Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Resmål & Spots › Boracay top 5 i världen
-
Tjena!
Funderar på att komma ner till mars kanske. Hur ser vindsäsongen ut? Har inga direkta planer så allt från en månad till ett halvår. Vill givetvis kita så mycket som möjligt men tänkte även passa på att “explora” lite också. Vad har du för tips?
Hör gärna av mig till dig ifall det blir bokning då alla rekommenderar det. =)
/Toby
EDIT: Efter att ha läst ditt första inlägg igen. Hittade jag hur länge säsongen är. Måste missat första gången. Men hur ser vinden ut efter april?
-
Tjena!
Jag undrar också hur det ser ut med vind i april. Har några veckor ledigt ca 15 april – 8 maj och vi är ett litet gäng som är sugna på Filippinerna. Kommer det att hänga några kitesurfare där då? Har inte bara tänkt kitea utan hitta på så mycket annat som möjligt också men några av oss hoppas på att få kitea en hel del iaf. Är det orimligt att hoppas på under denna perioden?
Atte, skulle vara grymt tacksam för hjälp med att boka boende osv i Boracay om du är där nere då? Hur tidigt måste man börja kolla på sånt?
-
staffo;644294 wrote:Det har skrivits lite om skyfall och översvämningar där borta på Filippinerna. Tydligen väderfenomenet La Niña som ställer till det. Hur påverkar det Borocay med omnejd?
Planerar att åka ner mitten av feb-april men funderar nu på om man ska åka någon annan stans. Med andra ord, har ni någon bra vind eller?
tydligen gör det att det antingen blåser pung eller är vindstilla… hörde att vinden varit betydligt trevligare i perth i år så man drog väl en nitlott i år…
ska du till filippinerna och kitea, åk till nån annan ö och leta en bra spot, efter en kvart på boracay/bulabog beslöt jag mig för att lämna ön och aldrig återvända…
jag hittade en bra spot men jag tror det finns bättre, synd google maps inte är så detaljrik bara
boracay är f.ö. dyrare än de flesta andra ställen jag var på
-
WakeNils;645984 wrote:tydligen gör det att det antingen blåser pung eller är vindstilla… hörde att vinden varit betydligt trevligare i perth i år så man drog väl en nitlott i år…
ska du till filippinerna och kitea, åk till nån annan ö och leta en bra spot, efter en kvart på boracay/bulabog beslöt jag mig för att lämna ön och aldrig återvända…
jag hittade en bra spot men jag tror det finns bättre, synd google maps inte är så detaljrik bara
boracay är f.ö. dyrare än de flesta andra ställen jag var på
I januari i år så har det varit många dagar med 25 – 30kts ofta lite byig vind så har det i Januari även varit nästan 10 dagar med 12kts eller mindre, inte riktigt någon super månad med andra ord, inte för att vara här alla fall.
Vet inte hur många dagar du va här Nils men det är få ställen i värden där man klarar sig på under 3000kr i månaden med bra standard och äta luch middag ute på restaurang varje dag, det är väll bara typ muine i Vietnamn som är billigare. Visst kan du äta en pasta för 60kr på withe beach men du kan ju äta en godare pasta för 14kr på Talipapa istället.
Sedan har ju X-change utsätt Filippinerna till det billigaste landet i världen. http://www.aftonbladet.se/resa/resmal/asien/filippinerna/article8277262.ab
Så jag bara undrar, var är det billigare att leva? det räcker om du name droppar 5-10 ställen, för du har ju varit runt en del? -
Atte;645996 wrote:I januari i år så har det varit många dagar med 25 – 30kts ofta lite byig vind så har det i Januari även varit nästan 10 dagar med 12kts eller mindre, inte riktigt någon super månad med andra ord, inte för att vara här alla fall.
Vet inte hur många dagar du va här Nils men det är få ställen i värden där man klarar sig på under 3000kr i månaden med bra standard och äta luch middag ute på restaurang varje dag, det är väll bara typ muine i Vietnamn som är billigare. Visst kan du äta en pasta för 60kr på withe beach men du kan ju äta en godare pasta för 14kr på Talipapa istället.
Sedan har ju X-change utsätt Filippinerna till det billigaste landet i världen. http://www.aftonbladet.se/resa/resmal/asien/filippinerna/article8277262.ab
Så jag bara undrar, var är det billigare att leva? det räcker om du name droppar 5-10 ställen, för du har ju varit runt en del?kallvattendusch o handspolat toalett och snigelinternet kanske inte är topclass. det var billigare på andra ställen på filippinerna, jag betade väl av 7 öar men kan knappast säga att jag sett landet och klart man får bättre standard för bättre pris om man ska stanna längre och lär känna ställena
främst är väl att jag ställer högre krav på en kitespot. Chopp är inte platt för mig, flaskor och skräp på stranden samt att vattnet inte är rent är saker som går bort, sen att palmerna växer i strandkanten på en smal strand är knappast ett plus. vad jag förstod det som var inte kitecenteren så välsorterade heller
-
cedric;645006 wrote:Tjena!
Jag undrar också hur det ser ut med vind i april. Har några veckor ledigt ca 15 april – 8 maj och vi är ett litet gäng som är sugna på Filippinerna. Kommer det att hänga några kitesurfare där då? Har inte bara tänkt kitea utan hitta på så mycket annat som möjligt också men några av oss hoppas på att få kitea en hel del iaf. Är det orimligt att hoppas på under denna perioden?
Atte, skulle vara grymt tacksam för hjälp med att boka boende osv i Boracay om du är där nere då? Hur tidigt måste man börja kolla på sånt?
