Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bra första kite?

• Bra första kite?

Publicerad av sir_erken på 19 juli, 2010 vid 19:12

Hallå!
    Vi har precis kommit in i kitesurfingvärlden. Har gått en kurs och fastnat, så nu ska det köpas utrsutning.
    Vi är två som ska dela en på 75 kg och en på 65 kg.
    Vi tänkte försöka hitta en kite i storleken ca 11 kvm kan det passa?
    Funderar nu på en Caution Mayhem 11kvm från 2009 för drygt 6000kr är den kiten för svår att hantera för oss nybörjare tro?
    Finns det andra prisvärda(billiga) alternativ?

mikaelg svarade 14 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • acemattias

Medlem
    19 juli, 2010 vid 20:35

Oj, dela på en!
    Låt kameran rulla när det blir holmgång:grin:

Angående draken, Mayhemen är inte direkt idealisk för nybörjare, kommer förmodligen ta lite längre tid att få styr och god kontroll på grejorna, men ni kommer å andra sidan inte känna behov för en snabbare drake, typ någonsin.

• pjoter

Medlem
    19 juli, 2010 vid 20:40

Caution mayhem är inte den mest lättkörda kite att börja med. Dock kommer ni ha fruktansvärt roligt med den när ni väl fått lite koll på grejerna.

Alla grejer går att lära sig med, dock kommer vissa kites, som mayhemen att kräva mer av er och ni kommer troligtvis att lära er lite långsammare. Fördelen är att när ni väl kommit igång kommer ni ha den roligaste kiten på stranden. 🙂

Hur ni vill göra är helt upp till er själva, jag rekommenderar hellre en caution zombie eller någon annan kite till mina elever om dom ska köpa nytt. Beg får man lite ta vad som finns. Har inte kollat just nu men bra nybörjarkites brukar vara svåra att hitta vid den här tiden å året.

När det gäller storleken är 11 ok, även om jag hellre hade satsat på en 12-13kvm. I början är det säkrare att kunna komma ut i lite mindre vind och köra. en 12-13 är också perfekt att senare komplettera med en 9a.

• mikaelg

Medlem
    19 juli, 2010 vid 21:21

Håller med pjoter om storlekarna, dock så skulle jag nog personligen satsa på en billigare begagnad drake och lära mig surfa på. Sedan gå på de lite dyrare snabbare drakarna när jag känner att jag har full koll på kraftzonerna. Tror man får räkna med några hårda kraschar innan muskelminnet sitter ordentligt. Lycka till!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bra första kite?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.