Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bomförlägning?

• Bomförlägning?

Publicerad av larry på 2 april, 2001 vid 10:45

Hur lång förlägning vågar man ha på bommen?

Ex. vågar jag ha 35-40 cm förlängning till ett 6.7 freestylesegel? Räkna med att man sliter rätt mycke i bommen.

Hur mycket skiljer det på Carbon och på Alu i detta avseende?(Om man bortser från att carbonet är styvare från början)

Har nån egna erfarenheter. Kanske man kan ha längre…….

callevader svarade 23 år, 10 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • oscar

Medlem
    2 april, 2001 vid 18:13

Jag har kört med Maui Magics Vision bom som förlänger 60 cm til 185 på mitt 6.9 utan problem. Blir aldrig samma påfrestningar i lättvind.

• callevader

Medlem
    2 april, 2001 vid 21:21

Bommen blir ju alltid som svagast och minst styv på yttersta läget. Visserligen blåser det ju mindre i lättvind, som någon sa, men du kör ju också med större segel som =längre bomm som =större hävstång =o.s.v. Sen beror det ju på vilken segling de tänker utsätta bomen för, typ snäll plattvatten el chop hop och manövrar med ryck och slit i bommen. Min upp fattning är att de håller längre om man inte kör på de yttersta lägena.
    Mvh.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bomförlägning?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.