Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Boom… The 60 knot sailboat smashes the barrier!

  • mattias-j

    Medlem
    29 november, 2012 vid 12:07

    Ja, snacka om att punktera för kitesurfarna i Luderitz kommande veckor…..

  • marden

    Medlem
    29 november, 2012 vid 12:50

    Frågan är om det inte kan vara världens värsta världsrekord någonsin ?
    I ett slag, pang öka 20% i en av världens äldsta, mest påkostade sporter …
    I klass med bob bemons 8.90 i Mexico -68 eller Bolts 19.21 på 200m …

  • jfr007

    Medlem
    9 december, 2012 vid 09:43

    Visst är Sailrocket ball på sitt sätt. Men för oss flesta handlar det om att rejsa mot polarna med samma eller liknande förutsättningar. Att då ha en båt som fladdrar som en disktrasa och bara går på ett håll i Afrika är just bara ball. Men visst är det fort och fina rekord.

    Däremot är jag riktigt imponerad över Grant Dalton och hans gäng med ETNZ72ans 32 knop i VMG och 42 knop i några minuter i torsdags. Herre jävlar. Här snackar vi båt med besättning som testkör lite med nya prylar samt är kapabla att omsätta kapaciteten både fysiskt och intellektuellt på en kappseglingsbana. T o m kan kryssa. På bägge hållen. I öppen sjö. Mot polare på samma bana. Med världens tuffaste konkurrens. 2013 will be sick

    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=3TMawwLtCPM

  • mattias-j

    Medlem
    9 december, 2012 vid 11:05

    När ska katamaran seglarna fatta att masten måste ännu längre bak om dom ska åka så där fort. Nosen dyker ju hela tiden, med panikparering hela tiden. Kommer ihåg när vi bodde i Spanien en vinter i Folkessons hus. Där fanns en pool som hade svag Levante från kortsida till kortsida=plattläns. Vi byggde båtar av vattendunkar, flaskor, mjölkförpackningar m.m. Med plastpåsar som segel. Det blev små avancerade farkoster som kördes och rejsades med över en back öl varje kväll. Allt från katamaraner, trimaraner och allehanda missfoster. Folkesson fick till slut till en farkost ur en mjölkkartong med enbart fena och en fast rigg i form av en tunn kartongskiva. Först satte han “seglet” lite långt fram och då blev det lite instabilt men vi såg potentialen. Han flyttade seglet längre och längre bak för varje kväll och till slut så bara släppte suget från skrovet och farkosten planade iväg i full fart. Sjukt snabbt och stabilt. Tror jag hade rekordet innan från sida till sida på ca 11 sekunder i en 15 meter lång pool. Nu drog hans farkost över poolen på typ 2-3 sekunder. Helt sjukt snabbt. Ganska coolt att se ett modifierat mjölkpaket fara fram i full planing i poolen med ett Kellogs Cornflakes pakets kartongsida som segel… Tror jag måste skissa upp hur den såg ut. Full planing i platt läns…. Det seglet satt i stort sett längst bak på skrovet, och mjölkpaketet gick superstabilt genom vattnet med en lätt rundad bottenform med rak akter och endast en fena/roder som stack ner i vattnet bakom skrovet. Kanske vore något att prova… Vilka minnen som dyker upp när man ligger i ren tristess på soffan och gör rehabövningar med foten 🙂

  • jfr007

    Medlem
    9 december, 2012 vid 15:49

    @Mattias J 704459 wrote:

    När ska katamaran seglarna fatta att masten måste ännu längre bak om dom ska åka så där fort. :

    Masterna flytas bakåt hela tiden i princip i varje ny design. Vi lär nog se att några flyttar ännu mer men ett dilemmat är att man tappar både balans och total segelyta. Ge dem några år så är har de löst dykningarna med foilsen.

    Det börjar bli dags för surfare att komma med lite nya idéer nu. Hoppas några tillverkare går samman och gör något mer vettigt än att i princip göra samma sak varje år i varsitt garage.

  • marden

    Medlem
    9 december, 2012 vid 17:47

    nu vet jag knappt vad vmg betyder ? men krävs väl 45kn i 45gr kryssvinkel mot vinden om man ska ha 32kn vmg?
    eller kan man mena vmg mot länsmärket också ?
    annars var den grym på kryssen 🙂

  • jfr007

    Medlem
    9 december, 2012 vid 18:15

    @Mården 704474 wrote:

    nu vet jag knappt vad vmg betyder ? men krävs väl 45kn i 45gr kryssvinkel mot vinden om man ska ha 32kn vmg?
    eller kan man mena vmg mot länsmärket också ?
    annars var den grym på kryssen 🙂

    Velocity Made Good

    Ja de är samma mått på undanvind dvs fart mot märket helt enkelt.

