Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bomtest 2004
-
Bomtest 2004
Publicerad av anonym-anvandare på 31 maj, 2005 vid 13:28Håll till godo… Rätt intressant faktiskt… Gun kolbommar verkar prisvärda…
http://www.renninger2001.de/surfersdream/Gabeltest.zip
/ Andy
the_novice svarade 19 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 16 Svar -
16 Svar
-
De har ju hoppat över de mest intressanta – HPL och Chinook!
/Staffan
-
Håller med.
Man skall ju betänka att Gun-bommen är utdragen 25 cm och NPX9 är utdragen 10 cm i detta test.
Sen får man medge att det är svårt att göra en vid bom styv.. -
problemet er at profilen er for stor i Gun og NP, Tecno limits er meget smallere og der for langt bedre til Wave og Freestyle. http://www.tecnolimits.de/products-custom.htm
-
Är på jakt efter en bra kolbom, någon som kan tipsa mig om ett märke med fina bommar till humana priser. Är emellertid inte intresserad av marknadens billigaste om den ändå inte håller (typ local spirit), då går jag hellre upp en nivå i pris för vettiga prylar.
-
Låter som om du är ute efter Chinook! vågbommarna är tighta och har smart, roterbart fronbeslag som tar SDM och RDM. Riktigt bra pris i sverige dessutom! I USA kostar HPL och Chinook lika mycket, men i sverige går HLP:en på över 5000:- medans motsvarande Chinook går på 3700:-
Finns på http://www.surfbutiken.nu och http://www.swell.se
/adde
-
Svar till:
Låter som om du är ute efter Chinook! vågbommarna är tighta och har smart, roterbart fronbeslag som tar SDM och RDM. Riktigt bra pris i sverige dessutom! I USA kostar HPL och Chinook lika mycket, men i sverige går HLP:en på över 5000:- medans motsvarande Chinook går på 3700:-
Finns på http://www.surfbutiken.nu och http://www.swell.se
/adde
[/ QUOTE ]
Jag håller med Adde! Jag är ruskigt nöjd med min Chinook!
Speciellt att den är smal och parallell i rören. Du behöver inte vinkla händerna på olika sätt då du för bommen fram och tillbaka i vågridning eller freestyle. Man glider ju en del med händerna längs bommen då man skall till att göra trick…
Frontbeslaget är väldigt bra.
Greppet fast men sliter inte händer som gamla tiders Chinook. Verkar hålla bra också.
Rördiametern smalare än “normalt” men inte supertunn.Jag köpte min på rea dessutom
/Staffan
-
Jag får ta å stämma in med staffan och adde.
Chinookbommen är grym, säskilt med tanka på att den i sammanhanget är nästan gratis..
Frontbeslaget är bra, roterbart och klart styvare än standardbeslagen (typ north m.fl.). Det som är det bästa är att den är så smal, man kommer nära seglet och bomrören är ganska parallela så vinklarna inte blir så konstiga..
Enda nackdelen är att diametern på bomröret kanske är lite väl liten, men det är väl en smaksak.. -
Tja
Ni som har chinookbommar… har ni också rost på metalldetaljerna??? Har postat om detta i en tidigare tråd. Visserligen ytrost men ändå… ger ju inte så bra kvalitetsintryck.
Annars är jag skitnöjd med min chinook, grymt stabilt frontbeslag.
.s
-
Bor ni i Stockholm, så kan jag rekommendera vindsurfing.se:s kolbom i längden 140-190. Just den längden är lite smalare mellan rören och kanske bättre för vågridning eller om man bara gillar en tightare bom. Jag är i alla fall väldigt nöjd. Det var ju problem men förra årets bom, men årets har det inte än vart några problem vad jag har hört, vare sig i min eller någon annans. Bara ett tips för det håller ju rätt bra pris för att vara styva kolbommar.
-
Hm kan inte låta bli att svara här….
Chinook i all ära men fjolårets Alu bom imponerar inte,
front beslaget är på tok för dåligt, de tunna läpparna som viks runt masten ger dåligt med stöd vilket gör att man kan vicka bommen på masten, Att den är ledad är bra men varför de klämt fast rören i nocken med värdens klumpigaste konstruktion går inte att förstå, det är synd att det inte kan hålla sig till den kvalite de tidigare haft.
Fick låna en gammal Chinook bom av polaren och den var GRYMT mycket styvare än min nyare Alubom….HmpfChinook carbone vet jag dock inget om, kan bara hoppas…
Guns Nya kolbom var väldigt robust med ett okej frontbeslag som är ledat mot masten, Nackdelen med denna bom är att den har stor diameter på rören samt att den är TUNG!!!
En liten teori från en teknik guru!Jag tror inte på dagens kombinerade Standard/RDM beslag…
Vad man vill är att bomen ska sitta som F-N på masten, den får absolut inte gå att vika upp & ner när man seglar
vilket jag upplever att de görDet som ger stöd till bommen är frontbeslagets “fasta” del
förr var denna 180° och läppen man vek runt de resterande 180°, då var läppens huvudsakliga uppgift att pressa in masten i den fasta delen,Eftersom tillverkarna nu måste ta hänsyn till två olika storlekar har stödet i den fasta delen minskat radikalt, istället har läppen/arna fått ta stödet vilket de inte verkar klara av!, att sätta dit RDM inlägget så den får samma diameter som en standard mast hjälper inte eftersom läpparna fortfarande tar stödet.
//Glenn
-
Det är däför man bara längtar efter en jättebillig X9 eller att någon sval tillverkare fattar att flänsarna som går ner på X9’an gör beslaget styvt som satan och kopierar detta till en lite billigare bom. Att det sedan inte passar riktigt på chimsen till RDM löser man ju lätt genom att handla HOTRod master som kommer med chims som klarar dessa flänsar eller hållelr kvar i sina SDM ett tag till.
-Basse – som varken kör X9 eller RDM
-
Svar till:
Tja
Ni som har chinookbommar… har ni också rost på metalldetaljerna??? Har postat om detta i en tidigare tråd. Visserligen ytrost men ändå… ger ju inte så bra kvalitetsintryck.
Annars är jag skitnöjd med min chinook, grymt stabilt frontbeslag.
.s
[/ QUOTE ]
Jo, det har jag med. Lite cykelolja har löst denna ytrost tillfälligt men även jag har dokumenterat det och funderar på att informera Chinook.
För övrigt så håller jag i dagarna på att renovera en kolbom. Min gamla Arrows från 2002 har fått vara med en del… Tre år, två Marockoresor, en Mauiresa och oräknerliga Danmarksresor har satt sina spår på greppet. Jag håller på att byta detta samt sprintarna bak. Jag återkommer med ett repotage och lite bilder samt tips hur detta jobb går.
/Staffan
-
4 dagars surf på raken och 92 mil i bilen. Lördag kväll 00.09 får jag ett SMS om olika lösningsmedel och dess påverkarn på bom-kol och epoxi…
Är månne S.. sveriges mest fanatiske vindsurfare??
/adde
-
Jag är kanonnöjd med min Chinook och har spolats i stora vågor utan problem. Det finns nästan ingen bom som sitter 100, därför använder de flesta seriösa vågseglare gummit som kommer med Chinooken när man köper den. Min bom har glidit någon gång efter en rejäl spolning men bara när jag inte orkat sätta dit gummit. Med gummit sitter den 100 det kan jag lova!
Lite flex kommer du alltid att ha i frontbeslaget, helt stumt riskerar det att brytas om du inte biffar upp det med massa tunga förstärkningar.
/Magnus
Logga in för att svara.