-
Bombyggning
Jaha, då var man igång med ett nytt bygge igen fast lite annorlunda denna gången. När mina bommar var ganska slitna i våras och det var dags att köpa nya, så fick jag en ide om att prova bygga egna kolbommar. Jag la ner det efter ett tag och köpte nya i aluminium men tanken på egenbyggd kolbom låg där och gnagde.
Vad jag läst och vad som är rimligt borde de flesta kolbommar vara byggda i hon-form med bladder/ballong lika som Kolramar till cyklar. Lite förenklat gör man typ så här: Man gör “ihålig” form i 2 eller fler delar, lägger i prepreg kol med en “ballong” i mitten. sen stänger man formen och blåser upp ballongen så kolen pressas ut mot formen, efter det härdat tar man ut detaljen som då är ihålig. (Kanske inte värdens tydligaste förklaring, ska se om jag inte kan länka till nån video senare)
Den metoden kräver ganska omfattande formar för större detaljer. Jag kände att jag inte riktigt var beredd att lägga den tiden utan funderade på om det inte gick att använda en hanplugg som man lindar väven runt, problemet är att få ut en krökt plugg när det härdat. (Nu har jag iofs sett en som byggt en bom med nån typ av hybridmetod,, kan även länka där senare)
Efter mycket funderande tror jag nu att jag löst det hela och har börjat med plugg och gjort lite prover. Material är beställt av Svenne och snart är det dags att börja laminera:) Tänkte lägga upp bilder och beskrivning efter hand.
Jag får erkänna att det här är ganska mycket försöksverksamhet och att det mycket väl kan gå åt pipan, först tänkte jag vänta med att lägga upp nån tråd tills jag visste om det gått bra men va tusan, blir mer spännande så här.
Ambitionen har även varit att det inte ska kräva större mängder material och tid för pluggen så en hel del kommer vara hederligt garage-mek med “man tager vad man haver”
Jag har även insett att en hon-form kanske inte hade varit så mycket mera jobb men nu kör jag så här, får ta hon-formen nästa gång.Som ett första steg kommer jag att återanvända bakstycke och frontbeslag från en gammal Simmerbom, går det bra kommer jag i steg 2 göra ett nytt bakstycke i kol. Frontstycke kommer jag inte att göra något.
/Björn
Logga in för att svara.