Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Resmål & Spots › Boracay top 5 i världen
-
Grymt!
Jag o en polare kommer till Boracay den 10 februari. Vi är båda 20 bast, och antar att gruppboende brukar bli billigast?
Då vi kommer från Australien och Nya Zeeland innan så vill vi ha billigt 🙂 Blir roligare också! Så hör av er ifall ni är sugna 🙂
//Joel
-
Inte för att göra någon besviken men Boracay suger om man inte gillar chop, tyskhopp, crowd och att festa med packpackers som knaprat svampar halva sina liv. Dessutom inte alls vindsäkert. Finns dock grymma spots i Phillipinerna som man kan hitta om man letar lite.
-
vad kul ida!
jag funderar på att åka redan i december till boracay då och stanna i kanske en månad och sen tänkte jag dra vidare, men jag vet inte vart än. men planan är iaf att dra med kiten på en backpackningsresa! men du är sugen på att vara i boracay hela tiden eller? -
Windyboy;668646 wrote:Inte för att göra någon besviken men Boracay suger om man inte gillar chop, tyskhopp, crowd och att festa med packpackers som knaprat svampar halva sina liv. Dessutom inte alls vindsäkert. Finns dock grymma spots i Phillipinerna som man kan hitta om man letar lite.
chop är ju en definitions fråga och ju högre tidvattnet är destå mindre skyddar revet och tvärt om. Plattare vatten får du ju bara bakom sandbankar och frånlandsvind. 90-95% av alla kända spots runt om i världen har sämre eller liknande förhållanden. Sedan är det ju så att om du kör bakom en sandbank så redam efter 50m så börjar ju det bli choppigt så man får inte vara många för att det ska funka dvs du kan utesluta samtliga kända spots.
Crowd, Bulabog består av 3 vikar (som alla inte heter bulabog) som är 2.3km lång och det är mellan dec-feb mellan kl 9-17 ca 70st ute på vattnet alltid, 95% av dom håller till i största viken, orkar man gå upp på morgonen eller köra 1km bort så brukar man köra med 2-5 st andra. Det är ju ljust från 5 rycket så om du vill köra helt själv eller med några få andra så har du ca 3-4h varje dag när det är “tomt”
Endast 3km från Bulabog börjar union beach som är 25km lång så orkar man bara ta sig dit så kör man med ett fåtal, det är väll typ 3 kitcenter där med övernattnings möjlighet.Vill att du namedroppar några kitespots där det är bättre fest alla dagar i veckan, du har här på Boracay ca 200 barer 10 olika nattklubbar, live band, trubadurer mm varje kväll så om man vill kan man ju festa med lite backpakers men jag brukar välja ställen som till större delen består av andra surfare Typ Exit bar, Levantin, Hangin även Djungel bar och Bombom består av mycket surfare.
Vindsäkert där har du så jävla fel, att det inte blåste alla dagar den veckan du va här och uttala sig efter det är så jävla puckat. Från nov/dec – mars/april varje år är det vind över 12kts 9 av 10 dagar. finns bara en handfull kända spoter som har bättre statistik. Ärligt, hur många dagar va du här 5-6?
Det finns klart bättre spots som har både plattare vatten, starkare vind och oftare i phil där du är helt ensam men Hur kul är det att sitta där själv?
-
Jag kan bara instämme med Atte i allt han säger här. Boracay är så jäkla grymt bra!!! 🙂
-
Andre’
Gäst6 september, 2011 vid 12:39Håller på att styra upp en resa med en polare. Ser just nu ut som att vi åker runt den 10 Dec och hem slutet Jan. Han åker hem lite tidigare (hade tydligen något viktigt jobb att ta hand om). Var inne på Mui ne från början men lite partay och socialt umgänge vill man ju ha också! Hade ju varit ballt med en svenskkoloni där nere!
Cheers
-
Boracay levererade grymt bra! Och Tack vare Attes hjälp blev vår resa helt suverän!!
16 dagars surf i fina förhållande varvat med skönt nattliv!
att stiga upp tidigt på morgonen och dela Bulabog beach med max 2-3 andra åkare var magiskt!!ÅK!
-
Någon som har boende i december och vill ha en rumskompis? 🙂
-
Är det bara att betala övervikt på Cebu pacific? Eller har de något speciellt för surfprylar?
-
Cebu Pacific går på vikt o det är bara att betala den lilla summan det kostar per kg över de inkluderade 10 kg. Har man otur och de inte har plats så kommer grejerna med nästa flight, men det är inget jag nånsin råkat ut för.
-
Som nick säger men man kan oxå flyga till Kalibo då kan man köpa till redan vid bokningen 20kg,25kg,30kg tror dom tog drygt 100kr för att ha en 30kg väska med sig. nackdelen är med att flyga till Kalibo att du får sitta på en buss i 2h tills du kommer till Caticlan pris för buss typ 30kr.
Dom tar ca 15-20kr per kg övervikt till Caticlan annars och anledningen till det är att det är en mycket mindre flygplats i Caticlan så dom kör bara med “små” plan dit som inte kan ta så mycket skit med sig.
-
hur gör alla med visum och flygen. man måste ju kunna visa upp en retur eller anslutningsbiljett från filippinerna. jag vet inte hur länge jag kommer vara där och jag vet inte än vart exakt jag ska efter filippinerna. hur gör alla?
-
misscarlsson;671253 wrote:hur gör alla med visum och flygen. man måste ju kunna visa upp en retur eller anslutningsbiljett från filippinerna. jag vet inte hur länge jag kommer vara där och jag vet inte än vart exakt jag ska efter filippinerna. hur gör alla?
Det är ju bara om du kommer hit på en enkelbiljett som du har det problemet.
Visum förlänger du enkelt på Boracay tar max 1h normalt 30min.
Om du kommer hit på en enkelbiljett så gå in på Cebupacific air och boka en enkel promo biljett till hongkong, shanghai eller något annan billig resa. Just nu har dom Clark – Macau för 488php + flygskatter men det är ju typ under 100kr för den biljetten, boka den och du får en e-ticket skickad till dig som du skriver ut och visar upp.
Du kan ju även avboka biljetten och det ska gå att få tillbaka pengarna men kanske inte hela beloppet eller så skiter du att avboka och då har du ju en giltig biljett.Personligen kör jag på en biljett från 2009 som jag varje gång jag flyger in byter datum på. Brukar dock kolla att japan airlines har den flighten kvar så dom inte har upphört med att flyga från manila för det kanske tulltjänstemannen känner till 🙂
Jag kan maila dig min Japan biljett men du kanske även ska ändra namnet på biljetten om du ska använda dig av den 😉
-
För dom som ska hit kan det vara bra att ha denna sida att flukta lite på, speciellt när man är här.
http://www.boracayweatherstation.com/
den visar typ allt man behöver veta. Självklart visar den vind i realtid samt historiskt, den har en flik för forecast guru och windfinder, en flik för tidvattnet så man kan planera att köra när det är som plattast (bullabog bör man inte köra när det är under 0m och när det närmar sig 1,5m så finns det inte så mycket beach kvar att starta från öven fast det går att köra.) Vidare så visar sidan även om det är några tyfoner och hur dom förväntas att glida fram så man vet några dagar i förväg att det är dax att gräva ett stormskydd.
Logga in för att svara.