Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bomhöjd/Hängseletampslängd/Barfota?

• Bomhöjd/Hängseletampslängd/Barfota?

Publicerad av rrd på 9 december, 2007 vid 15:32

eng Boards (Guy Cribb) skriver i oktobernumret 2007 i artikeln Gybe tuning (förkortat):

-Nästan alla bör ha samma bomhöjd, det har så gott som alla världscup-/proffsseglare, ivartfall inom någon tum. Bomhöjd lägst axelhöjd.

-Hängsletampslängd minst 26″ för korta pers och minst 28″ för normallång (vad nu det betyder i england?)

-99,9% av världens bästa seglare kör barfota för känslans skull.

Kommentarer? Vad har ni för trim?

Själv seglar jag FW/våg är 1,76 lång och har bommen i hals/hakhöjd,
    26″ tamp och har alltid skor, men olika tjocklek sommar/vinter. Ett argument för skor är bättre stötdämpning.

rasmus_w svarade 16 år, 11 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • Knatte

Gäst
    9 december, 2007 vid 15:39

– Jag seglar ju barfota i alla fall 🙂
    – Jag har numer långa hängseletampar vario.
    – Min bom sitter nog lägre än axelhöjd…

• oaxen

Medlem
    9 december, 2007 vid 18:35

Det skulle bli väldigt intressant att dra lika enögda och långtgående paralleller mellan Formel 1(PWA) och oss vardagsbilister(normalsurfare)!

Jag tycker mr Cribb är lite väl fundamentalistisk. Jag har stämt av hans “Cribb sheet” mot mina preferenser och kommit fram till att han har fel… och rätt.

Att tro att man kan hitta en lösning för alla är naivt.

Bomhöjden bör ju relateras till en massa olika saker, främst den egna kroppslängden.

Jag kör alltid variotampar och ändrar under varje pass.

Barfota. Fick jag inte ont i tårna skulle jag alltid köra med skor.

• rasmus_w

Medlem
    9 december, 2007 vid 22:09

Min egen erfarenhet av hans tips är att rätt många av dem stämmer lite bättre än man först tror.

Bomhöjd. Det finns en kritisk “för högt”-punkt för mig, sitter bommen där eller högre så seglar jag uselt, lutar riggen bakåt och trycker för hårt med bakfoten i situationer där jag borde ta det piano.

Däremot är hans sätt att mäta bomhöjden genialt, eftersom det automatiskt kompenserar för att den effektiva bomhöjden minskar när man flyttar fram mastfoten och ökar när man flyttar den bakåt.

Tamparna stämmer bättre än man kan tro. Visserligen kan jag inte fatta hur man kan ha tamparna så långt fram som de flesta har, när jag provar andras prylar har jag ofta svårt att skota in och när jag ser personen segla, ser jag att personen seglar halv-inskotat hela tiden. Cribb-trimmet innebär att även jag måste flytta tamparna en bit bakåt och när jag seglar som jag brukar så när jag började segla så, fick främre armen jobba väldigt hårt. Efter ett tag har jag dock börjat lära mig att segla utan att behöva ta i rejält med framhanden eller ha den nästan framme vid masten och det är nog här tamplängden kommer in. Genom att tippa masten lite åt lovart så kan man hitta ett balansläge där händerna inte behöver jobba speciellt mycket. Det är nog här linlängden kommer in, det känns som att det vore lättare att hitta till det där balansläget om linorna vore lite längre, mina är i dagsläget för korta för det.

Skor. Jag hatar skor, använder dem bara när alternativet är förfrusna fötter.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bomhöjd/Hängseletampslängd/Barfota?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.