Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bow eller stängd foil?

• yann

Medlem
    8 mars, 2007 vid 07:48

@kasimir 368815 wrote:

All frihet förlorad och ett jäkla meck när man skall vira upp bommen efter rotationer.

Det skulle isf bero på att man kör överrigad eller depowrat för mycket. Kör man rätt storlek till rätt vind är det inga problem att släppa bommen några sekunder på Instinct iaf.

Finns det egentligen några argument för att en flatkite som Instinct (utan pulleys) skulle vara sämre på wakestyle?

• hovang

Medlem
    8 mars, 2007 vid 08:31

@sourra 368767 wrote:

Nja, det vet jag väl kanske inte. Jag hängde mest upp mig på Hovangs utlåtande som gjorde gällande att c-kites är mycket säkrare och att bows inverterar på löpande band.

He he.. steffo e jevla gött mitt “…minst lika säkra som bows.” har blivit “..gjorde gällande att c-kites är mycket säkrare..” och mitt “Skulle aldrig köpa en bow som har inverteringstendenser..” har blivit “..bows inverterar på löpande band.” :laugh:

• psychonauten

Medlem
    8 mars, 2007 vid 09:12

Har en vän som sålde sin foil till förmån för SLE:er (Ozone) i år. Jag vet inte varför riktigt, men han tyckte väl inte att foilens fördelar var så stora så det var värt att fortsätta köra på det. Kanske har med att göra att vår hemmaspot har massa tallar rätt nära, och massa vass å rötter å skit att trassla in foilen i. Sen verkar det ju vara lite panikartat att starta foil i skarpa vindar, i alla fall det jag sett.

• psychonauten

Medlem
    8 mars, 2007 vid 09:17

@Hovang 368738 wrote:

@nic 367905 wrote:

Får hålla med Kasimir att C-kites är minst lika säkra som bows.
    Många C-kites har ändå nästan likvärdig depower så det är helt klart att rekomedera till nybörjare.

Har ni nåt exempel på en av dessa C-kites som har samma depower som en bow?
    skulle gärna prova en.

• sourra

Medlem
    8 mars, 2007 vid 09:26

@Hovang 368849 wrote:

He he.. steffo e jevla gött mitt “…minst lika säkra som bows.” har blivit “..gjorde gällande att c-kites är mycket säkrare..” och mitt “Skulle aldrig köpa en bow som har inverteringstendenser..” har blivit “..bows inverterar på löpande band.” :laugh:

“Minst lika säkra” betyder ju att de är som sämst lika säkra eller säkrare och att du har sett “personer bli släpade efter sin kite efter invertering” tyder ju på att det händer oftare än vid något enstaka tillfälle. Har dina ord verkligen blivit så förvrängda? Du kanske ska tänka på hur du uttrycker dig?

• hovang

Medlem
    8 mars, 2007 vid 09:48

@psychonauten 368859 wrote:

@Hovang 368738 wrote:

Har ni nåt exempel på en av dessa C-kites som har samma depower som en bow?

EH Beast 12 06 samt Turbodisel 12 06 har ungefär samma windrange som en PD 12 05/06. Det är möjligt att du kan hålla bow modellerna ngn m/s mer men de är roliga i ungefär samma vindar dvs 6-12 m/s på en normal twintip. Min erfarenhet är att folk på (moderna) C-kites kör ungefär samma storlek som folk på bow-kites. Vikt och skills spelar mycket större roll.

• kasimir

Medlem
    8 mars, 2007 vid 09:50

@Yann 368835 wrote:

Finns det egentligen några argument för att en flatkite som Instinct (utan pulleys) skulle vara sämre på wakestyle?

Beror ju på. Tanken med en SLE är ju att den skall ha stor depower och vara snabbsvängd(svänga mer runt sin axel)medan man i wakestyle är ute efter att ha en kite som gör en mer svepande sväng ochgenererar mer drag vid kiteloops.

Alla andra wakestyletrick som inte involverar kiteloops går ju att göra lika bra på en SLE.

