Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bow eller stängd foil?

• Bow eller stängd foil?

Publicerad av hojdan på 3 mars, 2007 vid 10:24

Hallå Kite piloter,

Har precis gått kitekurs steg 1 & 2 och är nu helrökt på den här sporten. Jag kommer nog vilja åka både snö och vatten. Har nu lite funderingar på om jag ska tjacka en BOW-kite eller en Foil med stängda celler. Vad är för & nackdelarna med dessa två system? Det lutar åt Flysurfers Pulse, en foil med stängda celler men vill skaffa mig mer på fötterna innan jag slår till.

Tackar på förhand för kloka tips.

skotten svarade 17 år, 10 månader sedan 39 Medlemmar · 136 Svar
  • 136 Svar
  • cortex

Medlem
    3 mars, 2007 vid 12:42

Whoa… den här tråden kommer sannolikt att leda till diverse påhopp, lögnaktiga påståenden och andra roliga såpa-tendenser hos forumdeltagarna. 😀

De flesta på detta forum bor nere på västkusten/sydkusten och har i stort sett noll erfarenhet av moderna foils. Kan vara värt att tänka på iaf.

Kolla på http://www.kitenation.se om du vill ha mer input från många som kör diverse olika bow’s och foils på både snö och vatten. Edit: Såg just att du postat där också. 😀

Eftersom jag är importör av Flysurfer ska jag låta bli att komma med tips; det är troligtvis bättre om du hör med folk som inte är insyltade i ett märke. Det finns gott om folk här på forumen som antingen är importörer av märken eller återförsljare/teamriders etc.

Det allra bästa är att du provar lite olika kites själv innan du bestämmer dig. Men i stort sett är det svårt att göra “fel” eftersom alla moderna kites från de kända tillverkarna är bra.

/Kaj(Tech)

• svinet

Medlem
    3 mars, 2007 vid 12:55

@hojdan 367857 wrote:

Hallå Kite piloter,

Har precis gått kitekurs steg 1 & 2 och är nu helrökt på den här sporten. Jag kommer nog vilja åka både snö och vatten. Har nu lite funderingar på om jag ska tjacka en BOW-kite eller en Foil med stängda celler. Vad är för & nackdelarna med dessa två system? Det lutar åt Flysurfers Pulse, en foil med stängda celler men vill skaffa mig mer på fötterna innan jag slår till.

Tackar på förhand för kloka tips.

Köp C-kites

http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=11863

/martin

• psychonauten

Medlem
    3 mars, 2007 vid 15:53

@Svinet 367876 wrote:

Köp C-kites

http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=11863

/martin

”Ja det verkar ju vettigt att rekommendera till en nybörjare nu när det finns säkrare och enklare alternativ! 😉

• kasimir

Medlem
    3 mars, 2007 vid 16:11

Varför skulle man inte kunna rekommendera C-kites till en nybörjare? Det är alltid ett jäkla tjaffs om kite hypen här på Steffo, men alla ni som brukar sucka och säga lyssna inte på dem, bidrar fan lika mycket till den.

Sedan SLE-kiten gjorde entré så har det tydligen blivit helt omöjligt att lära sig på en C-kite och usch vad dem är osäkra.

För fan skärp er! Säkerhetssystemen på C-kites är precis lika bra som på SLE och så jävla mycket svårare är det inte att lära sig med en C-kite.

Det går kanske marginellt snabbare att lära sig med en SLE men tuta för fan inte i nybörjare att det är så mycket säkrare med dem.
    Det kan skapa en falsk trygghetskänsla och det är inte bra.

• skotten

Medlem
    3 mars, 2007 vid 16:14

EH Bow – around 5500kr – 6000kr
    German foil and an image problem after purchase – 12000kr

hehe nah kidding, try both, they ride very differently. I think Pjoter actually has a foil for sale… ask him..

Tony

• skanepaul

Medlem
    3 mars, 2007 vid 16:16

Köp vad som känns bäst! Finns inget direkt skit. Jo, förresten det finns det ju, köp inte bows eller fioler, det är skit…

• nic

Medlem
    3 mars, 2007 vid 16:37

@kasimir 367897 wrote:

För fan skärp er! Säkerhetssystemen på C-kites är precis lika bra som på SLE och så jävla mycket svårare är det inte att lära sig med en C-kite.
    …QUOTE]

Få bort kraften på C-kite kräver användarinput.
    Få bort kraften på Flatkites är bara att släppa allt.

För nybörjare och vanliga människor gör det stor skillnad i säkerhet, å som en bonus lär man sig mycket snabbare.

Å förresten köp en uppblåsbar flatkite om du ska vara på vatten och snö och tricka med.
    Köp en extra opencell foil om du ska göra toppturer/cross country å ha den bara till snö. Finns billiga bra.

nic

• kasimir

Medlem
    3 mars, 2007 vid 17:18

Så vitt jag vet är jag en helt vanlig människa och det är inte alla SLE som dör när man släpper bommen.

