Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Boots, kardborre eller rem-snörning
-
Boots, kardborre eller rem-snörning
Publicerad av perl på 21 maj, 2012 vid 11:52Tjipp
Ni som kör boots för kite. Vilket tycker ni är smidigast/bäst, kardborre (som på tex. Slingshot KTV, Shredtown, etc.) eller rem (som på SS-RAD, rem snörning med snabblåsning, ni vet som på tex. Burtons Snowboardkänger).
Med smidigast/bäst kan man väga in ta sig i och ur, samt hur man sitter fast i bindingen.
Skall man sitta så hårt i bindingen att bärdan sitter kvar även efter krash, eller så man åker ur?
(mellantinget har jag provat med straps och pads, och då gick ju foten av….. inte bra)
MVH
Perpepa svarade 12 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Tjenare Per,
Först och främst ska det nämnas att jag enbart är inne på mitt andra par boots, och jag har inte kört kardborre.
Däremot vill du ha något som sitter på bra (att åka ur med en fot är det sista du vill, då kan du slå dig rejält) och självklart är riktigt bekväma, gärna lätta och med baseless platta, stor skillnad om man är nära brädan jämfört med står högt upp.Jag har kört Intuition liners i både mina snowboardskor och skidpjäxor sen 2008 och när jag såg att Ronix kör det i sina bästa wakeboots var valet självklart. Den här [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=S4cK6-bbL7k”]videon från Ronix[/ame] videon gjorde heller inte saken sämre ;).
Jag slog till på ett par NKB Frank boot (ett samarbete med Ronix för att så många Northåkare kör just Ronix Frank) och de är helt otroligt sköna och sitter på riktigt bra, dessutom väger de inte nämnvärt mer än ett par pads känns det som.Av någon anledning är de också avsevärt billigare än Ronix Frank, trots att de är identiska.
-
Ja baseless och bra passform har både alternativen (SS RAD/KTV), verkar vara mest just kardborre vs remning som skiljer. Någon annan som kört båda varianterna (inte nödvändigtvis SS grejjer då utan just kardborre vs remmar).
Tackar för tips.
/Per
-
Är det snörning du menar?
Har åkt med båda. Snörning kan spännas hårdast. Cardborre är smidigt och snabbt. -
Nicolai;689212 wrote:Är det snörning du menar?
Har åkt med båda. Snörning kan spännas hårdast. Cardborre är smidigt och snabbt.Ja snörning, vet inte riktigt vad man skall kalla det. Systemet finns både på snowboard (typ burton) och på wake prylar (SS RAD), Ronix One verkar ha något liknande. (Alltså man knyter inte med knut utan drar i snöret och låser/klämmer fast snöret)
/Per
-
Det har även NKB/Ronix Frank boot och även de flesta andra boots jag kikat på, är nog väldigt få som har snörning i bemärkelsen i att man behöver knyta de.
-
Lima-ko;689216 wrote:Det har även NKB/Ronix Frank boot och även de flesta andra boots jag kikat på, är nog väldigt få som har snörning i bemärkelsen i att man behöver knyta de.
Så är det. Frågan gäller bara vad ni som kört både RAD/Frank liknande snörning och kardborre (typ SS KTV/Shredtown etc.) tycker. Vad gillar ni bättre och varför.
(Nu kan det ju vara så att andra parametrar oxo spelar in i en subjektiv bedömning, helt olika boots, kanske olika brädor, olika väder, löningshelg eller ej, men om man försöker bortse från dessa….)
/Per
-
jag gillar inte velcro-varianten då jag inte får fast foten lika bra som med snörning. men det är ju smaksak, endel gillar endel gillar inte. man ”ska” sitta fast så man inte åker ur vid krash.
jag kör dessa och är sjukt nöjd:
http://nocomply.se/product.php?id_product=457
Logga in för att svara.