Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Börja köra med sittsele???
-
Börja köra med sittsele???
Publicerad av anonym-anvandare på 31 maj, 2004 vid 18:16Har precis inskaffat en sittsele. Har inte kört med någon innan. Är det något man bör veta som gör det hela med i och urkrokningen lite lättare??
karnan svarade 20 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
JOHN_j_RAMBOO
Gäst31 maj, 2004 vid 18:21hm..inte ha bommen högst upp..hehe
Nä, men att ha en fot i stropparna kan vara bra..utifall att det kommer en vindby, större risk att du flyger med om du står med ikrokad sele ”lös på brädan”
Jag brukar känna så jag har lite tryck i seglet o luta mej samt riggen bakåt så man hänger lite utöver vattnet o därefter kroka in, eller a..man gör väll det kanske i samma veva, så jävla svårt att skriva teoretiskt om något man bara gör utan att tänka på vad man gör…höhö, så någon annan teoretisk expert får rycka in om jag vilseleder det hela.
men tänk typ att dú drar riggen neråt o försöker lägga upp ölkaggen på bordet
jag kör midjesele ifos..men jag har kört o har ävenen sittsele som jag använder..sällan, men det har hänt.
Borde la vara samma där, fast med sittsele så sitter man ju mera med hela sin kropps vikt..så tänk dej att du sitter i en stol som vill dra dej snett/uppåt..å försök o häva det med motsatt rörelse. -
vad finns det för fördel med ryggsele egentligen? Jag har en sittsele men har funderat på o byta bara för att det är lättare o skönare utan våtdräkt..
krokar man lättare i o ur? tex när amn ksa freestyla..höres /Abbe
-
JOHN_j_RAMBOO
Gäst31 maj, 2004 vid 19:06e nog för att kroken sitter/hamnar aningen högre upp än med sittsele.
Kan vara bra vid freestyle o vågsegling då man krokar i o ur oftare än när man ligger o speedar..då kan det vara gött o ha en sittsele o sjunka ner i.
Kände det när jag var ute o croosade med 7.5an o en fet bräda, midjeselen var ingen höjdare när man tar långa streckor..körde 1.2mil lite mera exakt..haha
då hade en sittsele suttit som smort! -
Precis.. blåser det bra och man skall ut i planing först så kan det vara bra att kanske sätta i främre foten först och sen luta sig bakåt, dra till sig seglet och sen i med kroken. Jag tycker personligen att det är skönast att sätta i kroken, gå med vinden och sen i med fötterna.
Det är nog en smaksak men testa att gå ner i knäna (sitt som på en toalett) dra till dig seglet med armarna så att du går med vinden, i med fötterna å sen kroken.
Eller vilken ordning gör man det i?.. KROKEN FÖRST, sen stropparna! Jepp!
hmm.. min pedagogik kanske inte är den bästa min heller.. LYCKA TILL!
-
Har nyligen lärt mig bemästra konsten att segla med sittsele. Det var lite svettigt i början men efter ett par dagar fick jag ordning på prylarna. Mina lärdomar är väl följande:
1. Bomen ska vara högre än vad man tror. Sänker man den för mycket och sedan lyckas kroka i så har man ingen nytta av selen :-). Det känns ouppnåligt — bokstavligt talat — i början men det kommer.
2. Som andra har sagt så måste du falla av lite för att kunna kroka i. Försöker du på halvvind är chansen att lyckas (och stå kvar) liten. För att komma i måste du göra ett snabbt och bestämt juck, gärna upp på tårna, samtidigt som du drar bomen mot dig. (Den sexuella metaforiken och de erfarenheter du eventuellt kan dra nytta av här får du fylla i själv :-).
3. Placeringen av tamparna är viktig för balansen. Jag har följt Guy Cribbs råd och kör med ändarna ihop och det bakersta på ungefär en tredjedel av bomens längd. Ett aber i sammanhanget är att man ska justera tamparna så att det bäst avlastning i full planing och när det tutar i lite. Detta kan innebära att man får lite obalans i seglet innan man kommer dithän. Kolla på
Cribbs4. Hur sittsele förhåller sig till midjesele vet jag inte. Själv kan jag bara jämföra med de gamla bröstselarna, och då är det en klar fördel. Till att börja med har man hela ryggen fri och rörlig och det tycker iallafall jag är en klar fördel. Vidare så är det lätt att parera för byarna — man sätter sig ned helt enkelt. Slutligen tycker jag att det är mycket lättare att flyta kroppsvikten bort från fötterna med sittsele och därför lättare att få igång planingen.
5. Du kommer snart att upptäcka att det är lättare att komma i än ur selen. Ett trick som jag lärde mig från Cribbs är att flytta skothanden ända fram till hängtampen och hjälpa till med tummen när man ska kroka ur. Jg förstår inte att jag inte lyckades klura ut det på egen hand, men så är det ibland.
Lycka till
/Johan
Logga in för att svara.