-
Börja Wind/Kite Surfa, frågor
Hej allihopa, kan väll börja med en liten presentation eftersom jag är ny här på forumet. Jag heter Maximilian, bor i Helsingborg nere i Skåne, jag är 14 år, fyller 15 om 1.5 månad (29 Augusti). Det är väll det mindre viktiga.
Hursomhelst, min stora grej här var, jag har funderat i ett par-3 år på att börja surfa, men det finns ju inte så stora vågor här så jag har funderat på Vind/Kitesurfing istället och senare eventuellt köpa en Vågsurfingbräda att använda när det går. Jag har hört att Kitesurfing är enklare än vindsurfing, men jag har inte testat något av det, och jag vet inte vilket som är roligast, själv tycker jag att Kitesurfing verkar roligast, men samtisigt verkar vindsurfing säkrare, bland annat med tanke på min ålder. Därmed funderade jag på att kanske gå en grundkurs i vindsurfing, tycker jag att det är kul så börjar jag med det köper bräda osvosv. sen om ett par år, när man är äldre så kanske jag går en grundkurs i kitesurfing och kanske då håller på med båda/det jag tycker bäst om, det positiva med det är att man kan vindsurfa dagar då det inte blåser lika mycket, men man kan kitesurfa när det blåser lite mer. Men jag skulle vilja höra vad ni tycker är bäst, ni har lite erfarenhet som inte jag har.
Sen om någon kanske skulle kunna länka till något bra ställe där man kan gå en 1/2 dagars kurs i vind/kitesurfing så vore det bra, gärna i Helsingborg men ner t.o.m. Malmö och upp en bit, eventuellt upp till göteborg så vore det ok, om det ska vara uppåt Götet får det helst vara en 1 dagskurs. Varberg ska tydligen ha bra surfställen, och där kanske det finns nån bra surfskola?
Tacktack //Maximilian
EDIT: Är det någon som gått denna kursen? http://www.kitelife.se/kurs/grande/ Är den värd 2100kr? Man får en 7 timmarskurs med syfte att man efteråt ska kunna köpa egna prylar och åka själv, man får 2000kr som köpstöd att köpa bräda osv för. Fick även reda via den sidan att det finns en strand här i Helsingborg helt avsedd för Kitesurfing 🙂
EDIT2: Funderar på att ta en kurs i vindsurfing av http://www.vikingstrand.se/ 350kr för 3 timmar, förhoppningsvis räcker det för att jag ska få en såpass bra uppfattning om hur kul det är för att veta om jag vill lägga tusenlappar på det, ska prata med mamma och pappa imorrn, men svara gärna på mina andra frågor, sen med vikingstrands kurs, någon som gått den och vet ungefär vad som gås igenom? Får man åka något? Osvosv 🙂
Log in to reply.