Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing bowkite hjälp

• milkman

Medlem
    14 juli, 2006 vid 05:16
    walle wrote:
    att folk inte blir trötta på att tävla om vilken kite som e bäst/bra i lättvind…
    lättvindskiteing e inte kul alls, ren förnedring enligt mig!
    Det är ju vad vi säger ju. Det suger! Det är väll ingen som tävlar 🙂 Mig veterligen har tyskarna redan vunnit. I Stockholm under Juli kan dock första metern göra några dagars kiting i skillnad så jag kan förstå de som tycker det är viktigt. Fast jag är helst inte ute då utan väntar hellre.
  • nic

Medlem
    14 juli, 2006 vid 15:51
    Larssa wrote:
    nic wrote:
    bennylundin wrote:
    Nån som kan hjälpa mig, har kört lite på en 14-Ckite och känner att jag behöver en mindre för hårdare vind. många pratar gott om bowkite och har hört att en bow nästan kan täcka registret som för två c. tänkte om jag säljer min c och köper en bow ist, vad för strlk som kan tänkas passa och vilken drake som rekomenderas. finns ju en hel hög av olika tillverkare. jag väger 90 pannor. tack på förhand!

Du ska ha en Ozone Instinct 13.
    På 90kg håller du den från 6 till 14 (i byarna och beroende på skill)

nic

PS: cocktailsurf finns lika lite som skatten vid regnbågen slut. Sitter hellre å surar på stranden en å glider fram å tillbaka på en dörr.

Skulle vilja se dig köra en Ozone Instinct 13 i 6 m/s om du väger 90 pannor!

Det korta svaret är att du får göra din kiteläxa bättre.

nic

• nic

Medlem
    14 juli, 2006 vid 16:00
    Larssa wrote:
    Skulle vilja se dig köra en Ozone Instinct 13 i 6 m/s om du väger 90 pannor!

Det långa svaret är att en flatkite 13 har samma exponerade yta mot vinden som en 16 C-kite ungefär och det är väl inga problem för en c-kite 16 att börja driva omkring 90 pannor i 6 m/s eller?

Dessutom, eftersom kiten är mindre svänger den bättre och du kan S:a den bättre. Det tillsammans men en riktigt effektiv depower som gör att du lätt släpper ut överskottskraft som uppstår i S:ningen vilket gör att du kan hålla en bra linje (tappar mindre höjd) om du använder depowern på ett effektivt sätt.

Viktigt att påpeka att den övre gränsen däremot är starkt beroende på kunnande och alltså varierar mycket för olika personer.

Hälsningar,
    nic

• nic

Medlem
    15 juli, 2006 vid 12:18
    Cortex wrote:
    He he Nic, när Ozone börjar göra en riktig lättvindskite kommer du nog helt ”magiskt” att byta åsikt om lättvindskiting. 😉

Det är inte samma grej som att kita i hård vind… men det slår *garanterat* att gå å sura på stranden (såvida man inte är manodepressiv eller har liknande hobbies).

BTW, Psycho3 kommer dansandes väldigt snart. Den är klart värd att titta närmare på om du vill ha en kite med enorm depower, väldigt hög säkerhet och extrem prestanda.

/Kaj(Tech)

Tar mig rättigheten att byta åsikt men har inte gjort det än. Älskar just nu att Ozone har samma inställning som mig. En riktig snökite för vinter och en riktig vattenkite för vatten.

Till vintern ska jag nog prova freestyleåkning med en Instinct bara för skojs skull men back-country skulle naturligvis vara löjligt att ta med en pumpkite på.

Att sura på stranden slår lättvindskiting alla gånger för att inte tala om plocka snäckor, sortera strandstenar, grillning å inte minst samla pluspoäng hos tjejen tills nästa gång det blåser.

nic

• fredde

Medlem
    15 juli, 2006 vid 12:38
    nic wrote:
    Att sura på stranden slår lättvindskiting alla gånger för att inte tala om plocka snäckor, sortera strandstenar, grillning å inte minst samla pluspoäng hos tjejen tills nästa gång det blåser.

nic

Du glömde dricka öl…
    Annars är jag helt på din linje.
    Bara att får man nu plocka tjejer, samla plus poäng på snäckor och dricka öl, så surar inte jag på stranden iallefal….
    Mycket hellre än nån tradig jevla kitemjäkandeharvande…

• cortex

Medlem
    15 juli, 2006 vid 12:39
    nic wrote:
    Tar mig rättigheten att byta åsikt men har inte gjort det än. Älskar just nu att Ozone har samma inställning som mig. En riktig snökite för vinter och en riktig vattenkite för vatten.

