Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Bomhöjd/hängseletamplängd

Taggad: 

• Bomhöjd/hängseletamplängd

Publicerad av anonym-anvandare på 15 augusti, 2002 vid 13:46

Hej,
    Jag har en trimfråga. När jag seglar formula försöker jag hålla tycket på bakre foten så lodrätt som möjligt för att undvika spinout och få högre fart. På bilden hänger seglaren lång från seglet för att få seglet lodrätt. Inte ens armen räcker till. Jag har även kännt att det är en fördel att ha bommen väldigt högt. Betyder detta att man skall segla med väldigt långa hängseletampar? Gör jag fel som försöker komma närme brädan och upp över fenan genom korta hängseletampar? Jag kommer inte i tamparna förrän jag kommit bak på brädan.
    Sebastian

anonym-anvandare svarade 22 år, 3 månader sedan 2 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • swe-1

Medlem
    16 augusti, 2002 vid 08:55

Hej Sebastian!

Längden på hängselelinorna är högst personlig, det finns inget rätt eller fel. Däremot har förståss längden på tamparna en stor inverkan på ditt stance.

Kortare tampar och hög bom fungerar speciellt bra i lättvind då du minskar tyngden på fötterna/brädan genom att liksom bli upphängd i riggen och som du beskriver är det helt omöjligt att kroka i om man inte har full planing.

Kolla bifogad bild på Per Svanberg SWE-16, som alltid seglar med mycket korta tampar (22″) i förhållande till sin längd (194cm), lite för korta om du frågar mig, notera hur han nästan svankar, rumpan hänger inte ner någonting! Men det funkar uppenbarligen mycket bra för honom!

Däremot tycker jag inte att du skall eftersträva ett så lodrätt tryck på fenan som möjligt. Jag eftersträvar att “segla på fenan”, dvs belasta fenan mer från sidan för att få lovartskanten att lyfta något ur vattnet.
    Får du spinnout när du belastar fenan kan fenan vara för liten och eller för mjuk, alt kanske du har mastfoten för långt bak.

//JIMMY

• anonym-anvandare

Medlem
    16 augusti, 2002 vid 11:38

Det jag kan märka när man ser på andras riggar och bilder är att jag har mina tampar betydligt längra fram på bommen än de flesta. På bilderna ser det ju nästan ut som om de sitter mitt på. Flyttar jag tillbax mina så sticker brädan upp i vind direkt = jobba väldigt då jag tycker det tappar meningen med att använda den överhuvudtaget

• swe-1

Medlem
    16 augusti, 2002 vid 12:14

Du kanske har alldeles för lite nedhal. Då hamnar buken och seglets cetrum väldigt långt fram.

//JIMMY

• anonym-anvandare

Medlem
    16 augusti, 2002 vid 12:27

Masten är ngt för lång. Förmodligen det som är problemet då, för jag kan nog inte få ner den mer. Detta är ett segel jag precis lånat och inte tittat på datan där. Ska se vilken mastlängd man behöver….

• anonym-anvandare

Medlem
    21 augusti, 2002 vid 16:00

Åkte lite idag i en insjö här i Skåne och hade ett stort problem. Jag kunde inte gå tillbax i stropparna på brädan för då stack den upp i vind igen. Är detta samma problem som föregående ? Provade att flytta fram masten utan resultat ? Vad är det vanligaste felen med dessa fenomen som resultat ?

• anonym-anvandare

Medlem
    22 augusti, 2002 vid 06:59

Jag tycker inte att du skall flytta fram masten när du seglar i en insjö och med såpass lätt vind som det var igår. Jag seglade själv igår i Höllviken och var något underiggad med 9,0. Att segla underriggad skapar förvisso prolbem i sig. Jag skall försöka bidra med tips. Upp med bommen till läge 4 av 5. Bra med nedhal precis som Jimmy skriver när det blåser och våga ha tamparna långt bak. Tamplängden kan du prova och korta till 22 – 24 tum. Lycka till!

• anonym-anvandare

Medlem
    22 augusti, 2002 vid 11:13

Tack för tipsen segel01 !!! Vill bara poängtera att jag halkade in i denne diskussionen på grund av problemet givetvis, men skillnaden är den att jag inte åker formula….men kan tänka att tipsen kan hjälpa ändå smile.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    22 augusti, 2002 vid 15:51

Skywalker, -BEN : use pump forcen, Konstig bräda det där, är det starvarsforce i brädan så att den vill gå upp i vind hela tiden, känner du till det eller?? eller är det för att du går i stropparna utan att pumpat upp den i riktig planing,

• anonym-anvandare

Medlem
    22 augusti, 2002 vid 16:05

Jag planar alltid. Är du inte medveten om mina krafter ?! smile.gif

Jo, det gjorde jag..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Bomhöjd/hängseletamplängd

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.