Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bomkörningar

• Bomkörningar

Publicerad av henarsson på 12 augusti, 2008 vid 06:59

Vad händer även fast det utlovas sköna vindar runt 10ms på flera av våra kära vindsijter blir det mest bomkörningar.
    Är det vi som åker till fel ställen?
    Vart ska det surfas det kommande dagarn då det lovas bra vind.
    Vågar knappt dra ut för att inte bli besviken.

willyskipper svarade 16 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • nachoman

Medlem
    12 augusti, 2008 vid 07:16

Det har vart jäkligt dåligt med prognoserna, kan bara hålla med om det! På lördag utlovas ju nordost/ost och då funkar ju Näsby park. Hade två kanondagar där förra veckan, måndag och tisdag med riktigt fett med vind!

Men de närmaste SV/S dagarna blir det nog någonstans runt Brevik på Trälhavet.

• broderisak

Medlem
    12 augusti, 2008 vid 07:37

Jag undrar också vart folk tänk surfa dom närmsta dagarna då det skall lovas bra med vind?

• calle_b

Medlem
    12 augusti, 2008 vid 08:29

Jag har gjort en djup analys av begreppet sen jag tog körkort som 28 åring för ca ett år sedan. Många mil, mycket vilja.

Jag hävdar att vi måste dela upp begreppet ”bomkörning” i minst två sub-psykologiska variabler.

Den klassiska ”FAAAAN va det blååååser!!!”-bomkörningen då precis allt pekar på att det kommer gå av på stranden när jag kommer dit: Hesa, utslitna, digitala röster på fyrarna harklar fram ett medel på 12, byar på 18 m/s och bomkörningen är ett faktum. Vinden är defentivt inte där. TROTS att media, föräldrar, fyrar och polare konstaterat att det faktiskt ”ska” blåsa där du parkerade bilen.

Den andra typ av bomkörning, som jag som obotlig optimist är lite av en expert på, handlar om önsketänkande. Viktig avstickare:
    Bor man inte söder om Gotska Sandön klassas vindsurfing, av en rad obekräftade källor, som en sjukdom. Det praktiskt taget enda hjärnan pysslar med är planering av vindsurfet, drömmande av vindsurfet, inhandlande av på tok för små vindsurfarsaker (i hopp om att den där perfekta dagen inte är en dag, utan faktiskt en säsong utan dess like). Lite gambling, kanske. Hrm

Det är därför inte så konstigt att hjärnan då och då lurar oss iväg på en tripp till en strand där ”det skulle kunna bli bris”, ”borde börja blåsa”, etc osv.
    Hjärnan är helt enkelt förbannad, utråkad, och drar till med fint, en luring bara för att. Helt klart förståerligt. För min egen del kan jag inte ens bli förbannad eller ens besviken längre. Går inte. Det blir istället någon sorts ”jajja, imorrn kanske då” (om väderläget inte ser helt fullkomligt förjävligt ut)

För mer info, några garv och sanningar, läs Dr Masse´s exemplariska Skumma Vindar här: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=3772&highlight=Skumma+Vindar