Har aldrig träffat en kitare som tyckte det var svårt att lära sig. Kanske tar ett par gånger innan man kan ta höjd men det vore ju konstigt om man kunde allt redan innan man provat.

Jag hade då inte lagt massa mer pengar på att köpa en SLE istället för en C-kite bara för att spara ett par timmars träning.

Både C och SLE är bra jag vill bara inte att alla som är nya inom sporten skall tro att C-kites är något föråldrat och osäkert som inte går att lära sig på och ha kul med.

• reklem

Medlem
    3 mars, 2007 vid 18:05

Kanske inte svar på din fråga, men jag måste säga att…

jag inte förstår problemet med att återförsäljare och teamriders yttra sig om sina märken och produkter på sidor likt dessa. Själv tycker jag att det dels är bra, dels roligt och dels intressant. Problemet som jag ser det är istället att det ibland inte direkt framgår om det är en återförsäljare, teamrider eller ”vanlig” åkare som tjatar och det är ju alltid bra att veta. (kanske i och för sig var just detta som Cortex menade)

även bow fungerar på snö. Det handlar mer om vad du tänkt dig att göra. Ska du åka lite bakom huset och nära skidanläggningar eller ska du göra skidbestigningar och åka långt ut i vildmarken? Är det första alternativt så fungerar en bow minst lika bra. Tänker du dig det andra så köp en foil, men då bör du verkligen sätta dig in i skillnaderna på öppna och stängda celler.

jag nog inte hade satsat på en Pulse. Tja, nu låter det utan tvivel som om att du redan bestämt dig för FS och då hade jag nog sneglat på en Psycho3 istället. Jag dissar nu varken foil eller FS. Kan tilläggas att jag själv har kört på en Pulse 10 förra säsongen och att FS gör fina fina kites. Det råder det ingen tvekan om. Vad gäller Pulse är dock min erfarenhet att man snabbt växer ur den. Vet du därför av dig att du lär dig snabbt så titta på Psycho3 som har högre AR. Håller förövrigt med Skye och det han skrev på kitenation.se. Pulse i de mindre storlekarna är bra, men ska du ha något större så välj en kite med mer go i sig. En Speed2 kanske dock är att ta i.

se till att testa så många modeller och märken som möjligt innan du bestämmer dig. Det är en djungel där ute. Lycka till!! 🙂

• chohoo

Medlem
    3 mars, 2007 vid 18:25

@kasimir 367911 wrote:

Så vitt jag vet är jag en helt vanlig människa och det är inte alla SLE som dör när man släpper bommen.

Har aldrig träffat en kitare som tyckte det var svårt att lära sig. Kanske tar ett par gånger innan man kan ta höjd men det vore ju konstigt om man kunde allt redan innan man provat.

Jag hade då inte lagt massa mer pengar på att köpa en SLE istället för en C-kite bara för att spara ett par timmars träning.

Både C och SLE är bra jag vill bara inte att alla som är nya inom sporten skall tro att C-kites är något föråldrat och osäkert som inte går att lära sig på och ha kul med.

Efter att ha testat de flesta av senaste årets märken och modeller av SLE och C kan jag bara hålla med. Det är inte alla SLE som dör när man släpper bommen och det är inte alla C som man måste aktivera säkerhetssystemet på. När vi kör kurser använder vi oftast C för första stegen eftersom det är lättare att hitta rätt bomtryck på, och SLE för vattenmomenten eftersom de är lättare att vattenstarta.

• psychonauten

Medlem
    3 mars, 2007 vid 18:50

@kasimir 367911 wrote:

Jag tycker du ska fråga nån av dom som slagit sig halvt sönder och samman på land för att de kört med kites med för lite depower, det borde finnas sånna på din strand också, allt händer så vansinnigt snabbt om man gör fel med en kite som inte släpper all kraft direkt.
    Och jo det finns SLEr som inte släpper all kraft, det vet jag. Men köp inte en sån heller då 🙂

• rusiak

Medlem
    3 mars, 2007 vid 19:06

@psychonauten 367926 wrote:

Jag tycker du ska fråga nån av dom som slagit sig halvt sönder och samman på land för att de kört med kites med för lite depower..

Men det känns väl lite som att man inte bör rådfråga någon som slått sig sönder och samman hur mycket mer depower de hade önskat sig. Det handlar väl om att hantera prylarna man äger/kör. Kör jag C-kite med begränsad depower så släpper jag knappast bommen, blundar och önskade att jag hade en SLE. Slår jag mig trasig hade jag inte skyllt på kiten utan på att jag inte handlat rätt o använt quick-releasen.

Håller med det som nämdes ovan ang. hypen kring SLE/bow. Blir farligt när det talas generellt om oändligt bra depower, släpp bommen och du är säker. Tror många nybörjare suger åt sig denna infon och kanske inte börjar undersöka skillnaderna mellan märken stenhårt. I ett fall då man är ute i fel väder och har en kraftig ökning i vindstyrka så lever man nog farligt om endast sätter sin tilltro till depowern.

