Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › bomhöjd?
-
bomhöjd?
Publicerad av anonym-anvandare på 27 augusti, 2005 vid 06:50tja,
jag har sett lite videos o noterat att alla har ju bommen uppe vid halsen…varför har man det, personligen tycker jag det borde väl vara bekvämare att ha den i låg brösthöjd?vinta_kestrel svarade 19 år, 3 månader sedan 8 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
-
tack, men vad är fördelen med att ha den där jäntemot att ha den lite lägre?
-
Man kan “hänga” mer i bommen. Det gör en enorm skillnad iaf. Blir helt omöjligt att segla med bommen i brösthöjd. Upp upp upp!
-
jo men vad vinner man på att “hänga” i bommen? tack!
-
Annars får du inget bra tryck i mastfoten. MFP (Mast Foot Pressure), the wholy arch of windsurfing!
Kör långa linor och sätt bommen i axelhöjd ungefär.Irie Man
-
Du planar lättare.. Om du flyttar fram tyngdpunkten på brädan.. Tryck på mastfoten är ett bra sätt att få fram tyngdpunkten.
-
Håller med om att det är bättre att mäta hur långt bakom aktern på brädan bommen hamnar än att stå och mäta hur högt mot bröstet. Har själv bommen 5-10cm bakom aktern.
SafeSurfer -
jag brukar sätta bommen typ 2-5cm från längst upp, funkar bra för mig med 28″ tampar.
-
Upp med boomen bara.
Jag har min högst upp med 24cm tamp.
På Boxer har jag även lämnat 6cm extra förlängning för att få upp boomen.
Som syntes måste du ha din booom i förhållande till din längd, nackhögt som Cribb visar låter bra.
193cm 7p
-
Svar till:
Håller med om att det är bättre att mäta hur långt bakom aktern på brädan bommen hamnar än att stå och mäta hur högt mot bröstet. Har själv bommen 5-10cm bakom aktern.
SafeSurfer[/ QUOTE ]
No no…
5-10cm bakom akterna på min vågis så innebär att jag skulle åka omkring med boomen mellan benen. Vågis 214cm lång.
Boomhöjd efter gubbblängd -
Så du menar att om min bom är säg 20cm bakom aktern, så ska jag sänka bommen så att jag har den i knähöjd istället? Är man en normalståtlig nordbo så är man ju minst 190cm och för att ha bommen i någorlunda vettig höjd då så brukar man få skicka bommen ända upp, med resultat att bommen hamnar väldans långt utanför häcken på brädan.
Eller, ska vi som är så ståtliga istället flytta fram mastfoten lika mycket?! Låter inte bra, men jag är öppen för nya erfarenheter och lärdomar -
Det viktigaste är att man tycker det är skönt. Alla har olika stance, stilar, brädor, mm. Min bom har åkt upp och ner med modetrenderna. Ibland korta linor och hög bom för att komma nära riggen och få en upprät stance (man vill ju inte sitta och skita i bottomturn), ibland lågt och långa linor för rörlighet. Nu har dom landat på relativt låg höjd (knappt under 125cm enligt hotsailsmauis siffror på maststrumpan) och linorna 24 eller 26 cm. Kör jag 26 linor hamnr bommen någon cm högre än med 24 linor. Tycker också det har med vilken bräda man seglar att göra. på vissa vill man ha mastoften lite längre bak, då tycker jag det är skönt att sänka bommen lite.
I formula har det dominerande rådet varit att ha bommen så skithögt som möjligt utom då det tokblåser då den ska flyttas ner för ökad kontroll och mer tryck på framfoten. Men det senaste är att ha den relativt lågt, alltid, för ökad bekvämlighet och för att inte hamna under bommen utan alltid utanför och därmed få mer tryck på fenen/brädan. Vissa toppgubbar kör tokhögt och andra superlågt både i Sverige och internationellt – precis som vågseglarna.
Sålunda: lyssna inte för mycket på alla teoretiker utan kör där det känna skönt. Däremot kan man ju alltid prova att hörja/sänka lite och se om man kan vänja sig vid det.
Go Vinta Go!!
/Jesper B
-
Ang bommen låg och skita så har jag ett videoklipp från 1989 när jag kör ut genom vågorna i Klitmöller med en Bic Hardrock(!) och ett Raf Jet(?) Bommen är så lågt att jag ser ut att sitta på WC hela vägen ut tills röven slår i en våg och jag gör ett kastfall!
btw, Vinta valde jag för att jag inte kom ihåg att jag hade en Windglider Aloha. Men nu har jag hittat en äkta Windsurfer från 1975 med siffror i seglet och allt. Tänkte rasta lättvindsgubbarna i formula med den
Ha det gött på Torö i morrn om det blir nåt!
Logga in för att svara.