• hovang

Medlem
    8 mars, 2007 vid 09:57

@sourra 368863 wrote:

“Minst lika säkra” betyder ju att de är som sämst lika säkra eller säkrare och att du har sett “personer bli släpade efter sin kite efter invertering” tyder ju på att det händer oftare än vid något enstaka tillfälle. Har dina ord verkligen blivit så förvrängda? Du kanske ska tänka på hur du uttrycker dig?

“Har dina ord verkligen blivit så förvrängda?”

ja

• biorno

Medlem
    8 mars, 2007 vid 11:48

@Hovang 368865 wrote:

@psychonauten 368859 wrote:

EH Beast 12 06 samt Turbodisel 12 06 har ungefär samma windrange som en PD 12 05/06. Det är möjligt att du kan hålla bow modellerna ngn m/s mer men de är roliga i ungefär samma vindar dvs 6-12 m/s på en normal twintip. Min erfarenhet är att folk på (moderna) C-kites kör ungefär samma storlek som folk på bow-kites. Vikt och skills spelar mycket större roll.

Min 9’a Bow startade ungefär samtidigt som primadonna 12’an (vilket inte gör PD till en mindre bra drake, den är asskön) och jag kan hålla den betydligt längre. kan du inte lägga ut en bild på den cleana foilbommen pijjotr?

• yann

Medlem
    8 mars, 2007 vid 12:00

@kasimir 368867 wrote:

Beror ju på. Tanken med en SLE är ju att den skall ha stor depower och vara snabbsvängd(svänga mer runt sin axel)medan man i wakestyle är ute efter att ha en kite som gör en mer svepande sväng ochgenererar mer drag vid kiteloops.

Alla andra wakestyletrick som inte involverar kiteloops går ju att göra lika bra på en SLE.

Då får jag nog säga att Instincten skiljer sig åt väldigt mycket även här. Jag har inte loopat med någon annan kite men vad jag sett så gör Instinct mycket större loopar än Waroo 06 och Cabrinha. Skulle nog vilja säga att lopparna är likvärdiga med en C.

• psychonauten

Medlem
    8 mars, 2007 vid 12:01

@Yann 368835 wrote:

Jag har en waroo 9:a och den är grymt snabb. pulleys på frambridelarna, inget bak. Det är kanske främst pulleys bak som segar ner kiten?

• yann

Medlem
    8 mars, 2007 vid 12:23

Jag har faktiskt ingen aning, vet bara att c-åkarnas främsta argument är att pulleys gör kiten mindre responsiv.

• cortex

Medlem
    8 mars, 2007 vid 12:39

@psychonauten 368858 wrote:

Har en vän som sålde sin foil till förmån för SLE:er (Ozone) i år. Jag vet inte varför riktigt, men han tyckte väl inte att foilens fördelar var så stora så det var värt att fortsätta köra på det. Kanske har med att göra att vår hemmaspot har massa tallar rätt nära, och massa vass å rötter å skit att trassla in foilen i. Sen verkar det ju vara lite panikartat att starta foil i skarpa vindar, i alla fall det jag sett.

Ett par grejer bara. Snälla sluta gruppera kites som “foils” och “LEI’s” i alla lägen. När det gäller kontruktion är det väl delvis rätt. Men om du ska jämföra åkkänsla och åkteknik så ligger exempelvis Psycho3 mycket närmare en SLE-kite än en traditionell open-cell kite. Om det sedan är bra eller dåligt beror ju helt på vad man gillar i en kite. Men att utgå från att alla foils ungefär känns lika bara för att de är foils är bara… fel.

Ni som gillar SLE-kites skulle garanterat att känna er hemma på P3’an (och även Speed2 om ni gillar extremt högt AR samt Pulse om ni gillar lågt AR). Dessa tre kites tillhör den nya generationen av FS-kites som har massiv depower och SLE-lik känsla på många punkter. Tidigare kites såsom Psycho2, Extacy, Speed osv har i bästa fall namnet (minus en siffra på slutet) gemensamt med de nya kitesen. Så det går med andra ord inte att dra några slutsatser över hur ex. vis en Speed2’a uppför sig genom att bara ha kört en Speed.

