Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bomköp vad gäller?
-
vill bara avsluta med en liten summering ifall ngn annan funderar samma
tyngre än min local spirit g6 men oxå mkt mkt styvare. tänkte inte så mkt på greppskillnaden när jag surfade. lite jobbigare att flytta tamparna än vid rund bom dock. Och varför varför ska man behöva sy för att stoppa i uthalstamparna..va inte det på åttiotalet? klart bättre(enklare iaf) på min localspirit…
bomfästet sviktar en del som local sp trots åtdragna bultar och mastklämma, (den tampen är förresten redan luddig 2ggrs rigg…) men märks inte på vattnet på samma sätt. styvheten märktes dock av… trodde alltid förut att det var seglet och masten som var mjuk men ack så fel jag hade =) mkt prisvärd.
är man tyngre än 90 och hänger mkt apa och pumpar så är den klart värd pengarna om man inte vill gå på kol.kom dock ihåg att jag jämför med localsp. bommen som Är mjuk.-johan
-
skall testa chinook bommarna nu i veckan. Skall bli kul för för de har gott rykte. De ligger dessutom under andra premiummärken som north och neil pryde i pris. Vi får se hur de funkar på gotland om 2 veckor.
Bicless
-
Jag knäckte en Local Spirit Alu 185-240 för ett par veckor sedan. Den gick sönder först i bakstycket, sedan gick den av vid maständen oxå. Inköpt april 2009: jag tycker nog den ska hålla längre än så! Har inte haft några direkta kastfall med den men iofs har jag haft den ganska mycket förlängd till ett 9.0-segel.
Istället köpte jag en Chinook 190-247 alu. Den har lite grövre rör och känns stabilare och styvare än Local Spirit tycker jag. Kol är ju så inih-e dyrt så jag snålköper aluminiumbommar men undviker de billigaste som har delade bomrör: hålen för bombeslaget brukar korrodera och generera sprickor som knäcker bommen.
-
Köp carbon! Är inne på 5:e säs med min TL XTR, still going strong. Alu mattas av, korroderar/kärvar i justeringen och flexar duktigt med mkt förlängning. Med en carbonbom klarar man sej med en bom (vågsegling). Jag kör en 140-190cm bom till alla mina segel och kör den upp till 180 cm för 5.5:an, styv som fan även då. Hade jag kört alu hade jag behövt 2 bommar och nog bytt bommar ett par ggr under samma tid, dvs till en större totalkostnad. Och sämre känsla, mer meck, och antagligen haft simturer pga knäckt bom. No more alu for me!
-
Bytte förra hösten från alu till kolfiber, Simmer Blackline. Det är faktiskt stor skillnad i känsla mellan bommarna. Precis som ovan säger så flexar den inte påtagligt vid mycket förlängning. Sen är Blackline också smalare i greppet än de flesta alubommar jag provat.
-
En alubom är dessutom kallare när det kommer till tidig vår och sen höstsurf. Metall kyler mer än kol, m a o är det skönare med en kolbom vid kall väderlek…
-
Köpte en V-grip som andra bom då min Aeron jaws börjat strula i clipsen, men idag bestämmde jag mig att det får bli en ny bom igen efter 3:e seglingen på v-grip. Passar inte mina händer alls, stryper fullständigt blodflödet. Hade helt vita fingrar efter 15 minuter och det var inte kallt varken i havet eller luften.
PAssar nog många verkar det som, men inte mig. Styv som fan är den dock, och frontbeslaget världsklass. -
LarsK: Köp carbon! Är inne på 5:e säs med min TL XTR, still going strong. Alu mattas av, korroderar/kärvar i justeringen och flexar duktigt med mkt förlängning. Med en carbonbom klarar man sej med en bom (vågsegling). Jag kör en 140-190cm bom till alla mina segel och kör den upp till 180 cm för 5.5:an, styv som fan även då. Hade jag kört alu hade jag behövt 2 bommar och nog bytt bommar ett par ggr under samma tid, dvs till en större totalkostnad. Och sämre känsla, mer meck, och antagligen haft simturer pga knäckt bom. No more alu for me!
Njäe… just för vågsegling är jag inte helt övertygad om kolbommens överlägsenhet (över typ 2 meter är det annorlunda). Grepp och andra delar slits mer och skillnaden i prestanda är inte alls lika tydlig.
Om man förlänger mycket är det såklart annorlunda. Jag kör alu i vågor, man kan ju köpa typ 3 bra alubommar till priset av en (1) kolbom… tredje säsongen på min nuvarande alu, den har hållt hur bra som helst , inklusive två vändor på Guincho, och kärvar inte det minsta.
(fick inte “citera” att funka…)
-
hyfsat rookie, Kör kol nu, märker nog större skillnad på bommens konstruktion, dvs märke & modell än själva materialet. Men en för mig inte helt oviktig detalj är att det är kul att plocka fram den, feta prylar = roligare att använda = bättre drag när man kör. fast rent tekniskt tror jag att man får mer performance/peng om man lägger alu/kol-skillnaden på andra delar i riggen.
-
Jo, prestandan pga bommens styvhet kanske inte märks så tydligt när man seglar våg. Men det ger en mer direkt “känsla” eller “respons” i riggen med en styv kolbom. Men en bra alu duger säkert gott för de flesta. Min poäng var att iaf jag tjänat på att köra kol. Kol varar längre helt enkelt pga att det varken korroderar eller utmattas, och man klarar sej med en bom till hela linjen. Men det är ju upp till var och en vad som känns optimalt.
Hur många pass man seglar per år och om man kör i salt eller bräckt vatten kan ju också spela roll…. 😉 -
Vi körde lite egna bomtester på Gotland i helgen. Vindar mellan 6-10 gjorde att vi körde mest freerace och slalom 6,5 -8,5.
Kom fram till
Bommens infästning viktigare än om det är alu eller kol. Kolbom med kass infästning glappade betydligt mer än alubom med megainfästning och gav ett svampigare totalintryck.
Samtidigt så är ju hållbarheten högre på kol. Går knappt böja eller ha av.
Så är man avancerad åkare som vill kunna pumpa och få direkt kontroll så är fronten viktigast. Dvs dyr alubom med bra front eller dyr kolbom med bra front. Billig kolbom går bortÄr man lite mer amatör som mest vill ha hållbarhet kan man välja en billig kolbom som alternativ för att få bra hållbarhet. Eller billig alubom för att komma billigt undan. Även billiga alu kan sitta helt ok om fronstycket är ok.
Bicless
Logga in för att svara.