  • mattias-j

    Medlem
    9 december, 2012 vid 22:20

    Det börjar bli dags för surfare att komma med lite nya idéer nu. Hoppas några tillverkare går samman och gör något mer vettigt än att i princip göra samma sak varje år i varsitt garage.

    Jag pillar på det. Vill ju inte sätta foten i en fotstropp på en pintailbräda igen…. Vi får ta och höras snart igen Ola H, jag har huvudet fullt av skrovlösninar 😉 Och nya stroppar…

  • mattias-j

    Medlem
    9 december, 2012 vid 22:23

    @JFR007 704471 wrote:

    Masterna flytas bakåt hela tiden i princip i varje ny design. Vi lär nog se att några flyttar ännu mer men ett dilemmat är att man tappar både balans och total segelyta. Ge dem några år så är har de löst dykningarna med foilsen.

    Det börjar bli dags för surfare att komma med lite nya idéer nu. Hoppas några tillverkare går samman och gör något mer vettigt än att i princip göra samma sak varje år i varsitt garage.

    Jag ska försöka mig på ett eget skrov. Vågar ju inte stoppa foten i en stropp på en pintailbräda igen…. Ola, vi får höras snart igen…:santa:

  • benke-2

    Medlem
    10 december, 2012 vid 11:08

    Kanske det kanske,MJ kanske kan testa lite i Västervik.
    en marström 20 med ett planings-undervattenskropp (plattare).
    Knippsa stagen nån meter så att masten blir windsurfing-rakead (20 grader bakåt 10 åt lovart) å sy om storseglet så att bommen inte kommer ivägen när man rakear.
    Så har man assy speed-katamaran.
    Kanske kan ha skena mellan skrov och tvärbalkarna så att man kan laborera med tyngdpunkten.
    Mycket segling är väl fortfarande utvecklat för krysch.

  • jfr007

    Medlem
    10 december, 2012 vid 19:52

    Jorå har kört lite M20. Som i andra sammanhang kommer det bra skit ifrån Västervik. Fint kex.

    Om du satsar på M20 så strunta i undervattenskroppen utan foila bara upp den. Vilket Göran f ö gjort med resultat att allt först lyfte okontrollerat.

    Upprepar efterlysning nya idéer surfingen.

  • jfr007

    Medlem
    6 mars, 2013 vid 21:51

    Ser ut som att gänget bakom Vestas SailRocket har något helt nytt på G. Själva sitter vi surfare fortfarande och funderar på samma saker som för gjorde för tio år sedan. Innovationsnivån måste upp. Känns ju nästan som att slutet på intervjun är lite av passning till oss.

    Färskt från Sailng Anarchy:
    next
    Paul Larson took the SailRocket program to incredible heights,*literally. We caught up with him after the Shackleton Epic*to ask what’s next…

    To be honest… we still have to work that one out. Even if we do push on with VSR2, I think it will be in parallel with whatever our next project will be. I don’t think anyone expects… or wants us to do something normal/conventional. It has to be something we are truly passionate about as I know now more than ever what depths these projects can drag you to. It’s only worth it if you really believe in what you are doing. I doubt I need to tell you that.

    We have started looking into a few options at taking the concepts offshore and scale models are already being sailed… but these are just early days and we remain objective. The answers will present themselves as to whether they are worth following up on. Yeah there’s some pretty obvious paths and then some slightly ‘off track’ ones. We will look into all of them. When we first saw Bernard Smiths concepts a long time ago, it all seemed so obvious.

    The path to where we are now seemed clear… although we often tripped up on the details along the way. So often we are ‘conditioned’ not to see what should be obvious. I guess I’m more fascinated by what hasn’t been done rather than what has. I guess that sounds a bit out of place coming from someone who just did a Shackleton re-enactment. I did that for a mixed number of reasons. I wanted to see that part of the world and I wanted to see if I could translate my education and understandings into a world which is vastly different. Those adventures don’t come around often. It was also a good way to avoid the come-down after the high of finally seeing the Sailrocket program deliver.

    So we’ll sit down with the team and start afresh. One thing is for sure… there are still plenty of good things out there that haven’t been done… and even more that haven’t been done right. The world needs people lifting up the corners of the carpet to see what’s under there (Christ, after two months on a Discovery Channel shoot I’ve turned into a f*****g sound bite machine)!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Boom… The 60 knot sailboat smashes the barrier!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.