, i synnerhet för att vara Alu. Chinooken är en av de mer beprövade och hållbara kolbommarna. Naish/Aeron är faktiskt styvare och har den där trendiga (och ursköna) formen. Chinooken är smal och går att plocka isär.
Låt tycke och smak, eller möjligen ekonomi avgöra!
Jesper B
(distributör för Aeron men också kört mycket med Chinookbommen)
Logga in för att svara.