Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bow eller stängd foil?

• tobas

Medlem
    7 mars, 2007 vid 18:05

Jag säger bara Peter Lynn! Har haft så fullt upp med å kita så jag missat denna tråden totalt. 🙂

Må väl och kör gift / TOBAS

PS! Tror nog Ozone får ta på sig epitet fjärilskiten DS!

• ollefax

Medlem
    7 mars, 2007 vid 18:23

@tobas 368719 wrote:

PS! Tror nog Ozone får ta på sig epitet fjärilskiten DS!

Är det säkert att du kör peter lynn? du har inte fått en annan drake i en peter lynn väska?

• samhansson

Medlem
    7 mars, 2007 vid 19:03

2007 är fjollis år

• hovang

Medlem
    7 mars, 2007 vid 19:57

@nic 367905 wrote:

@kasimir 367897 wrote:

För fan skärp er! Säkerhetssystemen på C-kites är precis lika bra som på SLE och så jävla mycket svårare är det inte att lära sig med en C-kite.
    …QUOTE]

Få bort kraften på C-kite kräver användarinput.
    Få bort kraften på Flatkites är bara att släppa allt.

För nybörjare och vanliga människor gör det stor skillnad i säkerhet, å som en bonus lär man sig mycket snabbare.

..

nic

Får hålla med Kasimir att C-kites är minst lika säkra som bows. Skulle aldrig köpa en bow som har inverteringstendenser som tex crossbow eller turbodisel efter har sett personer flyga som vantar efter sin kite efter en invertering. Inte så rolig syn om det sker på land.

Många C-kites har ändå nästan likvärdig depower så det är helt klart att rekomedera till nybörjare.

• sourra

Medlem
    7 mars, 2007 vid 20:22

@Hovang 368738 wrote:

Får hålla med Kasimir att C-kites är minst lika säkra som bows. Skulle aldrig köpa en bow som har inverteringstendenser som tex crossbow eller turbodisel efter har sett personer flyga som vantar efter sin kite efter en invertering. Inte så rolig syn om det sker på land.

Många C-kites har ändå nästan likvärdig depower så det är helt klart att rekomedera till nybörjare.

“MINST lika säkra”? Är du helt säker på det? Det är bara att vara lite noga i sitt val och undvika de modeller som är ökända för invertering.

Jag kör med Shockwavekites och har själv lärt mig på dem samt sprungit längs stranden och sett min flickvän lära sig (läs “krascha dom på alla tänkbara sätt”). Aldrig har det varit några som helst problem, vare sig med invertering eller med förlorad kontroll. Däremot har jag sett nybörjare bli loftade och släpade med C-kites för att inte tala om alla re-launchproblem. Om man är vass och har koll på en c-kite kan det tänkas att man har likartad säkerhet men det har man inte som nybörjare.

• edorf

Medlem
    7 mars, 2007 vid 20:29

nästan alla här är väl upplärda på C-kite och såvitt jag vet så verkar det som alla har klarat sig ganska bra med det…

och om det nu är så farligt för en nybörjare med C-kite varför sa ingen det till mig innan 😛

• sourra

Medlem
    7 mars, 2007 vid 20:39

@edorf 368754 wrote:

nästan alla här är väl upplärda på C-kite och såvitt jag vet så verkar det som alla har klarat sig ganska bra med det…

och om det nu är så farligt för en nybörjare med C-kite varför sa ingen det till mig innan 😛

Det finns dom som har lärt sig på 2-linorskite också och ingen här i landet har dött av det (tror jag) så det är väl inte heller farligt…? Som du säkert förstår var det en åsikt om relativ säkerhet.

• edorf

Medlem
    7 mars, 2007 vid 20:44

sant. men är riskfaktorn verkligen så hög på en C-kite så att man nuförtiden avrekomenderar “nybörjare” att köra med dem ? (då givetvis i förhållande till Bowkites)

• sourra

Medlem
    7 mars, 2007 vid 20:47

@edorf 368765 wrote:

sant. men är riskfaktorn verkligen så hög på en C-kite så att man nuförtiden avrekomenderar “nybörjare” att köra med dem ? (då givetvis i förhållande till Bowkites)

Nja, det vet jag väl kanske inte. Jag hängde mest upp mig på Hovangs utlåtande som gjorde gällande att c-kites är mycket säkrare och att bows inverterar på löpande band.

