Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Bör jag slå till!
Taggad: racing
-
Bör jag slå till!
Publicerad av anonym-anvandare på 13 mars, 2003 vid 12:03Hej,
Jag var inne i butiken och fick följande pris på en bräda med två segel samt mast och bom till detta. Det funkade med samma bom till båda seglen. 1 st Fena ingick i priset:
Bräda Fanatic 15999 kr
Segel 12,5 NP 9299 kr
Segel 9,0 NP 8299 kr
Bom 220-310 HPL 9299 kr
Mast 580 NP 8999 kr
Mast 490 NP 7199 kr
Förl. + mastfot 1298 krSumma 60.392 kr
Om jag bara nöjer mig med ett segel blir det:
44.894 kr
Vilken segelstorlek bör jag isåfall välja?
Linor, hängsele, tampar,våtdräkt, volvo och takräcke har jag redan.
Skall jag slå till?
anonym-anvandare svarade 21 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 23 Svar -
23 Svar
-
Hej,
Om du bara skall ha 1 segel och väljer mellan 12,5 och 9,0 så skulle i alla fall jag definitivt välja 12,5.
Mvh / Stefan -
Det finns alternativ för den mer ekonomiske att köra kartongnytt.
Saxat från surfbutikens hemsida.Exocet Formula (valfri modell), Challenger Formula 11.0, Challenger Performance mast, Chinook karbonbom, Chinook förlängare och mastfot, alla tampar som behövs.
24 995:- -
Men ska man ha det bästa så kostar det. Stabilteten i ett Challenger kontra Neilpryde, ganska stor skillnad.
I of. ganska stor skillnad i pris också. Men ofta får man vad man betalar för. Andrahandsvärdet får man ju också räkna in.
-
Okej, du skämtar eller hur? Om jag inte har fel så är det där listpriser – och ingen rabatt alls…
Angående Challenger vs Pryde: hur stor skillnad kan det vara egentligen? Är inte Formulasegel i grund och botten uppblåsta racesegel – och de har ju sett ganska lika ut i 10 år!
-
Det är STOOOR skillnad på topend seglen och medelklassegel. Vindregister, höjdtagning, driv.
-
Hur stooor skillnad?
Om jag ska köpa ett segel, vad är då bäst. Ett 1 år gammalt begaganat dyrt race segel eller ett splitter nytt av ett mer prisvärt märke?
En gammal design av ett dyrt märke eller senaste designen av ett mer prisvärt märke ?Vad rekomederar ni.
Eller om vi säger så här. Man får både en 10.0 och 12,5 av det billiga till samma pris som det dyra. Tror aldrig det dyra 12,5 har så stort vindregister så att man kan ha det i det mer ekonomiska 10,0 vindarna.
-
Du bör lätt kunna få 15-20 % rabatt på ett sådant paket. Det är iallafall vad jag fått när jag mailat runt.
-
Ur ett racingperspektiv skulle jag hellre köpa ett bättre beg.(1år)NP eller Gaastra som jag vet är bra, än något obeprövat som är nytt. Undantag möjligtvis vid stora teknikskiften.
För ren fritidssegling öppet val.
På de flesta platser får du ut klart mer segling med 12,5 än med 10,0. Men har man inget annat alternativ när det blåser i mer, så är valet 10.0.
-
OFF TOPIC…
En liten kommentar om 10.0 vs 12.5
De flesta aktiva formulaseglare har segel strax under 10.0 som MINSTA segel i år. Själv kommer jag segla med 9.8 som minst…För Stockholmssegling med Formula och endast ett segel tycker jag inte att man ska köpa mindre segel än 11.0. Mitt mest använda
segel förra året var 12.5./Jona – SWE876
-
Men Jona, det är ju bara för att du är så stark! Jag och Åberg har 9.0 som minsta…
//JIMMY
-
Det är inte jag som är stark, det är ni som inte vet var nerhalstampen sitter…
/Jona – SWE876
-
Joo Jona det är du som är starkast! Men det är för att du inte äter hamburgare och kollar in vad de andra kör på, det är för att du har mest timmar på vattnet. Go get ém Jona!
/Jona’s officella fanclub
-
vaddddå stoor skillnad på toppend segel? har ru seglat lågpris segel eller, mig veterligen sitter det inte i mtrlet utan på erfarenhet/psyke .
Jag går minst lika bra på träning som ng annan med (toppend segel) men sen när det gäller går det Helvete.
Enda nackdelen är att det är svårare att trimma in seglen när man seglar ensam på ett segel märke.
Logga in för att svara.