Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Bow eller stängd foil?
-
@kasimir 368867 wrote:
Beror ju på. Tanken med en SLE är ju att den skall ha stor depower och vara snabbsvängd(svänga mer runt sin axel)medan man i wakestyle är ute efter att ha en kite som gör en mer svepande sväng ochgenererar mer drag vid kiteloops.
Alla andra wakestyletrick som inte involverar kiteloops går ju att göra lika bra på en SLE.
Instinct är annorlunda här än andra flatkites. Inga svängar runt sin egen axel utan riktiga sköna powerloopar fast med möjlighet att depowera duktigt om man vill då förstås.
Gah, återkommande tema i denna tråden är att det är svårt att gruppera in till synes likadana kitar i en grupp.
nic
PS: förresten, vem av er kan jag fakturera för all tid jag lagt på att läsa denna tråden? … Nå? Tur det blir vind i helgen tror jag 🙂
-
@Yann 368898 wrote:
Då får jag nog säga att Instincten skiljer sig åt väldigt mycket även här. Jag har inte loopat med någon annan kite men vad jag sett så gör Instinct mycket större loopar än Waroo 06 och Cabrinha. Skulle nog vilja säga att lopparna är likvärdiga med en C.
@nic 368918 wrote:
Instinct är annorlunda här än andra flatkites. Inga svängar runt sin egen axel utan riktiga sköna powerloopar fast med möjlighet att depowera duktigt om man vill då förstås.
Tranquille mecs! Attackerad av Les Hervys.
Jag har aldrig sagt nått om Instincten. Men den är väl mer en hybrid med 5e lina än en SLE precis som Flexifoil Atom och Ion2 och därför både som en C-kite och en SLE dvs bra depower men flygegenskaper som en C.
Jag skulle jättegärna vilja ha en Instinct men om jag hade en skulle jag göra något åt det där med bommen, sätta en stopperboll eller nått.Jag skulle nog välja en som har ett säkerhetssystem som kräver att man rycker en release. Atom och Ion2 verkar intressanta(inte bara för att jag redan kör Flexifoil)
-
Om man skulle vilja köra en annan bom på Instinct så finns det ju massa bommar med dubbel depowerlina och stopperboll. Man skulle bara behöva hitta på eller överföra 2:1 trimlösningen som ju gör kiten unik(?) och som man definitivt inte vill vara utan.
-
@kasimir 368975 wrote:
Tranquille mecs! Attackerad av Les Hervys.
Jag har aldrig sagt nått om Instincten. Men den är väl mer en hybrid med 5e lina än en SLE precis som Flexifoil Atom och Ion2 och därför både som en C-kite och en SLE dvs bra depower men flygegenskaper som en C.
Jag skulle jättegärna vilja ha en Instinct men om jag hade en skulle jag göra något åt det där med bommen, sätta en stopperboll eller nått.Jag skulle nog välja en som har ett säkerhetssystem som kräver att man rycker en release. Atom och Ion2 verkar intressanta(inte bara för att jag redan kör Flexifoil)
Sorry om vi verkar hotfulla 🙂
Fast i min definition av SLE ingår Instinct, “Supported Leading Edge”.
Och ibland i min utvidgade definition av Bow med 😛 fast Bow är väl det enda den inte är.Jag tror du är på rätt spår i kitevalet fast jag fattar inte varför folk vill ha en stopperboll, man har ett trim som man ställer så kiten känns perfekt för dagens vind. Räcker inte det? Fatta att jag är besviken på Best som vikt ner sig för massan av kitediletanters rop på mer tingeltangel i bomregionen…
Bra att det finns nåt för alla dock men det hade räckt att en kört stopperboll. Å om ni visste hur nära det var att Ozone slängde in handduken inför 2007 🙂
(Fast nu när jag tänker efter så minns jag att jag tyckte också stopperboll verkade nödvändigt innan jag provat stopperbollöst.)
nic
-
@kasimir 368815 wrote:
Hada jag velat syssla med en säker sport hade jag valt curling där den svåraste skadan förmodligen är skurknä.
Bowkites är grymt bra till vissa saker som tex vågridning och byiga vindar medan c-kites är bra till freestyle och vågridning i perfekta förhållanden alltså sideshore. Men aldrig att jag skulle välja en bowmodell som trillar ner när man släpper bommen. Fy faen! All frihet förlorad och ett jäkla meck när man skall vira upp bommen efter rotationer.