• sourra

Medlem
    7 mars, 2007 vid 20:55

…och jag ber om ursäkt för att jag inte tillförde ett smack till den ursprungliga frågan. Är man medveten om ett systems brister och hur man bör agera i nödsituationer är nog inget system särskilt osäkert.

• pixo

Medlem
    7 mars, 2007 vid 21:38

Inget fel på fjoil, jag har provat ett par olika ozone med öppna celler, de var ursköna. Även några med stängda celler: två olika peter lynn och en flysurfer speed. peter lynn tyckte jag inte speciellt mycket om, och flysurferdraken var något skönare. Ska du åka på vatten måste du ju ha slutna celler, och de drakarna med slutna celler är jag ännu inte speciellt imponerad av, men det finns ju nyare än de jag har testat. Det kan vara lättare att hantera start och landning av en fjoil om du är ensam kajtare på stranden.

På vatten tycker jag helt klart att det är bow som gäller när man är nybörjare (om man har någon att köra med). Det här året har jag fått mycket fler bra dagar än förra året, och det beror inte på vinden. Ibland tvingas de flesta svenska kajtare köra i ryckochslitvindar för att inte drabbas av total avhållsamhet från kite och abstinensbesvär som följd. Då är man sjuuuukt glad att man skaffade en bow. Dessutom gör ju den platta profilen att man kan köra mindre drakar i lägre vindstyrkor, det är ju ingen skit.

Ni som kör C-kite.. Ja.. Det kan vara jobbigt att vänja om ibland.. men som nybörjare skulle jag ha tagit det bästa 😉

David Af Gefle kiteboarding association

• scottaztek

Medlem
    7 mars, 2007 vid 21:39

Jag tycker folk ska ägna sig mer åt att kita och mindre åt att hitta på nya häfftiga kiteord… 😉
    Detta med C-kite alltså. Vill man ha bomtryck överhuvudtaget? Visst man kanske inte ska köra en Bow med ap-lågt bomtryck men det finns ju bows med högre bomtryck och bow är ju så jävla mycket säkrare. Alla system där du måste aktivera säkerhetssystemet är mindre säkert än ett där du bara släpper bommen.

Jag skulle tro att eliten har slutat med C-kites om ett år. Det var som när carvingskidan kom, de i WC som inte lyckades åka på den fick sluta för den fungerade så mycket bättre.

Både foil sluten/öppen samt Bow har sina fördelar, men med C-kites har jag svårt att se några vettiga fördelar just nu. Men jag är öppen för förslag, alltid kan man lära sig något. De kan i och för sig vara så att C-kites är enklare att förstå för nybörjaren, men de beror nog som sagt på vilken bow man har provat.

Bow sommar öppen foil vinter, de e de konceptet som jag tror på, men det finns säkert andra…

Hälsningar från Gefle Kiteboarding Association, working for world domination…

• kasimir

Medlem
    7 mars, 2007 vid 23:58

Hada jag velat syssla med en säker sport hade jag valt curling där den svåraste skadan förmodligen är skurknä.
    Bowkites är grymt bra till vissa saker som tex vågridning och byiga vindar medan c-kites är bra till freestyle och vågridning i perfekta förhållanden alltså sideshore. Men aldrig att jag skulle välja en bowmodell som trillar ner när man släpper bommen. Fy faen! All frihet förlorad och ett jäkla meck när man skall vira upp bommen efter rotationer.
    Så svårt är det inte att lösa ut ett säkerhetssystem.

• nic

Medlem
    8 mars, 2007 vid 00:54

@kasimir 368815 wrote:

… Fy faen! All frihet förlorad och ett jäkla meck när man skall vira upp bommen efter rotationer.

inte på en välgjord flatkite.

@kasimir 368815 wrote:

Så svårt är det inte att lösa ut ett säkerhetssystem.

Inte svårt men när man behöver det som bäst hinner man fan inte. Dessutom är det ett meck å få tillbaka allt igen så man tänker antagligen en gång för mycket innan.

nic

• pjoter

Medlem
    8 mars, 2007 vid 06:09

Flysurferbommarna e rena å fina. lika enkla som slingshots bommar -04 och -05 fast med ett mkt bättre säkerhetssystem. Sen är dom nästan lika sköna vilket är ett jäkligt gott betyg, inte hittat någon annan bom som ens är i närheten av ss -04 i respons.

Sida 6 av 10

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bow eller stängd foil?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.