Jag å 2 kompisar ska dit 6:e till 27:e april.
Enligt ‘Bong’ (ägare av Pinas, det ända filippinska kitestället på boracay), så
“the weather normally in april is also good!the wind is in between 12knots to 18knots, sunny days and there’s not much kiteboarder at that time”
Anledningen till varför där inte är så mycket kiteare enligt honom är att dom flesta europer är hemma i april, då det börjar bli okej att kitesurfa hemma istället:)atte, har du koll på något billigt boende med Kyl och AC?
Är det någon annan kvar där nere i april?
-
brange;646074 wrote:Jag å 2 kompisar ska dit 6:e till 27:e april.
Enligt ‘Bong’ (ägare av Pinas, det ända filippinska kitestället på boracay), så
“the weather normally in april is also good!the wind is in between 12knots to 18knots, sunny days and there’s not much kiteboarder at that time”
Anledningen till varför där inte är så mycket kiteare enligt honom är att dom flesta europer är hemma i april, då det börjar bli okej att kitesurfa hemma istället:)atte, har du koll på något billigt boende med Kyl och AC?
Är det någon annan kvar där nere i april?
Pinas är ett av fyra filippinsk ägda kitecenter.
April är i slutet på säsongen och förra året så va vinden okej blåste nästa hela maj men det tillhör ovanligheterna.
dom flesta drar sista mars så boende kan du få för 15 000-16 000 php dvs ca 2200kr som har AC och kyl.
Ligger lite i vad Bong säger att det börjar börjar bli okej temperatur i södra delarna av Europa.
-
Atte;646085 wrote:Pinas är ett av fyra filippinsk ägda kitecenter.
April är i slutet på säsongen och förra året så va vinden okej blåste nästa hela maj men det tillhör ovanligheterna.
dom flesta drar sista mars så boende kan du få för 15 000-16 000 php dvs ca 2200kr som har AC och kyl.
Ligger lite i vad Bong säger att det börjar börjar bli okej temperatur i södra delarna av Europa.
Ofan, vilka är dom andra? Sist jag var där så sas det att Pinas var det enda, kanske hörde fel:)
Har du några namn på trevliga boende?
-
brange;646091 wrote:Ofan, vilka är dom andra? Sist jag var där så sas det att Pinas var det enda, kanske hörde fel:)
Har du några namn på trevliga boende?
om vi börjar längst söder ut så har du green yard som ägs av Nenet Graaf, Sedan Pinas, Bong Fernado, Freestyle Academy som ägs av Ken Nacor och slutligen Timog som jag inte har koll på vad ägaren heter.
Ang boende så bor jag på ett ställe som heter Lady L och så har jag fixat boende åt ca 15st på Salazar compound. bra boende till bra priser.
/Atte
-
Kan Atte eller andra rekommendera bra kite-excursions att åka på från Boracay?
Jag o cheyen kommer över 1 månad i mars/april och det vore skoj att se några andra bra ställen.Atte; kan du rekommendera boende vid Bulabog som är lite schystare? Inte något 5-star nu för $1000 natten, men bekvämt boende.
-
Nick;646323 wrote:Kan Atte eller andra rekommendera bra kite-excursions att åka på från Boracay?
Jag o cheyen kommer över 1 månad i mars/april och det vore skoj att se några andra bra ställen.Atte; kan du rekommendera boende vid Bulabog som är lite schystare? Inte något 5-star nu för $1000 natten, men bekvämt boende.
En tripp till Seco island eller/också en till Cuyo island, WakeNils va nyss på Cuyo så han ha the latest info men det är i stort sett 2 ställen man kör på där på två olika sidor av ön. Det är max några få andra där och kör men troligast är att du är själv.
Boende så kan jag rekommendera reef retreat där har jag en bra deal så jag kan fixa rum för 80$ natten om ni bokar via mig vilket är billigare än om du bokar online eller på plats. har fixat lite kunder till dom nu i vinter så då ha jag fått ett bättre pris. http://www.reefretreatboracay.com
Kan fixa dyrare och billigare boende, maila mig på atte@kappel.se så fixar vi något som passar. -
Tack för svar, Atte.
Vem eller vilka anordnar tripper till Seco? Ungefär vad kostar det och hur bor man? Ungefär hur lång tid tar det att åka båt dit? Utgår man i båt från Boracay?
Sorry för en mailjaaard frågor…Angående boende så blev det Habagat. Jag fick ett erbjudande av Winnie som jag inte kunde tacka nej till…
Reef retreat ser väldigt fint ut, men det är lite dyrt. -
Nick;646510 wrote:Tack för svar, Atte.
Vem eller vilka anordnar tripper till Seco? Ungefär vad kostar det och hur bor man? Ungefär hur lång tid tar det att åka båt dit? Utgår man i båt från Boracay?
Sorry för en mailjaaard frågor…Angående boende så blev det Habagat. Jag fick ett erbjudande av Winnie som jag inte kunde tacka nej till…
Reef retreat ser väldigt fint ut, men det är lite dyrt.Nästan alla kitecenter kör på Seco. ca 10 000php och man bor under en presenning på beachen. det tar ca 4h att åka båt från Culasi.
Alt 2 är att åka med Hangin 17 000php, båt från Boracay och man bor på båten.
-
Tack för hjälpen, Atte!
Har du flyttat dit på riktigt, eller? 🙂 -
Nick;646681 wrote:Tack för hjälpen, Atte!
Har du flyttat dit på riktigt, eller? 🙂Det verkar nästan som att jag har flyttat….
Logga in för att svara.