Så svårt är det inte att lösa ut ett säkerhetssystem.Hett tips testa en Bow med stopperball som tex Best Waroo eller testa såkallad (oviktigt vad fan man kallar dem egentligen) SLE/Hybrid som instinkten och släng på en hemmagjord stopperball, så kan du känna på en icke C-kite utan att behöva sjunka/falla fritt när du släpper bommen.
Men jag vill förtydliga att jag tidigare riktade mig till nybörjare eftersom den ursprungliga frågan, som typ för övrigt har drunknat i denna tråd, faktiskt gällde vad som var bäst för en nybörjare. Jag ser inte många nybörjare som snurrar tre varv och kör feta deadmans hang, så med tanke på detta ser jag inte någon anledning till att köra efter en C-kite som drar som tåget, konstant och fint om det är konstant vind (med andra ord lär du få åka till Egypten och köra, för konstant är de ju knappt i Skåne ;)).MVH
Dark Rider i samarbete med GKA -
“Jag tror du är på rätt spår i kitevalet fast jag fattar inte varför folk vill ha en stopperboll, man har ett trim som man ställer så kiten känns perfekt för dagens vind. Räcker inte det? Fatta att jag är besviken på Best som vikt ner sig för massan av kitediletanters rop på mer tingeltangel i bomregionen…”
Mer tingeltangel? BEST har förmodligen den absolut cleanaste bommen av alla…
-
@ScottAztek 369000 wrote:
Hett tips testa en Bow med stopperball som tex Best Waroo eller testa såkallad (oviktigt vad fan man kallar dem egentligen) SLE/Hybrid som instinkten och släng på en hemmagjord stopperball, så kan du känna på en icke C-kite utan att behöva sjunka/falla fritt när du släpper bommen.
Men jag vill förtydliga att jag tidigare riktade mig till nybörjare eftersom den ursprungliga frågan, som typ för övrigt har drunknat i denna tråd, faktiskt gällde vad som var bäst för en nybörjare. Jag ser inte många nybörjare som snurrar tre varv och kör feta deadmans hang, så med tanke på detta ser jag inte någon anledning till att köra efter en C-kite som drar som tåget, konstant och fint om det är konstant vind (med andra ord lär du få åka till Egypten och köra, för konstant är de ju knappt i Skåne ;)).MVH
Dark Rider i samarbete med GKAMin c-kite drar ivarjefall inte som tåget.
I Skåneland blåser vinden alltid konstant.
Beast, Ripper, Atom och Ion2 behöver man ingen stopperboll till, det är grejer det.
-
kiten som dödar hela denna diskussion ;
Cabrinha BlackTip 2003, (färg gul).
Hårdfakta:
– sjukt clean
– sjukt fet
– sjukt cool
– sjukt snygg -
Tycker inte man skall döma ut SLE/Bow kitarnas loop egenskaper. De drar inte lika jämnt genom hela loopen som C-kitar men man har fördelen att kunna kontrollera loopen mer. Beroende på styrutslag kan man ju få loopen precis så stor/liten som man vill. Plus att det går att göra kiteloopar när man är tokriggad utan att ha livet som insats.
-
@ollefax 369031 wrote:
Vad skiljer denna från alla andra C kiters? (förutom naishs)
En rätt stor skillnad är ju att den sitter på en flysurfer p3 och inte en c-kite. 🙂
Det jag gillar är att den känns enkel och ger en go feedback från kiten (trots att den ser lite sladdrig ut). Den saknar plast å andra klumpigheter. Allt är enkelt, som en volvo ungefär. 🙂 Sen har den en mkt praktiskt leash som funkar som hp-leash ända tills du drar safetyn då den går över på 5:e linan. Och den helt underbara konstruktionen som gör att chickenloopen alltid ligger parallellt med bommen då man ska kroka i igen.
Säkert flera andra som funkar lika bra men jag har inte kört nån som jag gillat mer. Känslan i ss-04 va grym men säkerhetsmässigt va den rätt värdelös. körde man suicide så körde man suicide, vilket väl är sådär när man är hårt riggad. -
pjoter;369007 wrote:visst kan jag de.
Mycket renare än den nya bomen till Switchblade 2:an kan det väl knappast bli….
-
Hej, jag hetr Robin och är 12 år, funderar på att starta med kite. Men undrar bara, är alla här lika gamla som jag?
-
@Gäst 369077 wrote:
Hej, jag hetr Robin och är 12 år, funderar på att starta med kite. Men undrar bara, är alla här lika gamla som jag?
Frågan är om det var så mycket mognare att regga sig här/skaffa ett nytt login bara för att våga skriva en sån sak?
Hur kul vore det om alla satt och höll med varandra hela tiden?
Logga in för att svara.