Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Bra kiting i Australien?

• Bra kiting i Australien?

Publicerad av jaake på 22 augusti, 2008 vid 17:34

Hello!

Jag och några kompisar ska åka till Australien i november :smirk:, ska bli riktigt nice :laugh:. I början av nov kommer vi att landa i Sydney, tips på bra kitespots i närheten av Sydney och längs ostkusten? Någon som vet nånting om den “normala” vindstyrkan i AUS??

Tacksam för lite tips, erfarenheter å sånt =).

soof svarade 16 år sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • friendlyfly08

Medlem
    1 september, 2008 vid 09:14

Ska du ut å backpacka är det nästan ett smartare alt att lämna prylarna hemma och dra på en kiteresa annan gång.

Jag backpackade i 4 månader och var då i aus, bali och thailand.
    Drog också i november och var den bästa resa jag gjort!

I sidney såg jag några som surfade i botana bay om jag minns namnet rätt. Men det ska funka bra i Cronulla. Tror jag såg nån till lirare i Manly. Hade med mig en 10a och en 14 north drake i min golfbag men då man ville se så mycket som möjligt av sidney vart det inget av kitesurfandet för min del.

I Noosa finns det ett riktigt bra ställe, precis vid Noosa rivermouth. Körde där en dag och andra dagen då det blåste på ordentligt gick en av mina linor av så det var lite skrämmande då det förmodligen fanns hajar i vattnet och badvakterna är på badstranden, inte i floden….!

Varken till fraiser island eller airlie beach kan man ta med sig sina prylar och det finns så många andra saker att göra så man hinner inte.
    I surfers paradise såg jag typ ett dussintals kites men det är rätt mycket folk som badar asså…. Funkar väl men ibland så lägger sig vinden.

Som alla andra på forumet sagt tidigare så är det bättre vindar i Perth och på västkusten under vintern. Men absolut är det ingen omöjlighet att lira om man nu absolut vill det.

På bali blåser det skumt på vintern. Dessutom är monsunerna galna.
    Ostabilt som fan.

• jonty

Medlem
    18 september, 2008 vid 17:55

Var där 2005, ritkitg najs! Kitade dock inte då men såg en del som höll på, var väl därför man blev lite peppad på sporten!

Tänk på att norra delen av Australien inte är speciellt lyckat p ga maneterna (bland annat Fraiser!). Ännu mer norrut vid Cairns har du även krokodilerna som inte är så bra att kita bland. Såg en del i dels Noosa och sedan runt om i Surfers Paradise. Byron Bay som ligger precis söder om Surfers är nog stället jag skulle stanna till på ett längre tag. Fina stränder, lugnt tempo och troligtvis bra kitning (som sagt, kitade inte då så inget man tänkte på…)

Ha det najs!

• soof

Medlem
    5 november, 2008 vid 15:47

hey! Jag har planer på att dra till sydney i feb o jobba o surfa där i ca ett halv år.. har hört att de finns en del schyssta kite ställen lite utanför stan.. har ni några bra boenden/områden att rekomendera?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Resmål & Spots Bra kiting i Australien?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.