Ha d gott

• getwet

Medlem
    12 augusti, 2008 vid 12:04

Att tolka prognoser är inte allt för lätt, framförallt när man läser att proggen ska bli 10ms och åker till ett Sthlms spot som ligger ca 2-3 mil inåt landet från kusten. Många ser en prognos på SV 7-10 att det blir segling av. Jag vill påstå att om det är lågtrycksvind och mulet med regn så blir det ingen segling den dagen vare sig på Fituna, Näsbypark eller annat vanligt Sthlms spot. Prognoserna som görs är alltså inte till för våra vanliga spots som ligger väldigt långt in i skärgården, det måste man ha med i beräkningarna.
    Vid lågtrycksvinadar utan hjälp av termik, mulet väder, sent på sommaren typ nu så måste man ut så LÅNGT som möjligt i Skärgården för att hitta vinden. Vinden ute till havs har ingen friktion och där kommer prognosen troligen stämma till stor del, såvida du inte hamnar mitt i lågtryckscentrum vilket hänt mig ett antal ggr då det är bleke trots kulingvarning.
    Angående termikvind så flyttar den sig längre o längre ut också desto senare på sommaren det blir, så denna årstid gäller det att dra så långt ut som möjligt om man kan.
    Jag har nu seglat på ett nytt ställe så nära det ”stora havet” som möjligt och har också haft möjligheten iakta spotet ett par ggr i veckan och kan bara konstatera att prognoserna stämmer riktigt bra, om man befinner sig på rätt ställe, det vill säga kusten, alltså kustväder. Näsbypark och andra innerskärgårds spots ligger inte under den kategorin. Räkna alltid av ett par ms på dessa från tex SMHIs kustväder. Bra tumregel är att om proggen säger 6-9 så lär det oftast (undantag finns) bli max 6ms i innerskärgården.

På våren och försommaren så är läget annorlunda eftersom termiken då är kraftigare (oftast) längre in i skärgården och påverkar vinden mer, framförallt på våra populäraste platser. Ibland kan då innerskärgårds spoten leverera mer vind än ute till havs eftersom det blir ett tillskott. Proggen räknar dock inte med termik eftersom den är mycket lokal.
    Klassiskt är att Fituna en dag med progg SSV 3-7 på försommaren avslutas på efm med ca 8-10ms om lampan lyser och luften är lite orolig.

• kinabalu

Medlem
    12 augusti, 2008 vid 18:22

Intressant det där! Har noterat på Foreca (som presenterar vinden grafiskt) att det nu på sistone varit gula streck ute till havs, men grönt så fort man kommer in till land. Verkar då stämma ganska bra.

I morgon kl.1400 är det däremot gula streck även en bit in över land. Skulle innebära att luftströmmen orkar in lite mer över land och det kan bli bättre tryck även på våra inomskärs-spots. Ska bli intressant att se om det stämmer!

Så vart är din nya hemliga spot då? ”The getwet spot”

• bjornen

Medlem
    12 augusti, 2008 vid 18:46

@Kinabalu 489567 wrote:

Intressant det där! Har noterat på Foreca (som presenterar vinden grafiskt) att det nu på sistone varit gula streck ute till havs, men grönt så fort man kommer in till land. Verkar då stämma ganska bra.

I morgon kl.1400 är det däremot gula streck även en bit in över land. Skulle innebära att luftströmmen orkar in lite mer över land och det kan bli bättre tryck även på våra inomskärs-spots. Ska bli intressant att se om det stämmer!

Så vart är din nya hemliga spot då? ”The getwet spot”

Har du missat denna tråd ? Tror det är här Micke har varit…:wink:
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=60227

• kinabalu

Medlem
    12 augusti, 2008 vid 19:03

@Bjornen 489580 wrote:

Har du missat denna tråd ? Tror det är här Micke har varit…:wink:
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=60227

Garv! Ja fan den måste de ju va! Nu fattar ja vad han menade med ”stora havet”…

• willyskipper

Medlem
    12 augusti, 2008 vid 20:22

@Henarsson 489260 wrote:

Vad händer även fast det utlovas sköna vindar runt 10ms på flera av våra kära vindsijter blir det mest bomkörningar.
    Är det vi som åker till fel ställen?
    Vart ska det surfas det kommande dagarn då det lovas bra vind.
    Vågar knappt dra ut för att inte bli besviken.

Tyvärr så måste man i sthlm bilda sig en uppfattning om vinden utifrån erfarenheter av tidigare vind vid en speciell prognos och en speciell spot.

Generellt så säger prognoser 5-9 s eller sv så kan det bli surf om det inte är för mulet. På nord så måste prognosen säga en bit över 10 för att det skall gå att segla. Sedan beror det också på vilken prognostjänst man använder. Regn förstör i regel vinden och gör den nyckfull men på nord så kan det funka ändå osv…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bomkörningar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.