Men men, var nog inte ngn svar på ursprungliga frågan i tråden!

//alex

• milkman

Medlem
    3 mars, 2007 vid 19:53

Om mig (så du vet): Jag representerar Ozone här i Sverige. Ozone gör både tub och foil med öppna celler, och snart även kiter med stängda celler.

Jag tolkar dina behov som att du huvudsakligen skall kitesurfa men även vill kunna snowkita på nån sjö/fält/kalfjäll nära civilsation när snön ligger. Då blir min rekommendation är att du köper en vattenkite. Alla moderna vattenkiter fungerar bra på snö. Att foilkiter med stängda celler funkar bättre på snö än dagens platta kiter är mest något som används som försäljningsargument. Det som talar för stängda celler är att du slipper pumpa och att de går att packa ner i mindre storlek.

Jag håller med om att det “är det svårt att göra “fel” med dagens moderna kites”. Men bara på samma sätt som att ABS systemen och airbagen är lika bra på olika moderna bilar. Men det säger ju inte så mycket om bilarna i övrigt. Det bästa är att lixom när man köper bil känna på grejjorna, sen hjälper ju andras erfarenheter gott med.

Min rekommendation är att köpa en platt tubkite (bow är en variant på detta). Jag tycker att de platta tubkitern som jag testat är överlägsna i kitekänsla och enkelhet att använda. Depowern är helt klart bättre än på de foilkiter som användes i somras och därmed blir vindregistret bredare, sen är de ganska okänsliga för ojämn vind.
    De kräver mycket lite/inget underhåll och skadar du något så är det oftast mycket lätt att fixa. De verkar också vara billigare än foilkiterna för vatten.

Alla moderna platta tubar kommer nog funka bra. Bowkiterna har block i riggen och fyra linor och en svept bakkant (TE) och uppskattas av många. Utav våra egna kites så skulle Instinct Light funka bra (Är ingen bow, men har samma depower. Rak bakkant, inga block och fem linor). Det är en låg-AR kite som pulsen. Största kiten (12:a) kostar dessutom bara 9790 kr, komplett. Du kan läsa om den här: http://www.ozonekites.se/itemviewer.php?pageId=112&mR=112
    Info om Instinctarna finns det även gott om på http://www.kiteforum.com om du söker.

Just ja, då du är lite inne på FS Pulse så kan jag rekommendera fördjupning på Flysurfers användarforum också. http://www.foilzone.com under Forum/”Foils Galore”. Ganska bra info, för FS åkare – av FS åkare med bland annat produktinformation men även mycket nyttiga tips och trix kring hur man tar hand om kiterna, block och bridles/speedsystem mm.

Sorry för all text, men nu sover dotra äntligen 🙂

• cortex

Medlem
    3 mars, 2007 vid 20:08

@Reklem 367920 wrote:

Kanske inte svar på din fråga, men jag måste säga att…

jag inte förstår problemet med att återförsäljare och teamriders yttra sig om sina märken och produkter på sidor likt dessa. Själv tycker jag att det dels är bra, dels roligt och dels intressant. Problemet som jag ser det är istället att det ibland inte direkt framgår om det är en återförsäljare, teamrider eller ”vanlig” åkare som tjatar och det är ju alltid bra att veta. (kanske i och för sig var just detta som Cortex menade)

Huvudet på spiken. Det var precis det jag menade. :tongue:

BTW, jag rekommenderar oftast också att man tittar på P3 istället för Pulse så snart man ska ha en större kite än 10 kvm… iaf om man inte är total nybörjare. Pulse 13 är en suverän skolkite men den är inte direkt snabb.
    Du har lika mycket bottendrag i en Psycho3 10; och om man trimmar om den en smula är den t.o.m väldigt snäll.

Skotten, “image-problemet” med att köra FS-kites verkar bara vara väldigt lokalt runt folk som umgås lite väl mycket med en viss person som enligt Hollywood tillbringat en hel del tid i Vietnam. 😀 😀

/Kaj(Tech)

• svinet

Medlem
    3 mars, 2007 vid 20:18

@kasimir 367897 wrote:

Varför skulle man inte kunna rekommendera C-kites till en nybörjare? Det är alltid ett jäkla tjaffs om kite hypen här på Steffo, men alla ni som brukar sucka och säga lyssna inte på dem, bidrar fan lika mycket till den.

Sedan SLE-kiten gjorde entré så har det tydligen blivit helt omöjligt att lära sig på en C-kite och usch vad dem är osäkra.

Det går kanske marginellt snabbare att lära sig med en SLE men tuta för fan inte i nybörjare att det är så mycket säkrare med dem.
    Det kan skapa en falsk trygghetskänsla och det är inte bra.

Håller med! Shit vilket snack det blev 🙂 Kan ni inte bara köpa mina kajtar haha ;0)
    Det är litta för mycket hype på bows…

Sida 1 av 10

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bow eller stängd foil?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.