Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Bowkites
-
Bowkites
Publicerad av psychonauten på 10 april, 2006 vid 12:49Så, kommer ni att slänga era gamla kites nu, eller försöka sälja dem billigt? Vad jag förstår finns det inga nackdelar med bowkites, förutom att de gör vanliga kites mindre attraktiva?
mrmille svarade 18 år, 11 månader sedan 13 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Jovisst, och min slutsats är att boekites slår C på fler punkter än man kan räkna till på sin högra (eller vänstra) hand.
-
Har inte varit inne på forumet på ett tag, kan någon lägga in lite länkar till snacket om bow/sle alt c.
Peter
-
psychonauten wrote:Så, kommer ni att slänga era gamla kites nu, eller försöka sälja dem billigt? Vad jag förstår finns det inga nackdelar med bowkites, förutom att de gör vanliga kites mindre attraktiva?
På snö vet jag inte men på vatten är bowkites till för nybörjare i huvudsak som vill ha bra säkerhet och EN kite med stort vindregister, tyskar, gamlingar, vågridare i viss mån och de som måste köra dem (sponsrade åkare). Tror det är kiteworld eller nån annan stor tidning som har ett jättereportage om detta där alla de största tillverkarna tycker till, nästan alla e eniga om att bowkites prestanda inte är tillräcklig för dagens wakestyleåkning än. Även de som måste åka bowkites beklagar sig över att de inte får eller kan köra C-kites. Precis som med foils, ingen duktig åkare på vatten kör foil om dom inte ”måste”. -
Gud vad jag ser med spänning fram vad foliefolket kommer svara på det.
Har inget att tillföra diskussionen.
Jag är som han som stog bervid och kolla på han som blev mobbad i skolan och skrattade, sen vem som är vem det låter jag vara osagt, haha. -
kan säga att till vågridning är det inget som slår en bowkite det e sjukt stor skillnad faktiskt. jag har inte testat och köra så mycket wakestyle med olika bowkites men kört en del med ehn och man får sjukt bra tryck i pop tricken. . och jevlit go att loopa faktiskt. bla bobbo satte dubbelkiteloop med hp. men verkar inte som om där e ngn som kör mycket wakestyle med ngt annat märke beror nog ganska mycket på att man inte kan köra de andra kitesen med en vanlig bom med kort depower, eh går dock att köras med det. bla alex här nere som kör för cabrinha gilalr o köra med sin switchblade men tycker inte alls om att han inte kan köra med kort depower och en vanlig bom. ska testa lite mer plus att alla får testa och köra rippehrn i sommar så kan ni göra er egen bedömning
-
tror bowkites kommer ta över totalt inom en snar framtid, än kanske dom inte är riktigt lika bra men dom har ju bara haft nåt års ordentlig utveckling på sig och redan så hänger dom på/slår c shape på flera punkter. tror nog resten kommer fixas till så småningom. formen är ju överlägsen flygmässigt, bara att finslipa så kommer de bli riktigt grymt!
-
Matthias wrote:psychonauten wrote:Så, kommer ni att slänga era gamla kites nu, eller försöka sälja dem billigt? Vad jag förstår finns det inga nackdelar med bowkites, förutom att de gör vanliga kites mindre attraktiva?
På snö vet jag inte men på vatten är bowkites till för nybörjare i huvudsak som vill ha bra säkerhet och EN kite med stort vindregister, tyskar, gamlingar, vågridare i viss mån och de som måste köra dem (sponsrade åkare). Tror det är kiteworld eller nån annan stor tidning som har ett jättereportage om detta där alla de största tillverkarna tycker till, nästan alla e eniga om att bowkites prestanda inte är tillräcklig för dagens wakestyleåkning än. Även de som måste åka bowkites beklagar sig över att de inte får eller kan köra C-kites. Precis som med foils, ingen duktig åkare på vatten kör foil om dom inte ”måste”.Gammal /Ja
wakestyle /Nej
Hoppa högt /Ja
Vågridning /Ja
Bra i byig vind /Ja
Framtiden/ Ja även om dom inte kommer se ut så här i formen men dom kommer ha samma säkerhets tänkande.
Kommer alltid att finnas för och nackdelar med alla typer av kitar.
Man att bowkite bara skulle vara för gamla och nybörjare./Ja om du nu tycker det eller om du läst det i en tidning så måste det ju stämma.
Har du själv testat bow kite Matthias?? mer än en gång för det tar ungefär 1 vecka att lära sig att ändra åkstil från C- kite till bow- kite.
Jag trivs jättebra med mina bow kites och jag tycker C-kitarna har många andra fördelar som inte ännu finns i bowkiten men bow kitarna har bara funnits på marknaden 1 år så jag tror stenhårt på bow konceptet i framtiden.Ha en bra dag
Mvh Roger Ö -
Någon skrev: ”Inte tillräckligt med power för wakestyle”, jag förstår inte riktigt detta, för allt man hört sett läst, så är bågarna både kraftfullare/yta, och snabbare i luften.
Kan nån som vet förklara?
Jag anar i luften bland gamla garvade C kiteare, att detta kan bli som diskussionen om mp3/cd/vinyl för Dj´s. De som plöjt ner timmar och sura miner på att lära sig något the ’hard way’ på gamla 12″ och spenderat $$$ på massa plast, blir direkt griniga när tekniken går framåt och andra kan lära sig samma sak billigare snabbare bättre och lättare.
Kan det ligga nåt i det? 😉
Peace.
-
Det viktigaste för mig är att jag har en drake i luften som drar mig så jag kan göra massa roliga grejer…
-
Fredde wrote:Gud vad jag ser med spänning fram vad foliefolket kommer svara på det.
Jag säger, kör det du blir lycklig av och det som du tycker funkar bäst för dig.
Personligen tänker jag inte vinna PKRA, det är inte målet med det jag gör. Är redan bäst på allt annat!Nädå, testa runt lite tycker jag. Även om mattias säkerligen har rätt vad gäller bows
-
HugeO wrote:du kan ju börja med att lära dig ta höjd på annat än is
ja verkligen
har ju lite svårt med det där, haha
Logga in för att svara.