Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Bör jag slå till!
Taggad: racing
-
Bör jag slå till!
anonym-anvandare svarade 21 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 23 Svar
-
En begagnad rigg bestående av 12.5a NP eller Gaastra plus mast och bom är ju rimligen seglad väldigt mycket!? Är det ändå att föredra jämfört med tex en ny rigg från GUN?
Var är det smartast att lägga pengarna? Bräda eller rigg? Tex F147 + GUN-rigg eller X186 + N3/RS2 till exempel?Isen ligger fortfarande!
-
Haloj!
Vadå formula dyrt! nej och åter nej.. kolla in dessa priser från http://www.uniquestore. och gun sails billigare kan det inte bli att få kartong nytt
Bräda Mythos 10500 kr
Segel M8 12,5 4500kr
Mast 580 4200kr
Bom alu 250-300 1200kr
Förl. + mast fot 520kr
Totalt 20.920kr om du bara ska ha ett segel
lägg till 7540kr om du ska ha en 9,9:a med 520 mast
Totalt 28460krEtt kit som med rätt seglere kan hävda sig riktigt bra på tävlings banorna
Bommen är av alu. men det funkar bra och det funkar länge om man är nybörjare i formula. tränning och trimm, timmar på vattnet gör seglaren.
-
Finns det någon som seglat Mythos? Man törs ju inte köpa en 10000 kronorsgris i säcken liksom!? Seglen är nog kanonbra…
-
Inte vad jag vet den var riktigt kort förra året men nu när SB har kapat sina brädor till liknande mått så kanske fler vågar sig på att köpa den. Fanatic, SB AHD mfl är ju lite mer säkra kort men då koster det om det ska vara kartong nytt.
Det borde jämna ut sig mellan brädmärkena i prestanda, men tittar man på buefins vilken skillnad på rocker det var på nya 147 och gammla 186:an. radikala förändraingar tycker jag
http://www.bluefinz.com/html/Reviews/F147/F147.htm -
STOOR varning för alubommen! Många i Fiskebäck har försökt med alutricket genom året och resultatet blev en knäckt billig alubom, plus inköp av en smådyr begagnad kolbom, som har hållit sedan dess. Prova åtminstone reptricket för att styva upp billibommen i sidled.
Dessutom har Gun genom åren använt sig av liiiite billigare material och haft liiite sämre sömmar än övriga märken (de måste ju skära någonstans för att åstakomma ett billigare pris) vilket har gjort att seglena slits fortare än andra märken.
Att beggade segel är seglade mycket stämmer MEN om du köper segel av en duktig formulaseglare, är dessa inte speciellt slitna. De vet vad de håller på med och är försiktiga med sina prylar. De är ofta förvånansvärt fina för att var seglade såpass mycket.
Jämför inte med vågsegel, då dessa får en mycket värre behandling i stora vågor och på sandstranden. Ingen vettig Formulaseglare riggar sina prylar på en sandstrand. Det sliter för mycket på materialet. -
Enligt GUN så är deras senaste Formulasegel snabbare än fjoårerets NP i alla deras tester.
-
Rättelse
Enligt Neilpryde är alla Gunsegel bättre i Neilprydes egna tester där de ställer seglen mot varandra.
Sebastian
Logga in för att svara.