• Bomproblem

Posted by x_yachts on 1 september, 2008 at 14:18

Har jag extrem otur med mina bommar eller är jag för dålig surfare?

Min gamla bom som jag fått av en polare gick av på styrbord men det gick att segla hem för babord. Okej för att den var gammal. Jag köpte en Local Spirit G6. Den billigaste varianten, javisst. Men jag var i Haga och skulle ut på vattnet. Efter en månad går den också av. :confused2:

Nu har jag haft min Aeron alu i 2 veckor och den visar tendeser på att vara böjd. Nu köpte jag den med tunna rör eftersom vintern kommer snart. Och så åker jag freestylebräda i måttliga vindar. Måste jag alltså köpa en kolfiberbom? I så fall håller Aeron kolfiber. Jag vägra köpa fler bommar.

Kanske någon har tips på hur man surfar utan att ha sönder bommar? Jag har reklamerat båda. Är det någon som har erfarenhet av bomreklamationer?

x_yachts replied 16 years, 3 months ago 10 Members · 11 Replies
  • 11 Replies
  • swe-496

Member
    1 september, 2008 at 14:46

Som alltid får man vad man betalar för…
    Kolbommar har blivit bättre i hållbarhet än de var för säg 8-9år sen..
    Skulle definitivt satsa på kolbom, riggen känns dessutom styvare/svarar bättre i manövrar tycker jag.

• alexxx

Member
    1 september, 2008 at 15:35

Vet precis hur de känns. Körde sönder fyra alu-bommar förra säsongen!
    Nu har jag hittat en som snart klarat en hel säsong, men skulle den gå sönder så blir det kol nästa gång. Man tappar ju förtroendet för grejorna om dom går sönder hela tiden.

Undvik bommar som e skruvade eller nitade ihop med frontstycket, blir en svag punkt där dom ofta går av.

• svenne

Member
    1 september, 2008 at 18:46

Jag har inte kört sönder en enda bom hittills, och då har jag laddat så att jag har spräckt seglen. Hur gör ni?

• robin

Member
    1 september, 2008 at 19:20

@Svenne 495939 wrote:

Jag har inte kört sönder en enda bom hittills, och då har jag laddat så att jag har spräckt seglen. Hur gör ni?

Kastfall! 🙂

• oscar

Member
    1 september, 2008 at 19:27

En bom ska tåla ett kastfall!! Knappas oförutsett att man råkar ut för kastfall så en bom ska tåla det. Bara att reklamera.

• svennebanan

Member
    1 september, 2008 at 19:32

@Oscar 495952 wrote:

En bom ska tåla ett kastfall!! Knappas oförutsett att man råkar ut för kastfall så en bom ska tåla det. Bara att reklamera.

Ikrokat kastfall into tvärstopp också? Gick inte att reklamera för mig iaf.

• challq

Member
    1 september, 2008 at 21:03

Jag har inte varit med om att någon bom gått sönder.
    Bara att de har blivit så slitna att man har fått bytat dem, så var det i alla fall på surfgymnasiet i Varberg där grejerna används varje dag och när det börjar blåsa på så får ju varje bom flera kastfall om dagen.
    Kommer ihåg att det var Local Spirit-bommar vi använde och de blev misshandlade så inni bänken, men gick aldrig av.
    Kanske du bara har haft otur och fått tag på klena bommar? 🙂

• davven

Member
    1 september, 2008 at 21:55

Grym otur, har själv inte varit med om det. Men sett 2 bommar gått av i sommar. . 1 styck LS G6, den har ju en svag punkt i framstycket där den är ledad, och därför är det logiskt att den går av där. . Stackarn fick simma en bra bit hem igen. . Såg en okänd bom som en herre körde av, men han tog fram bågfilen och lagade den på plats. . Fråga mig inte hur han fick fast framstycket igen, såg bara att han jobbade med filen. . En stund senare var han ute och gippade igen. . Det var coolt, ska nog själv dra med mig bågfil och div verktyg till stranden efter sett det spektaklet 😉 Slipper man gå miste om dyrbar vind!

Grym otur, hoppas en annan slipper det där . . Peppar peppar.

Ett tips är och inte slänga bommarna, borde kunna gå och laga dom på ngt sätt . . Fast jag vet inte, går det såga itu dom och förstärka dom från insidan och få fast det igen? Det är inte mycket material i dom där alu bommarna. . .
    Men någon gubbe som stått och dammat på en industri borde kunna fixa det?

• bigtuna

Member
    2 september, 2008 at 05:29

Jag gjorde samma sak, köpte en Local spirit med smalt grepp(alu g5), den gick sönder första gången jag surfade i ett kastfall. Köpte sedan en LP kolbom, tror det var -06, den gick sönder både bak och fram när jag surfade, utan kastfall, snacka om att jag blev förvånad ( Tror LP förstärkte den versionen senare). Lyckades även efter det knäcka en kolbom efter ett katapult kastfall. Innan dess har jag haft sönder 2 äldre bommar. 5 bommar under ett år , kanske låter otroligt men det är sant. Får faktiskt ge surfers paradise en eloge, har inte varit några problem att reklamera då bommarna varit nya. Har nu två LP kol bommar som snart hållt i ett år, mitt problem tror jag har varit att jag har haft bommen för högt upp (okontrollerat) samt att jag har hållit kvar med båda händerna i bommen vid ett och annat kastfall (flygning), samt mina dåvarande 107 pannor. Köper man en ny bom är nog chansen att den går sönder i början större, håller bommen den första tiden behöver man nog vara mindre orolig.

Amatören 🙂

• x_yachts

Member
    2 september, 2008 at 08:37

Vilken underbar service från O’hana. Blixtsnabb på att svara och fixa. Inga problem att byta Aeron alun mot en kol i stället. Jag är imponerad och mycket nöjd. 🙂

• x_yachts

Member
    2 september, 2008 at 08:38

Vilken underbar service från O’hana.

Blixtsnabb på att svara och fixa. Inga problem att byta Aeron alun mot en kol i stället.
    Jag är imponerad och mycket nöjd. 🙂

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

You must be logged in to create new discussions.