När det gäller kiteloops, både unhooked och hooked in, påminner P3’an betydligt mer om en C-kite än om en BOW.

Dessutom är det inga problem att starta FS-kites (och de flesta andra foils antar jag) på sidan i vindfönstret, med eller utan hjälp, vid hård vind.
    Vet inte varför många envisas med att starta foils rakt downwind i annat än lättvind. Jag tror det beror mest på okunskap.

BTW, jag har väldigt många kunder som har sålt sina LEI’s och gått över helt till att köra FS. Så det går givetvis åt bägge håll. Olika kites för olika önskemål.

/Kaj(Tech)

• bohm

Medlem
    8 mars, 2007 vid 12:56

Vi har en ordvits i skåne;

vet du vad det är för likhet mellan att sätta på en ful, fet brud och att köra foil…..

Det är roligt ända till polarna kommer på dej,,,

• reklem

Medlem
    8 mars, 2007 vid 13:23

@Cortex 368905 wrote:

Ett par grejer bara. Snälla sluta gruppera kites som “foils” och “LEI’s” i alla lägen. När det gäller kontruktion är det väl delvis rätt. Men om du ska jämföra åkkänsla och åkteknik så ligger exempelvis Psycho3 mycket närmare en SLE-kite än en traditionell open-cell kite. Om det sedan är bra eller dåligt beror ju helt på vad man gillar i en kite. Men att utgå från att alla foils ungefär känns lika bara för att de är foils är bara… fel.

Ni som gillar SLE-kites skulle garanterat att känna er hemma på P3’an (och även Speed2 om ni gillar extremt högt AR samt Pulse om ni gillar lågt AR). Dessa tre kites tillhör den nya generationen av FS-kites som har massiv depower och SLE-lik känsla på många punkter. Tidigare kites såsom Psycho2, Extacy, Speed osv har i bästa fall namnet (minus en siffra på slutet) gemensamt med de nya kitesen. Så det går med andra ord inte att dra några slutsatser över hur ex. vis en Speed2’a uppför sig genom att bara ha kört en Speed.

När det gäller kiteloops, både unhooked och hooked in, påminner P3’an betydligt mer om en C-kite än om en BOW.

Dessutom är det inga problem att starta FS-kites (och de flesta andra foils antar jag) på sidan i vindfönstret, med eller utan hjälp, vid hård vind.
    Vet inte varför många envisas med att starta foils rakt downwind i annat än lättvind. Jag tror det beror mest på okunskap.

BTW, jag har väldigt många kunder som har sålt sina LEI’s och gått över helt till att köra FS. Så det går givetvis åt bägge håll. Olika kites för olika önskemål.

/Kaj(Tech)

Oj, oj, oj vilken tråd! Nästan ett heltidsjobb om man ska hänga med här alltså och det roligaste av allt är att typ 10 eller kanske 20% av inläggen svarar på den egentliga frågan. 😉

Men, eftersom det nu är mig ni snackar om (tar åt mig av allt :wink:) så känner jag att jag måste få säga mitt också. Och då håller jag med Cortext i mångt och mycket, men inte allt. Att gruppera kites efter LEI, Foil, Bow eller vad man nu vill säger långt ifrån allt. Bland annat säger det inget om prestanda och jag tror nog att det finns en del Bows där ute som är mer lika en Foil än en kite ur den egna familjen så att säga. Variationen inom de olika kategorierna ska man inte blunda för och jag håller alltså med här, men kanske har jag tolkat Cortex inlägg fel. Rätt mig då.

Däremot måste jag säga att just kring starten så finner jag att Foil ofta är ganska luriga och knepiga. Inga problem om ytorna finns, men när det blir lite trångt så finner jag att marginalerna blir mycket mindre med en Foil än en Bow eller C-kite. Snackar vi plus och minus är detta därför definitivt ett minus i mina ögon. Helt klart. Och jag kan då tillägga att jag inte brukade starta min Foil rakt i downwind. Sedan vill jag i och för sig också passa på att säga att jag ser andra fördelar med Foil, men det tar jag någon annan gång.

Sida 7 av 10

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bow eller stängd foil?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.