Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Bow eller stängd foil?
-
@SBjörne 369070 wrote:
Mycket renare än den nya bomen till Switchblade 2:an kan det väl knappast bli….
vart kopplar man leashen? bara suicide som gäller?
-
pjoter;369086 wrote:vart kopplar man leashen? bara suicide som gäller?
Meningen är att man kör utan leash eftersom man får 100% depower när man trycker bomen förbi stoppbollen (eller den åker förbi själv om man krashar).
Detta funkar mycet bra.
Vill man ändå ha en leash så kan man koppla den till en liten ring som sitter i vänstra änden på bomen, om man då kopplar loss sig, så hänger draken och fladdrar i EN lina som på en “gammal” drake.
Cabrinha skickar med en suicide-leash med sina bomar, och det e ju inte så dumt….
-
@SBjörne 369126 wrote:
Meningen är att man kör utan leash eftersom man får 100% depower när man trycker bomen förbi stoppbollen (eller den åker förbi själv om man krashar).
Krokar du aldrig ur och tappar du aldrig bommen ibland? Eller råkar utlösa QR av misstag eller glömma fästa chicken dicken och får slack i linorna?
-
Tanken är att man alltid ska använda leashen. Är man nybörjare rekomenderar cabrinha att man har leashen i chickenloopen. Då är första säkerhetsprincipen att man skjuter bommen förbi stoppet och draken tappar all kraft och trillat ner. skulle nåt gå snett när man gjort detta och draken fortfarande har kraft i sig ska man lösa ut chickenloopen och då kommer man separeras från draken helt.
Kör man mycket unhooked kan man fästa leashen runt depowerlinan, men skulle man vilja lösgöra sig från draken räcker det inte med att lösa ut chickenloopen utan du måste dessutom lösa ut leashen.
Jag har bara kört med min switchblade II några gånger, men är imponerad av hur bra det funkar. Jag har alltid haft massa ursäkter för att inte köra unhooked, typ de är så många på vattnet, det blåser onshore osv. men med denna draken känns det tämligen säkert och jag har inte behövt ursäktat mig.
Man kan ställa hur mycket kraft som krävs för att bommen ska lösa ut, förbi säkerhetsstoppet. Vill man så kan man innan ett trix trycka bort stoppet och tappar man bommen då, kommer draken lösa ut utan att någon kraft krävs, det enda du behöver göra är att släppa bommen.
Skulle draken inventera eller rulla eller något annat tråkigt hända kan man koppla på leashen på ena linan eller hålla i bollen som finns på andra linan, och draken kommer då att fladdra som en flagga.
Switchblade II
http://www.cabrinhakites.com/kites/videos/switchblade-2-video.htmlOverride2 (switchblad II har inte pully som på videon, men konceptet är det samma)
http://www.cabrinhakites.com/kites/videos/override-2-video.html.
-
Yann;369128 wrote:Krokar du aldrig ur och tappar du aldrig bommen ibland? Eller råkar utlösa QR av misstag eller glömma fästa chicken dicken och får slack i linorna?
Nä QR;en har jag aldrig lyckats utlösa, har ej glömt chicken dicken heller.
Skulle man lyckas kroka ur sig oavsiktligt så kan man ta tag i chickenloopen lite snabbt (och släppa bommen) så är det smidigt att kroka i sig igen. (kraften i draken försvinner ju istort sett när man släpper bommen) -
tycker de verkar rätt kass att inte ha nån leash alls. jag vill då inte få nån drake över mig för att nån nisse kör utan leash.
-
yeah, but pjoter… its only “cool” to ride with a handlepass leach… I dont see anyone riding with one that isnt (please prove me wrong again).
in all honesty, isnt it safer not to ride with a leash than do be dragged backwards still risking the chance of taking out another rider?
hahhaa I am pickin on you now!.
-
@pjoter 369267 wrote:
tycker de verkar rätt kass att inte ha nån leash alls. jag vill då inte få nån drake över mig för att nån nisse kör utan leash.
vill inte låta tjatig.. men kolla in cabrinhas/M Vari´ssystem i spacemonkeys 1, ingen leash där inte och ett mkt väl fungerande säkerhetssystem. Det måste väl vara det absolut bästa säkerhetssystemet, all kraft försvinner direkt… samt den fördelen det inte är en massa krimskraffs…
-
Tror att det Pjoter var ute efter var att man ska ha leash för att inte råka tappa en lös kite på andra. Det kan ju gå riktigt illa.
Om man dessutom kör med leashen kopplad till bak på selen så är den inte ivägen när man passar bommen och dessutom så sticker inte kiten även om CL eller spreaderbar’en skulle gå sönder/lossna.
BTW, jag har inte hunnit svar på ett par tidigare inlägg förrän nu.
Reklem, angående lauch av ex-vis Pulse i kraftiga och byiga vindar så har jag aldrig märkt att jag skulle ha mer problem än någon med LEI. Vid sido-launch i riktigt byig vind är det dock viktigt att man för-fyller kiten *ordentligt* innan man startar. Givetvis kan du använda medhjälpare på ungefär samma sätt som när du startar en LEI… men personligen lägger jag hellre sand, snö eller en tygpåse fylld med lite småsten på den invikta vingtippen och startar själv.
Men visst finns det många sätt att launcha en kite på som vare sig är säkra eller enkla. :smirk:/Kaj(Tech)
-
pjoter;369267 wrote:tycker de verkar rätt kass att inte ha nån leash alls. jag vill då inte få nån drake över mig för att nån nisse kör utan leash.
Cabrinha skickar med en suicideleash till alla sina nya bommar…
så vill man så e de bara å koppla på 🙂 -
the recon2 system was the best… I dont know why more dont use it.
-
skotten;369384 wrote:the recon2 system was the best… I dont know why more dont use it.
Ja för c-kites var det nog oslagbart i enkelhet… tanken med både det och dom nyare (CB SB bommarna) är väl att slippa ha en leash= enklare
-
men leash vill man ha! trots chickenbone(r) kan loopen lossa å då e de rätt gött om den sitter fast nånstans så andra slipper få en kite intrasslad i sina linor.
-
Det kanske funkar 99ggr av 100
å kanske står det inget barn medvinds 99ggr av 100men du vet inte om den där gången kommer i början eller slutet på 100
å om du tycker surfcommunityn är elak mot de som avslöjar spots
så är det nog inget mot vad kitecommunityn kommer vara när löpsedlarna skriver “förbjud livsfarlig draklek”. Då tror jag ingen vill vara i ditt neopren.Ta du å sätt på leashen igen. Det är trots allt mest för vår skull snarare än din egen. Senast igår böjde sig min donkey-dick ur kroken för mig.
nic
-
Bra skrivet Nic. Duktigt med bank utlovas till den första som skapar sådana rubriker.
Logga in för att svara.