Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bomhöjd i för lite vind? :)

• Bomhöjd i för lite vind? :)

Publicerad av carl-r på 24 juli, 2008 vid 09:46

Om man inte kan plana, utan hela tiden är under planingströskeln så undrar jag om inte lägsta bomhöjd ändå kan vara en funkis ide.
    När jag har provat allt mellan minhöjd och maxhöjd på bommen i ickeplanande så verkar det som att bägge extremer är intressantare än mittenalternativen.
    Med mittenhög bom så känns det som att hängselen har för mycket kraft och att man inte kan utnyttja den. Med bommen i högsta så känns det som att mastvinkeln (bakåt) blir gynnsam för högsta möjliga fart i förhållandena.
    Men med bommen i allra lägsta så verkar det som att man tappar i hävstång och kan luta mer med hängselen. Det känns inte alls dummt att stå långt fram på brädan och hänga mer i hängselen med bommen i lägsta. Det känns tom som att man kan luta riggen mer över sig med bommen i lägsta än i mitten.
    Altså;
    * bommen i mitten: Hängselen känns som att den ofta dödar trimmet.
    * bommen högst upp: bakåtlutad rigg som känns snabbare.
    * bommen lägst ner: inskotad rigg som känns lätttrimmad med möjlighet att hänga mer i selen.

Stämmer mina iaktagelser med vad nån annan har gjort?
    Jag undrar i förlängningen också hur bommen längst ner funkar i andra situationer?

calle_b svarade 16 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • wilund

Medlem
    24 juli, 2008 vid 10:11

Upp med bommen HÖGT och häng lite av din vikt i selen nedåt så kommer du plana lättare , och det är väll det man vill . att guppa omkring i halvplaning med olika trim är inte så mycket att fundera över . det kan k–a folket göra .

det ska kännas som din vikt leds gemnom bommen och masten och belastar brädan vid mastfoten .

• schnitzler

Medlem
    24 juli, 2008 vid 10:19
    Carl R;484823 wrote:
    * bommen lägst ner: inskotad rigg som känns lätttrimmad med möjlighet att hänga mer i selen.

ju lägre du har bommen desto mindre kraft har man i seglet och för att plana ska man ju försöka hänga i seglet för att inte trycka ner brädan. så för att plana tidigare bör man ha bommen högre upp.
    det känns väl kanske som att man kan hänga mer enligt ovanstående men i själva verket trycker man väl ner brädan så att planingen försenas.

• carl-r

Medlem
    24 juli, 2008 vid 11:16

Jag vet att gängse standard med hög bom men jag kan inte låta bli att testa lite annat ändå efter att ha guppat omkring med skethög bom en timma. 🙂

Altså grejen med att få trycket ner i masten är väl om inte jag har fattat fel att få vikten framåt på brädan, att den ska plana ut?
    Det kan man ju lika gärna göra med fötterna?
    Den andra punkten som jag ser det är att få seglet lite “över” sig så att hela ekipaget får lyftkrafter som drar bort en aning från totalvikten.

• calle_b

Medlem
    28 juli, 2008 vid 09:54

Tjaba. Jag tror du ska ha höjden på bommen en aning högre än vanligt, men inte mycket. Jag tycker detsutom du gör helt rätt i att fisa runt under planing. Tid på vattnet gör susen, med eller utan planing.
    Själv guppade jag runt på 72 liter o 5.3 (största) i 5-6 sekund och övade lättvindsgippar, slag och annat matnyttigt. Övning ger färdighet.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bomhöjd i för lite vind? :)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.