Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bomkörningar.

  • Bomkörningar.

    Publicerad av rasmus_w på 19 oktober, 2008 vid 22:38

    Fyra bomkörningar på fyra helger. Tre av dem gick till Torö, sju mil i vardera riktningen = mycket soppa.

    Okej, alla var inte strikt bomkörningar men jag fick ingen planing eller nästan ingen planing alls.

    Det senaste året har jag köpt två brädor, tre segel, en mast, två selar, en folkabuss en tvåveckors resa till egypten och en del annat. Antal surfdagar med planing nästan hela tiden i år: 5. Det är mer än 10000 spänn per surfdag.

    Fyfan vad det här suger.

    argulander svarade 15 år, 11 månader sedan 17 Medlemmar · 36 Svar
  • 36 Svar
  • broderisak

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 05:36

    En fråga bara ? Vad det du som köpte grejorna på Skidsport i Bromma (ca 4månader sen )när en annan kille stod och tjuv lysnade bredvid som sen kom in snacket? (jag)

  • rasmus_w

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 05:58

    Tror inte det, det brukar vara jag som hoppar in på det viset. Alla seglen (Simmer Icon 3.8, 4.4 och 5.0) och masten (370) köpte jag på Surfers i augusti. Freewave 86:an köpte jag i december. Newwave 75:an köpte jag av Olandersson eftersom jag ville ha en begagnad bräda för att kunna hantera Torö-ångesten lite bättre.

  • glader

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 06:21

    Du bor på felställe Rasmus! Här har vi planing fem dagar i veckan 😉 Denna vecka som exempel.

    (Allvarligt talat en ssanslös vecka. Tror inte jag sett något liknande. Ont i halsen och massa tjänsteresor. Så den stämmer säkert.)

  • rasmus_w

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 06:25

    En detalj i sammanhanget är att på alla bomkörningsdagarna har andra varit på samma ställe och fått finfin segling.

  • hakuna

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 07:16

    För små grejor! Bräda, segel, fena?

  • v-thun

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 07:22

    Fråga:
    Vad kännetecknar ett onshore segel? Ja, jag vet vad det betyder, men har det verkligen någon betydelse varifrån vinden kommer?

  • rasmus_w

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 07:41

    @hakuna 509680 wrote:

    För små grejor! Bräda, segel, fena?

    För lite vind. Fast ok, nästa storlek upp från 5.7 och 86 liter är 9.7 och 148.

    Fyra helger sen. Jag chansar på 5.0 och 75-litaren och planar i nån enstaka vindby, antagligen hade 5.7 funkat men det tar ett tag att ta sig in om man är rejält underriggad.

    Tre helger sen. 75-litarn och 3.8. Jag hoppar på och flyger fram, har nätt och jämt kontroll, i några tiotal sekunder (jag föll av lite för att brädan skulle lugna ner sig, med resultat att det gick alldeles för fort för mig). Sen minskar det från typ 20-25 till 5 m/s på ingen tid alls och det är fetkört att vattenstarta.

    Två helger sen. Tveksamt, byigt. Jag har med 86:an och 148:an och chansar på 86:an och 5.7 eftersom folk planar med 6.5. Ibland planar jag, men oftast inte.

    Torö igår: Jag hade planat om jag hade haft med 148:an men det är inte för att rigga fullcambrat och 62-fena som man åker till Torö.

    Jag vet att det grundläggande problemet är att det är så sjukt mycket roligare att segla 3.3 än 4.4, och roligare att köra 4.4 än 5.7 etc. Jag borde helt enkelt sluta tycka så. Tyvärr går det inte eftersom det händer att jag faktiskt får uppleva 3.3 fullpower enstaka år.

  • danneman

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 07:48
  • stinger

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 07:55

    Svar till V-thun.
    Det har betydelse var vinden kommer från jämfört med vågorna. Ett onshoresegel har mer kraft för att man ska orka ta höjd ut genom vågor.

  • rasmus_w

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 07:57

    Problemet var att vinden inte ens räckte till vattenstart med 5.7:an. Jag brukar lyckas vattenstarta i vindar som inte ens räcker till halvplaning. Väldigt “glassy” men ingen vind alls.

  • petter

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 14:50

    Kanske dags att börja göra som alla andra och titta lite mer på vindprognoserna… 🙂

  • schnitzler

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 15:29
    Rasmus_W;509696 wrote:
    Problemet var att vinden inte ens räckte till vattenstart med 5.7:an. Jag brukar lyckas vattenstarta i vindar som inte ens räcker till halvplaning. Väldigt “glassy” men ingen vind alls.

    va!? jag körde ju med 5.3 + 83 L och jag planade väldigt ofta.
    om du nu menar i söndags….

  • rasmus_w

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 16:34

    @schnitzler 509826 wrote:

    va!? jag körde ju med 5.3 + 83 L och jag planade väldigt ofta.
    om du nu menar i söndags….

    Jag såg mest lite kitare som packade ihop för att vinden började bli för svag för dem.

  • irieman

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 16:40

    @Rasmus_W 509858 wrote:

    Jag såg mest lite kitare som packade ihop för att vinden började bli för svag för dem.

    Då kan du inte ha varit där på förmiddagen? Om du nu menar igår alltså? De flesta körde vågbräda och 5.3-5.4, det var väl lite byigt i o f s men ändå.
    Har lyckats få till 5 Torödagar på 4 veckor, alla har varit bra utom en då det var för lätla vindar men då var det å andra sidan jäkligt schysst väder och varmt.
    Har bara kört Stenstranden utom stormdagen då det fick bli viken, fast det var ju helt okontrollerat där också.

  • rasmus_w

    Medlem
    20 oktober, 2008 vid 16:42

    Nä jag kom dit ungefär 16.30. På prognoserna såg det ju ut som det skulle blåsa hela dagen.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bomkörningar.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.