Min egen erfarenhet av hans tips är att rätt många av dem stämmer lite bättre än man först tror.
Bomhöjd. Det finns en kritisk “för högt”-punkt för mig, sitter bommen där eller högre så seglar jag uselt, lutar riggen bakåt och trycker för hårt med bakfoten i situationer där jag borde ta det piano.
Däremot är hans sätt att mäta bomhöjden genialt, eftersom det automatiskt kompenserar för att den effektiva bomhöjden minskar när man flyttar fram mastfoten och ökar när man flyttar den bakåt.
Tamparna stämmer bättre än man kan tro. Visserligen kan jag inte fatta hur man kan ha tamparna så långt fram som de flesta har, när jag provar andras prylar har jag ofta svårt att skota in och när jag ser personen segla, ser jag att personen seglar halv-inskotat hela tiden. Cribb-trimmet innebär att även jag måste flytta tamparna en bit bakåt och när jag seglar som jag brukar så när jag började segla så, fick främre armen jobba väldigt hårt. Efter ett tag har jag dock börjat lära mig att segla utan att behöva ta i rejält med framhanden eller ha den nästan framme vid masten och det är nog här tamplängden kommer in. Genom att tippa masten lite åt lovart så kan man hitta ett balansläge där händerna inte behöver jobba speciellt mycket. Det är nog här linlängden kommer in, det känns som att det vore lättare att hitta till det där balansläget om linorna vore lite längre, mina är i dagsläget för korta för det.
Skor. Jag hatar skor, använder dem bara när alternativet är förfrusna fötter.