Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › bowkite hjälp
-
bowkite hjälp
Publicerad av bennylundin på 11 juli, 2006 vid 18:28Nån som kan hjälpa mig, har kört lite på en 14-Ckite och känner att jag behöver en mindre för hårdare vind. många pratar gott om bowkite och har hört att en bow nästan kan täcka registret som för två c. tänkte om jag säljer min c och köper en bow ist, vad för strlk som kan tänkas passa och vilken drake som rekomenderas. finns ju en hel hög av olika tillverkare. jag väger 90 pannor. tack på förhand!
sbjorne svarade 18 år, 8 månader sedan 24 Medlemmar · 52 Svar -
52 Svar
-
Jag köpte Slingshot TT 12 i våras och är riktigt nöjd med den som enda drake. Väger 85 kg och kör i vindar från 6 till ca 13 m/s.
-
Verkar som minsta storleken på bowkite är 12or. Skulle nog personligen vilja ha en 10a men så väger jag också bara 75kg.
Nån som vet om det finns mindre bowkites?
/Egg
-
jao, tittade på Walles Ocean Rodeo One-Bow 9a i våras. Verkade funka fint i ruskigt hårda vindar.
-
Ozone Instinct duger också fint….inte en regelrätt BOW…men bättre…enligt mig.
Finns i storlekarna 7-9-11-13 och 15 kvm.
Själv kör jag 9 och 13….å det blir mest 13. (Väger 90+)Men skall sanningen fram så dricker jag mest saltvatten än så länge 🙂
Jag skulle tippa på att de flesta tillverkarna har flera storlekar.
Runt 12 verkar dock vara en rätt så universell storlek.
Det enda jag funderar på är att eventuellt skaffa mig en stor closed-cell foil för lite cocktail-surf…å en större bräda till det i så fall. Men…det får bli senare. -
bennylundin wrote:Nån som kan hjälpa mig, har kört lite på en 14-Ckite och känner att jag behöver en mindre för hårdare vind. många pratar gott om bowkite och har hört att en bow nästan kan täcka registret som för två c. tänkte om jag säljer min c och köper en bow ist, vad för strlk som kan tänkas passa och vilken drake som rekomenderas. finns ju en hel hög av olika tillverkare. jag väger 90 pannor. tack på förhand!
Du ska ha en Ozone Instinct 13.
På 90kg håller du den från 6 till 14 (i byarna och beroende på skill)nic
PS: cocktailsurf finns lika lite som skatten vid regnbågen slut. Sitter hellre å surar på stranden en å glider fram å tillbaka på en dörr.
-
bennylundin wrote:Nån som kan hjälpa mig, har kört lite på en 14-Ckite och känner att jag behöver en mindre för hårdare vind. många pratar gott om bowkite och har hört att en bow nästan kan täcka registret som för två c. tänkte om jag säljer min c och köper en bow ist, vad för strlk som kan tänkas passa och vilken drake som rekomenderas. finns ju en hel hög av olika tillverkare. jag väger 90 pannor. tack på förhand!
Skulle definitivt rekommendera en BEST Waroo 14m2 !
Helt grym drake till ett oslagbart pris ! -
kan vara värt att vänta och se hur north rebel fungerar, tänker jag göra iaf.
-
AKA_KALLE wrote:kan vara värt att vänta och se hur north rebel fungerar, tänker jag göra iaf.
Ser ut som om den kommer vara ganska lik Ozone Instinct…men det återstår ju att se. Testat Instinct?
-
nic wrote:PS: cocktailsurf finns lika lite som skatten vid regnbågen slut. Sitter hellre å surar på stranden en å glider fram å tillbaka på en dörr.
Hehe…jo…skall sanningen fram så kommer det nog bli så. Kanske skulle satsa lite mer på en bra diet så jag får bort några kilo istället. Å jobba mer på tekniken 🙂
Men nu är jag igång iaf! -
Jag har Turbodiesel 14-10 och kan vara ute från 6m/s till 15-16/ms. Detta vid en vikt av cirka 105kg, skicka gärna diet råden!
-
egget_ wrote:Verkar som minsta storleken på bowkite är 12or. Skulle nog personligen vilja ha en 10a men så väger jag också bara 75kg.
Nån som vet om det finns mindre bowkites?
/Egg
Waroo’n finns ända ner till 3m2, vad man nu fan ska med en 3:a Bowkite till fattar jag dock inte alls men det finns.
-
Schyssta bananer, då slipper jag käka bacon och smör till frukost för att lägga på mig 10kg till. :santa:
/Egg
-
Fesen wrote:AKA_KALLE wrote:kan vara värt att vänta och se hur north rebel fungerar, tänker jag göra iaf.
Ser ut som om den kommer vara ganska lik Ozone Instinct…men det återstår ju att se. Testat Instinct?
ne tyvärr, enda bow-kiten jag testat är rippern.
Logga in för att svara.