Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Börja om från början..?
-
Börja om från början..?
Publicerad av skarabe på 5 oktober, 2002 vid 09:30Då har det blivit dags…att ge sig på en liten vågis alltså. Har köpt en vågbräda och körde den för första gången igår (förutom när jag provade den).. Frustration!! Nu var jag iofs överriggad i kuling, men ändå..
Den är hur enkel att segla som helst, hoppa med och svänga.. Att slå eller gippa är däremot helt omöjligt. Jag har kört freeridebrädor ett par år och kan både slå och gippa utan större svårigheter, men nu.. I manövrarna börjar den antingen studsa våldsamt eller stannar helt=sjunker.. Vad gör jag för fel? Ni rutinerade killar – ge mig lite tips!
ola_p svarade 22 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
jobbigt!! kan tyvärr ej hjälpa eftersom jag inte har nån erfarenhet av vågisar!
-
Hej!
Lite tips och sån´t kommer här:
Med stor risk att jag idiotförklarar här men ändock….
En vågis har mindre volym, inte bara mindre volym utan mindre volym i aktern, och jag tror att det är din vana av mer liter som spökar. Vi börjar med gipparna.
Om man inte på löpande band sätter fullplansgippen så behöver man komma lite närmare mastfoten(gäller alla manövrar, nästan)dvs centrera din vikt över mitten av brädan. Ang. studsandet i speciellt gippen så får man inte vara rädd att “raila” brädan ordentligt. Försöka att få känslan av att seglet håller ner brädan i vattnet, genom att banka ner seglet lite grann(teori:bottom-turn)nästan så du har masttoppen åt det hållet du kör åt.(överdrift) Det vi vill är att seglet ska ge kontrollen i de jävliga små choppen. Var toksnabb i alla lägen, men ta din tid med att få kontrollen. Försök att göra bottomturns i plattvatten(!), det går, där man bankar ner seglet något och på så sätt får kontroll. Spagetti-knän är bra att tänka på också.Ang. slagen. Teknik, teknik, snabbhet, snabbhet. Strunta i att man står med vattnet upp till knäna, så länge du har hunnit runt masten innan det händer. Lek lite med hur du flyttar händerna…Tar du bakhanden direkt över på andra sidan bommen eller har du en liten paus med den, hållandes i masten? Prova också att hålla planing precis när du slår i en fet hälsväng. Lätta fötter, centrerad vikt, häng i bommen/vinden. Försök att hålla vikten låg. Går det för snabbt, brädan sjunker och du känner att det inte går, hoppa av men håll i bommen och vattenstarta igen.
Vinden har kraft nog att trycka upp dej igen om du kommer för nära seglet och tippar åt lovart-sidan. Tryck helt enkel ut seglet backwind med bak-handen för att komma upp i rätt upprätt ställning. Reflexer har vi alla men de utvecklas bara om de används(oj, lät bra det där)Överriggad i kuling tycker jag är skitknöligt i framför allt gipparna, men gör så att du minskar sväng-radien på din gipp, annars är det lätt att konstatera att farten ökar, ökar, ökar, ökar…..studs, studs och plask.
Ha d gott och lycka till.
-
Tack för tipset Calle. Känner igen det där med en kraftig acceleration när jag går in i gippen, studs, studs, plask! Har aldrig märkt den skillnaden tidigare när jag varit överriggad, men volym gör skillnad – helt klart.
Mitt problem är nog att jag vant mig vid att inte flippa seglet förrän väldigt sent, ja tom att jag drar ut ur gipparna clew-first, vilket inte funkat särskilt bra med vågisen. Nåja – det blir ut och öva, öva.. Man vill ju hålla sig över ytan nu när det börjar bli kallt!
Jag har sett att många slår med sina vågisar genom att hoppa runt (snabbt) seglet, segla lite backwinded och sedan hänga runt brädan.. Är det tricket?
-
Började segla vågis i år, och börjar iaf få litet humm om varför det ibland går åt skogen och ibland funkar finemang…
När du är överriggad, när det är shoppigt eller bara vill köra en säker gipp, så är mitt tips att minska farten, skota inte in så mycket, ta god tid på dig när du förbereder dig, sen när det väl är dags att svänga så ska det vara tight. droppa höfterna inåt i svängen, nästan viktigast, lägger du ner dem tillräckligt mkt inåt kommer brädan snurra runt på en femöring. När du sen är runt är det viktigt att du reser dig lite, gör du så här kommer du inte att kunna flippa seglet så tidigt eftersom det bara leder till attt man ramlar inåt i svängen. Håll istället fast och segla clew first så länge du behöver för att stabilisera dig, flippa seglet och segla iväg.
Kanske inte vackraste gippen, men man har åtminstånde hyggliga odds på att sätta den…
När det går åt skogen: Vikten för mkt över brädan, stela knän, för mkt fart, för lite kanttryck., vikten för långt bak…
Lycka till… -
Hej igen! Angående slagen är alla sätt bra, så länge du inte sjunker . Men att segla lite backwinded i slaget gör man bara om man är lite för snabb runt masten och då måste man trycka seglet mot vinden för att hålla balansen. Va ute igår och konstaterade då oxå att det handlar mycket om att lära känna brädan, hur den beter sej i olika lägen.
Har själv en helt sprillans 75 liters våg/freestyle som jag har kört på 4 ggr.
Gippandet är precis som Ola_P beskriver. Clew-first ut o sen flippa när det är klart.Men pass på, det går ruggigt snabbt de sista nittio graderna Annars, pröva när det inte brallar i lika hårt att flippa seglet tidigare, typ i läns-läget, men glöm inte att fortsätta fotstyra. (mitt största problem)Ha d gott
-
Vad bra att mitt sätt inte är helt åt skogen iaf… Det är ju inte så man gör snygga planande gippar direkt, men det är ju bättre att börja så och SEDAN börja lösa upp svängen och flippa seglet tidigare.
Ang. slagen skulle mitt tips väl vara att satsa på vattenstartsläge på nästa sida med blixtens hastighet… Ju fortare det går ju mindre vatten blir det i vattenstarten om du fattar vad jag menar… Riggen mot aktern är också mkt viktigt…
Logga in för att svara.