Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Börja med sele
-
Börja med sele
Publicerad av isis på 22 juli, 2010 vid 23:49Jag har just köpt en midjesele och tänkte lära mig använda den. Sista jag var ute var det kanonväder men seglingen var så tung att jag tillbringade mer tid med att vil än med att segla. Därför är det nu dags att lära mig anv
nda selen. Jag har inga hängseletampar men tänkte knopa fast lite vanliga tampar, men vet dock inte var och hur.Jag seglar med ett gastra 6,2 freeridesegel och seglar på brädan längst till höger på bilden, allternativt den längst till vänster. Bomen är instäld på strax över 190 när jag seglar. Min luff är ungefär en decimeter för stor, så bomen hamnar ungefär i höjd med hakan.
Vad ska man tänka på förutom placering av linor när man börjar använda sele? läste ett inlägg om att hook up är bra, är det den allmän rådande åsikten?
MVH Joakim.
challgren svarade 14 år, 3 månader sedan 9 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
http://www.guycribb.com/userfiles/documents/The%20Truth%20About%20Harness%20Lines.pdf
Alla kör faktiskt inte hook up, de allra flesta kör nog hook down, har jag en känsla av. Vilket inte behöver betyda att det är bättre, Ulfast hade ju några hyfsat övertygande argument för hook up. Robby Naish kör hook up, annars vet jag inte speciellt många proffs som gör det, fast jag vet å andra sidan inte vilka som kör hook down.
-
Tack för hjälpen. Det var väldigt tydliga och sipla instruktioner för hur jag skulle placera hängseletmparna. Däremot stod det inget om hur långa de ska vara. Någon ide?
Sen undrar jag var man ska ha selen. Där den sitter som skönast, eller något särskilt ställe? Förändrar man seglingsegenskaperna genom att flytta den upp/ner?
-
Där den sitter som bäst på kroppen, annars så justerar man bara bommen upp ( lite vind) och ner (alldeles för mycket vind:-) efter vindstyrkan. Och segelstorlek såklart. Balansen på seglet och brädan ändras som mest när man får fötterna i fotstropparna och har hakat i selen. Får man fin vind bär det iväg på ett helt annat sätt än och stå och armhala, det går oftast bäst när man nästan får stå på tå när man hakar ur sig ur tampen.
-
Om man vill ha bra nytta av selen så placerar man den så lågt som möjligt. Sitter kroken så högt att linorna blir vågräta har man väldigt lite nytta av selen, linorna ska peka rejält nedåt när man är ikrokad.
-
Okej, det ska jag tänka på. Har ni någon koll på hur långa hängseletamparna ska vara?
-
Längden är en personlig grej. Själv föredrar jag att ha långa tampar (typ 32″) för det ger mig rörelseutrymme.
-
En grundregel för tamplängd brukar vara att sätta i armbågen i tampen, då ska handleden nå upp till bommen…
Men sen är det ju individuellt…
Lycka till…
-
Hade inte rekommenderat att köra vanliga “tampar” som hängseletampar.
Körde det själv vid ngt tillfälle när jag började, hamnade under seglet och hade svårigheter att komma ur..
Ett par riktiga tampar kostar en hundring och uppåt.
Mycket lättare att kroka i och ur./Magnus
-
mahi;622331 wrote:Hade inte rekommenderat att köra vanliga “tampar” som hängseletampar.
Körde det själv vid ngt tillfälle när jag började, hamnade under seglet och hade svårigheter att komma ur..
Ett par riktiga tampar kostar en hundring och uppåt.
Mycket lättare att kroka i och ur./Magnus
Håller med Magnus där, den paniken som lätt utvecklar sig under seglet är nog stor när man sitter i riktiga linor.. undvik tampar :crazy:
-
Den paniken upplevde jag aldrig på den tiden när alla körde med tampar. Däremot är de sladdriga, blåser omkring och har sig. För det mesta slits de också ut fort. Moderna laminerade tampar håller ungefär hur länge som helst, jag har haft av en sån tamp under hela min surfkarriär och det kastfallet som hade av tampen är inget en nybörjare råkar ut för. Enda skälet till att jag köper nya tampar är när jag plötsligt fått för mig att jag vill ha en rejält ändrad längd på tamparna (vill man bara ha lite längre/kortare funkar variotampar kanon).
Och justja, det finns variotampar, att börja med ett par såna kan nog vara bra så kan du prova dig fram till en längd som funkar för dig.
-
Ja, principen med vario-tamparna är bra men se upp för dåliga varianter av dem. Jag har ett par som jag inte är nöjd med. Anledningen är att när de är i ett längre läge så blir den sladdrig och hänger snett, skitsvårt att haka i kroken från sidan… när den är som kortast funkar den kanon.
-
Vad är skillnaden mellan vanliga tampar och hängseletampar? något särskilt märke vad gäller variotampar som jag borde undvika?
-
Alltså “vanliga tampar”= Du knyter ett rep i bommen. Det funkar men blir sladdrigt och håller bara några veckor, sen får man köpa ett nytt rep. “Hängseletampar” flådiga saker med fäste i kraftig väv, ett rep som är inlaminerat i en väldigt slitstark plastslang. Finns i surfbutik för ca 100-300 spänn beroende på märke och utförande. Går som sagt var nästan aldrig sönder. Möjligen kan förlängningsänden på variotapar gå sönder eftersom det sitter ett plastspänne där men det är en spekulation, jag har inte sett det hända i verkligheten.
Du kan prova lite med variotamparna i butiken. Prova att förlänga dem till max och se om förlängningsänden blir sladdrig eller så. Oftast blir det nån knyck i änden eller så när förängningen är max, men sladdrigt ska det ju inte bli.
-
En variotamp som jag ger tummen ner för är Local Spirits, mina åkte av bommen illa kvickt
då dom måste modifieras för att fungera.Däremot tycker jag Neil Pryde har lyckats riktigt bra med sina vario, ska köpa ett par till
av dom när som helst. Sitter stenhårt på den inställningen man satt dom på.
Kör även med fast längd på ena bommen, ska nog plocka bort dom med.
Det kan vara bra och behöva justera in eller ut ngn cm beroende på vindstyrka, jag upplever att
det kan vara skillnad mot planing och icke planing ibland. Men det är så olika vad
man tycker. För ett segel runt 6 kvadrat kan du prova och flytta bak dom ca 6 normalstora
knytnävar från bommens framkant räknat, en knytnäves bredd brukar funka bra. Skulle gissa att du kommer få justera dom lite framåt sedan men det där är så olika. Du känner själv om du får problem/tungt och skota hem/täppa seglet eller så får du fenomenet mjölksyra i den främre underarmen. Då är det bara flytta tills du hittar rätt!Lycka till!
Logga in för att svara.