Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bom och linor till RPM 12a och 9a

• Bom och linor till RPM 12a och 9a

Publicerad av pergbg på 3 november, 2016 vid 15:10

Hej!

Jag är relativt ny på kiting. Jag har en slingshot RPM 12 kvadrat. Jag funderar på köpa till en 9 kvadrat kite också den Slingshot RPM. Känns som bra kombo.

Jag undrar går det att köra på samma bom och linor till dom båda? Eller bör jag ha annan längd på linorna?

tobbekite svarade 8 år sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • tobbekite

Medlem
    20 november, 2016 vid 16:36

Du kan köra samma till båda. Sen är det smaksak vilken storlek på bommen man föredrar. I intervallet 20-25m på linorna så märker du större skillnad på bommens storlek än på linlängden.

Slingshot själva skriver:

Our full range of kites can be flown on our 20” Compstick bar. If you would like a specialty bar we recommend that for kite sizes 8m and smaller a 17” bar, for kites 14m and larger a 23” bar

Själv kan jag tycka att 20″ bommen som känns lagom för en 12a gör att 9an känns lite för snabb. Men det går till viss del att justera med var du sätter fast styrlinorna på kiten (finns 4 infästningar på kiten att välja mellan, som du kanske noterat). Längst ut mot vingtippen ger snabbast kite med minst bomtryck, längre in ger långsammare kite och högre bomtryck.

Själv föredrar jag:
    6-9kvm: 17″
    10-12kvm: 20″
    14-17kvm: 23″

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bom och linor till RPM 12a och 9a

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.