Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Börja på nytt?

Taggad: ,

• Börja på nytt?

Publicerad av anonym-anvandare på 25 juni, 2003 vid 19:28

Hej!

Jag slutade surfa 1996 efter ca 10år med surf. Sista 4 åren körde jag vad som då kallades cource race med en tiga 275 ACR. Nu vill jag börja på nytt och undrar om Naish Flying Pig är en bra bräda för lite freestyle/wave med lite inslag av slalom?
    Vad skall man betala för en ett år gammal Pig?
    Vad tror ni man får pröjsa för en komplett utrustning som är ca ett år?
    Hör gärna av er om ni har någon fin bräda/segel/mast att sälja i GBG-området.
    mats.ingves@spray.se

///Mats

ola_p svarade 21 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    26 juni, 2003 vid 05:38

Fan, Mats. Intressena bara haglar ser jag! Först foto och sedan tillbaka till vindsurfingen! Trevligt!
    Prylarna har ju utvecklats en del sedan 96, framförallt på brädfronten. Vad gäller just pig så har jag ingen erfarenhet, men det finns mängder av schysta freestylebrädor på marknaden. En kompis har en Mistral nånting, -02, 258, xx cm och 98 liter. Funkar sjult bra mellan 4,5-6,0. Brädorna har ju fläskats till överlag. Lycka till så ses vi i viken.
    /Davo (FFG)

• oscar

Medlem
    26 juni, 2003 vid 08:20

Om du är lite lättare säg runt 70 kg och ner så är nog pigen bra. Den är ju ganska liten så segel större än 6.5 funkar nog inte så bra. Och kitta upp dig på en freestylefena runt 27-28 också..

• mingves

Medlem
    26 juni, 2003 vid 21:36

Jag är ju tämligen fet;) ca 77-81kg tung så den kanske e lite liten för mig?
    Jag vill inte ha en så stor bräda som 275an….

Davo: Jorå, man måste ha lite hobbies:)
    Måste skaffa en bil om jag skaffar bräda:(
    ///Mats

• endy

Medlem
    27 juni, 2003 vid 06:20

Ska du köpa en bräda som allround freestyle/wave får du nog kompromissa lite med slalom egenskaperna…
    Jag tror en JP Free/Wave eller en Mistral Shift skulle kunna vara något för dig, runt 90 liter +-5 om du föredrar wave eller freestyle, segelstorlek mellan 4,5-6,5(5,0-7,0)

En fin begagnad 02:a ligger så här runt en 6500-7500
    En komplett utrustning är ju svårt att säga eftersom antal segel och master kan variera ganska mycket efter behov
    Men räkna med EN rigg begagnad landar runt 5500-6000 om du satsar på lite bättre grejer.
    Ex
    Segel 2500
    Mast 1500
    Bom 1000
    Småplock 500-1000

Lycka till

• ola_p

Medlem
    27 juni, 2003 vid 07:42

JP freestyle å fsw ska såvitt jag vet snabba jämfört med liknande, dock med viss kompromiss med wave då, och är snarast freestyle freeride crosssover! Tillskillnad från shiften som är en stor vågis med viss freestyle karaktär…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Börja på nytt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.