Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bottendrag??

• Bottendrag??

Publicerad av frippe på 9 mars, 2000 vid 15:43

Har ett North IQ 8.7 kvm av 98 års modell och tycker inte jag planar så tidigt som jag borde, med andra ord så tycker jag det saknar bottendrag. Seglet är dock väldigt bra att hålla om vinden ökar. Jag har ett Arrows-segel i storlek 6,8 och det har betydligt mer drag(i förhållande till storleken). Undrar om någon vet hur liknadnde segel av andra fabrikat är, t ex CR2,V8, Z1, RX1, Tomahawk osv

racer svarade 24 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    9 mars, 2000 vid 15:49

Vad har du för mast till seglet ?

• frippe

Medlem
    9 mars, 2000 vid 16:01

Jag har den masten som skall vara till, mao North Exellerator 500 cm IMSC 30. Jag vet att en mjukare mast kanske skulle göra lite men vem har råd med det??

• john

Medlem
    9 mars, 2000 vid 21:44

Jag tror du får sämre bottendrag med en mjukare mast. En styv mast ger mer buk i seglet. Du får mer bottendrag med en styvare mast, men kan inte hålla seglet så bra vid stark vind.

• anonym-anvandare

Medlem
    9 mars, 2000 vid 22:21

Har själv seglat det seglet rätt mycket. Har väl inte direkt bra bottendrag
    fast inte helkasst. Jämfört med tex Z1 8.7 så är det ingen större skillnad
    på bottendraget fast z1:an är ju när man väl planar ett mycket trevligare
    segel att segla med, dvs lättare att hitta rätt power point.
    En mjukare mast ger lite bättre bottendrag.

• frippe

Medlem
    9 mars, 2000 vid 22:29

Det tror jag inte, i så fall så vet inte de i Engelska Windsurf vad de pratar om, då de i aprilnummret-1999 testar segel. Om bla Naish Stelth skriver de “The option of using a softer 430 mast further increases its wind range, producing a more pumpable low-end feel”

• anonym-anvandare

Medlem
    10 mars, 2000 vid 03:29

Lita inte på test seglare! vissa är helkassa Kan knappt gippa osv..
    En styvare mast ger mer buk och bättre botten drag , fast det är känsligt, cambersen måste passa på masten osv.. fast.. de gör de alltid på north!
    Släpp på uthalet fall du saknar bottendrag.. banka in bomen och kör med negativt uthal..

• frippe

Medlem
    10 mars, 2000 vid 09:31

Varför skulle en styvare mast ge mer buk?? Även i tidningen Boards-September 97 skriver de:”Whereas using the 430 cm mast with an extension on a bigger sail actually has the same effect as using that sail with a slightly softer 460cm mast. So it may not have quite the same upper wind range, but will feel slightly more responsive otherwise”. Detta är taget ur en artikel som bara behandlar fråger om master.

• erra

Medlem
    10 mars, 2000 vid 11:09

North:s racesegel är inte direkt kända för bra bottendrag, jag har själv haft ett 8.2 -98, och det var jäkligt platt…

• dr-masse

Medlem
    10 mars, 2000 vid 14:59

Hej Frippe!

Min erfarenhet är att det är en j-a skillnad på räjssegel å mer freerajd betonade prylar. Räjsing segel handlar i mångt och mycket om att kunna hålla upp så mycket plastfilm som möjligt utan att armarna slits av kroppen. Detta för när man tar höjd så vill man ha så mycket yta som möjligt. Men när det sen är dags för slör så är ytan ett problem, varför dessa segel är gjorda för att tåla en massa vind snarare än att vara särskilt bra på bottendrag. Tävlingsnissarna riggar så stort det går, biter ihop och kör i princip alltid överriggade. Hellre ett stort segel med sämre bottendrag än tvärtom är deras policy.

Tidigare ägde jag ett Gaastra Flow 7.0 räjssegel och planade i stort sett lika tidigt med min 5.5a HeatWave. Så stor skillnad är det.

Så om det är bottendrag du vill ha så skall du nog ta dig en funderare på om det är ett räjssegel du skall ha. Jag tror inte det, utan du får snarare mer och roligare segling av ett mer Free-ride betonat segel.

Lycka till!

• anonym-anvandare

Medlem
    10 mars, 2000 vid 16:15

Det är därför man på slör släpper på uthalet för att få ett bukigare segel och
    med det mer drag slutsats: som man trimmar får man drag!!

sug på den!!

• frippe

Medlem
    10 mars, 2000 vid 16:27

Jag vet att det är skillnad på race och annat, men Arrowsseglet jag jämför med är också ett race och av samma årsmodell. Vad jag menar är att det skiljer även mellan olika racesegel. Ett exempel är när jag bytte från mitt gamla segel ( ett Neil Pryde Mk4 6.5kvm) så var det som natt och dag i bottendrag mot arrowsseglet. Brädan blev även den helt annorlunda att segla då draget i Arrowseglet låg lägre osv. Vad jag frågade var alltså riktat till dem som kanske hade provat lite olika märken, modeller och kanske märkt skillnad?

• erra

Medlem
    10 mars, 2000 vid 16:59

Den här typen skall riggas så att du har indexet på MAX, alltid, sen är det bara att pumpa som ett svin…

• racer

Medlem
    10 mars, 2000 vid 21:04

Helt riktigt, mjukare mast ger mer bottendrag, snackade med simmers designer Thomas Persson om detta, då jag kör ett gammalt VX2 7.8 med styvare mast än rekommendationerna. Annars så får man helt enkelt vänta tills det blåser mer!!! Ha en blåsig vår…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bottendrag??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.