Sorry, den rättigheten får du inte. 😉

Vad händer när Ozone släpper sin closed-cell vattenkite? Blir det inte svårt att välja vilken fot du ska stå på då?
    Milkman har iaf inte börjat såga på grenen han sitter på genom att hävda att det bara är LEI som är ”riktiga vattenkites”.
    *Kan* ju bli ännu en klassiker på forumet…. Ungefär som när en annan nisse, som förut hävdat att BOW-kites suger diverse animaliska fortplantningsdelar, över en natt bytte åsikt totalt när ”hans” märke började göra BOW’s. 🙂 🙂

Tar fram popcornen och inväntar showen. 😉

/Kaj(Tech)

• nic

Medlem
    15 juli, 2006 vid 16:49
    Cortex wrote:
    nic wrote:

Sorry, den rättigheten får du inte. 😉

Vad händer när Ozone släpper sin closed-cell vattenkite? Blir det inte svårt att välja vilken fot du ska stå på då?
    Milkman har iaf inte börjat såga på grenen han sitter på genom att hävda att det bara är LEI som är ”riktiga vattenkites”.
    *Kan* ju bli ännu en klassiker på forumet…. Ungefär som när en annan nisse, som förut hävdat att BOW-kites suger diverse animaliska fortplantningsdelar, över en natt bytte åsikt totalt när ”hans” märke började göra BOW’s. 🙂 🙂

Tar fram popcornen och inväntar showen. 😉

/Kaj(Tech)

Den simpla sanningen är att jag inte måste köra Ozone. Har ju haft många andra märken innan. Det viktigaste för mig är att jag trivs på det jag kör och det var därför jag ville testa så mycket som möjligt innan jag slog till i år.
    Jaja, det är en tjock gren som Jens satt sig på så du får ladda med mycket popcorn.

nic

• cortex

Medlem
    15 juli, 2006 vid 19:03

Alltså, det var inte Jens som höll på att kapa sin gren… 😉

Men kommer du att byta märke om Ozone gör en lyckad closed-celled waterfoil som är grymt bra (nästan lika grym som Psycho 3 ;-)) bara för principens skull eller kommer du att ge den en schysst chans?

Snacka om fett Off Topic. Men jag är lite nyfiken på om det är faktiska, egna, erfarenheter din inställning bygger på eller om det är någonslags egen religion. 🙂 🙂

BTW, du lär ju ha rätt schysst rabatt på Ozone-kites… så det kan inte ha varit lätt att slå den ”dealen” för något annat märke.
    (Sedan är dessutom Instinct säkerligen en väldigt bra kite, men det finns gott om väldigt bra kites på marknaden idag)

/Kaj(Tech)

• nilsson

Medlem
    15 juli, 2006 vid 19:41

Tränar man efter detta program kvittar det vilken kite man har! Allt är hardcore http://youtube.com/watch?v=8uGV630x1…or kout:cool:

• nic

Medlem
    16 juli, 2006 vid 07:14

1. Jag har samma deal på annat märke också. Tycker min hobby är viktigare än att priset ska bestämma i vilket fall. (Om det varit en del av min inkomst hade det varit en annan sak.)
    2. Nej, det är ingen relion. Byter till det märket som följer min ”filosofi” bäst i första hand. Bästa kiten i andra hand. I år tycker jag att det sammanfaller men det kommer naturligtvis inte alltid att vara så. Om det kom en banbrytande closedcell så skulle jag byta, varför inte?

Nu får vi lägga ner den här offtopictråden. Du får säga till nästa gång du masar dig över till den blåsiga sidan av sverige får vi fördjupa oss religionsfrågor 😉

nic

• cortex

Medlem
    16 juli, 2006 vid 07:29

Jag ska hojta till nästa gång jag tar mig över till framsidan. Har precis en nyfödd son här hemma så det dröjer nog till i början av september…. men då plockar jag med ett par Psycho 3’or som vi kan lattja med. 😉

/Kaj(Tech)

• hugeo

Medlem
    16 juli, 2006 vid 08:14

kajtech har du slutat fjolla?

• pixo

Medlem
    16 juli, 2006 vid 14:45

Jag har känt på waroo och det var en härlig upplevelse. Det blir nog en sån för mig.

Jag väger 70kg. Det verkar som lirare med mycket volym kör med relativt små bowkites. Tror ni en 10kvm räcker för att täcka glappet upp till min contra 16.5 c-kite och vindar upp emot 15m/s, eller borde jag satsa på en 10kvm? Att köpa två drakar är uteslutet av ekonomiska skäl.

• walle

Medlem
    16 juli, 2006 vid 18:23
    Pixo wrote:
    Jag har känt på waroo och det var en härlig upplevelse. Det blir nog en sån för mig.

Jag väger 70kg. Det verkar som lirare med mycket volym kör med relativt små bowkites. Tror ni en 10kvm räcker för att täcka glappet upp till min contra 16.5 c-kite och vindar upp emot 15m/s, eller borde jag satsa på en 10kvm? Att köpa två drakar är uteslutet av ekonomiska skäl.
    10, eller 9:a i Bow blir kanonbra lösning för dig om du redan har en lättvindskite!

Jag gillar själv min ONE 9:a hårt 🙂

• sbjorne

Medlem
    16 juli, 2006 vid 19:17

Crossbow 9:an e riktigt snabb å go 🙂

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing bowkite hjälp

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.