Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Session › Borrby på lördag
-
Borrby på lördag
Publicerad av viktor77 på 12 augusti, 2011 vid 08:08Funderar på att åka och testa Borrby för första gången på lördag. Sägs ju vara rätt strömt där så funkar det med östlig vind runt 7 m/s?
ghiller svarade 13 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Det är riktigt strömt, men är det bara minst 7 m/s så har jag aldrig haft några problem där. För mig brukar det räcka att ta bra med höjd på vägen ut. Jag brukar köra där från NO-S, blir bäst vågor vid NO-O därefter blir det mer och mer chop. Lite beroende på om du kör vid Borrby Strand, Mälarhusen eller Sandhammaren och hur sandreven ligger så kan det bli allt från 1-3 bryt på vägen in. Reven flyttar sig hela tiden å det kan skilja mycket ett par hundra meter åt något håll så kan löna sig att se hur det ser ut både down och up wind från där du går i.
-
viktor77
Gäst13 augusti, 2011 vid 16:00Hur underbart som helst idag vid Borrby strand. 8-10 m/s och en del över-huvudet-vågor. Vågorna ser inte så stora ut från stranden, men jäklar va förvånad jag blev när jag gick ut. Blev ordentligt spolad efter några minuter med en del linstrassel som följd. Efter den introduktionen blev det 3 timmar i sköna vågor.
Kan förstå de som säger att en downwinder längs stranden är en av av bästa.
-
Det var dock en massa EHEC alger 100m närmast stranden, men de försvinner väl snart. Skall man hålla höjd eller leka i de ordentliga vågorna får man ändå hålla sig längre ut.
-
Kör B-by på 10-15 sek/m så får du en av Skånes bästa! Idag körde vi d-winder till Falsterbo på 1.5 h sweet!
-
viktor77
Gäst14 augusti, 2011 vid 10:35Nån som har koll på hur sandreven ligger i år? Jag utgick från Borrby Strand och surfade bara runt 500 m längre ner mot Sandhammaren. Precis söder om där jag gick ut var det ett riktigt fint bryt, men det såg ännu bättre ut längre ner vid Sandhammaren.
Går förresten strömmen alltid söder ut när det blåser NO-O?
-
Sandhammaren var grym igår. Vågor upp till huvudhögt och 8-13m/s uppskattningsvis. Dock avtog vinden och vågorna lite mot eftermiddag/kväll och det blev lite klent med 9orna. Det var en jobbig riktning på vind/vågor vilket gjorde det svårt att få någon bra vågridning dock.
Logga in för att svara.