Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Borrad förlängare!

• Borrad förlängare!

Publicerad av anders_hoffman på 27 juni, 2003 vid 12:59

Igår var jag på skidsport för att köpa en ny mastfot, tyvärr fanns inga kvar med QR fäste (endast en massa adaptrar o sånt).

Så jag köpte istället en mast fot med pin system och även en ny förlängare(båda Local Spirit), efter första riggningen insåga jag att jag inte kunde köra in resten av nedhalstampen i förlängarn som jag kunde med min förra QR-förlängare.

Men, jag undersökte förlängaren och såg att på undersidan fanns små spår för att tampen skulle ligga där men det fanns däremot inget hål som jag kunde föra in den i (hmmm, lite snusk smirk.gif).
    Min kompis föreslog att jag skulle borra upp hålet lite mer, (alltså inte det hålet där mastfots-pinnen ska in utan ett av de hålen brevid).

Jag tyckte det var en bra ide, men tänkte fråga först vad ni tycker om saken. Man vill ju inte gärna paja sina nyinköpta prylar…

Jag kanske bara är extremt försiktig, men men..

/Anders

lars_k svarade 21 år, 10 månader sedan 9 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • endy

Medlem
    27 juni, 2003 vid 13:09

Snurra tampen runt förlängaren med halvslag tills den tar slut.

• adde

Medlem
    27 juni, 2003 vid 13:13

Och innan du snurrar den så trär du tampen genom det lilla hålet bredvid cleaten.

/adde

• anders_hoffman

Medlem
    27 juni, 2003 vid 13:25

Ja vet att man kan göra så men det tar ju sån jävla tid när man har brottom o ska ut för att det snart ska börja mojna… Jag tar nog risken att borra upp ett 1 millimetershål o trycka in resten av tampen där istället..

/Anders

• adde

Medlem
    27 juni, 2003 vid 13:44

confused.gif

Vad kan det ta? 20 sekunder? snurra tampen ett par varv kring mastfoten och sedan ett dubbelt halvslag kring nedhalet…

Så jävla brottom kan du väl inte ha?

/adde

• ola_p

Medlem
    27 juni, 2003 vid 13:54

min prydemastfot tar då å då längre tid att stoppa in nedhalet än det skulle ta att snurra det runt foten. repet fastnar ibland inne i mastfoten, mkt störande, så man får meckla en lång stund å peta med en pinne etc… men dock så finns inget bra sätt att trä repet om man inte gör så, och då kan nedhalet lossna ur cleaten tror jag…

• swe-496

Medlem
    27 juni, 2003 vid 17:23

Shit vilken tunn nedhalstamp……*S*.
    1mm hål………………

• anders_hoffman

Medlem
    27 juni, 2003 vid 17:25

Men det är ju redan ett hål på typ 3 millimter och jag kan sätta en tusing på att tampen inte är mer än 4 millimeter iaf!!

/Anders

• anonym-anvandare

Medlem
    27 juni, 2003 vid 18:11

oj oj oj oj här var man duktig som vanligt ………

• nordgren

Medlem
    27 juni, 2003 vid 18:14

Hehe dyrbara sekunder vet du. grin.gif

• anders_hoffman

Medlem
    27 juni, 2003 vid 19:45

Fan va trött jag blir alla dessa jävla spydiga kommentarer…
    När jag testriggade med förlängaren tog det typ 2-3 min. att snurra runt tampen o fästa den.. Visst är det kanske lite larvigt att försöka spara in sådana minuter (trodde faktist att det skulle bli mer, men när jag tänker efter så blev de inte så mycket).
    Men det värsta av allt är att jag inte fått något svar på min fråga.
    Jag har fått tre vettiga svar (som iofs inte svarade direkt på min fråga endå) och dessa var från Andreas_Hstd, Adde (det första) och Ola_P tack för dessa.

FRÅGA Nu vill jag ha svar på frågan, kan jag borra eller fila upp ett litet hål utan att försvaga förlängaren?

/Anders

• ola_p

Medlem
    27 juni, 2003 vid 20:09

SVAR: Inte fan vet jag!! Jag vet inte hur förlängaren ser ut, men fundera på om du försvagar förlängaren på känsligt ställe om du filar, och att man ibland inte får in hela tampen om man inte viker den, och om det finns plats för tampen i förlängaren, jag tror den håller om det inte redan är väldigt lite material runtekring.

• lars_k

Medlem
    27 juni, 2003 vid 20:18

Som Ola_P skrev så kan tampen trassla till sej och fastna inuti förlängaren. Det hände en polare en gång, han fick skära av tampen för att kunna rigga ner. Alltså för att undvika trubbel linda runt förlängaren. Går snabbt när du gjort det några ggr (vik tampen dubbelt och linda).
    Att borra innebär att du tar bort material och ger därmed en försvagning. Om det är kritisk beror ju på var du borrar och hur mycket. Men att förstora ett befintligt hål några mm bör inte vara några problem iofs. Beror på hur det ser ut.

• styret

Medlem
    27 juni, 2003 vid 22:30

ähh! sånt där kan formulaseglare och tyskar hålla på med!

hoppsan där kom en spydig kommentar till, men jag vara bara tvungen.

• lars_k

Medlem
    28 juni, 2003 vid 06:53

Borrar tyskar och formulaseglare lätthål i bräda och segel? Åfan.

Förresten, hur lång tid tar det att pilla in 1.5 m tamp genom ett litet hål? Skulle ta mej minst 5 min även i nyktert tillstånd.

• styret

Medlem
    28 juni, 2003 vid 07:29

jag syftade på att det här är en förlägning på uttrycket ”seglare har aldrig några lösa tampar”.
    och SÅNT kan tyskar och formulaseglare ha sej med. wink.gif

VAFAN! är inte du den liktiga lasse kongo? För han är väll aldrig nyktar?
    laugh.gif

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Borrad förlängare!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.