• Bra mast !!

Publicerad av steebe på 16 november, 2004 vid 12:10

Någon som kan förklara vad det är för prestanda skillander på olika typer av master, andel kol etc. Vad ska man tänka på när man köper mast?

confused.gif

mag svarade 20 år sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • ola-h

Medlem
    16 november, 2004 vid 12:26

Det är en lite för allmän fråga. Vad skall du ha masten till för typ av segel/segling?

OM vi börjar i den svåra ändan så går det inte utifrån kolhalt, tillverkninsmetod/fabrik, IMCS och liknande allmänna specifikationer avgöra prestandan hos en mast. Det är helt enkelt “finare” detaljer i mastens uppbyggnad, tillverkning och böjegenskaper som avgör.

• steebe

Medlem
    16 november, 2004 vid 17:46

Ok, jag väljer olika mast om jag kör wawe eller slalom??
    Någon som är insatt i mast frågor ??

• steebe

Medlem
    17 november, 2004 vid 07:34

Mast guru sökes

• drakglenn

Medlem
    17 november, 2004 vid 08:56

Ola menar nog att du ska specificera dig lite mer smirk.gif

Till & börja med:
    – Vilka prylar/segel ska du använda masten till?
    – hur gamla är de?
    – Finns det angivet någon rekommenderad mast eller Luff mått på seglen osv..

– Vad seglar du för något, freeride, våg, annat?

Listan kan bli lång men här är en lämplig början.
    Det finns nog många som kan ge dig råd här, gäller bara att mata dem rätt smirk.gif

//Glenn

• robin

Medlem
    17 november, 2004 vid 08:58

Du har just fått svar av den störste mastgurun av dem alla. Om du beskriver dina valmöjligheter lite noggrannare (seglingsstil, segel den ska passa till, rimlig prisnivå, rimlig kolhalt och allt annat du kommer på) kan jag nästan garantera ett utförligt svar av Ola som har grym koll på surfmaterial.

• steebe

Medlem
    17 november, 2004 vid 10:23

Jag undrar om det finns några generella regler. Typ wågseglaren använder oftast en sådan mast för att, är du dessutom tävlingsseglare så.annars kanske det räcker med……..

Har just nu ett hop-plock av grejor som kommer att uppdraderas över tiden, en fråga blir då -typisk allroundmast för freeride/slalom typ 110 liter. Vad ska jag tänka på när jag köper en mast, vilka variabler finns det att ta hänsyn till? de viktigaste. Jag förstår att man kan väga in hur många variabler som helst. Finns det några generella regler att beakta om jag vill köpa en allround mast som jag kan hänga på de flesta typer av segel på ??

confused.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    17 november, 2004 vid 11:07

Nu besitter inte jag alls dom kunskaper som Ola har om master..men i väntan på svar från honom skulle jag kunna säga såhär. Det bästa är att köpa den mast som rekomenderas för seglet, märke, rätt längd etc så blir det automatiskt rätt styvhet för att säga det enkelt. Seglar du vågor vill du ha en mast som är mer hållbar, antingen en med lägre kolhalt typ 30-50% eller en RDM mast som är smalare men med tjockare väggar och med högre kolhalt, RDM masterna är mest stryktåliga men också väldigt dyra. Ska du raca vill du ha högre kolhalt i masten, detta föratt främst få mera flex samt för att de är lite lättare, 100%:iga master är dock mera ömtåliga och passar inte speciellt bra till vågsegling. Satsa på en mast med minst 30% och mest 75% om du ska ha den till freeride segling skulle jag säga…och viktigt är att få rätt längd till seglet..!

• ola_p

Medlem
    17 november, 2004 vid 16:22

RDM är faktiskt inte så dyra om man jämför med motsvarande SDM…
    Master kortare än 430 så tycker jag defenitivt att man skall köpa rdm om man nu inte skulle råka vilja ha cambrade racesegel då…

• Knatte

Gäst
    17 november, 2004 vid 16:24

Problemet är ju att även goa cambrade segel skall ju ha RDM nu också frown.gif
    Naish stealth har ju det på sina små segel (<6.5 kvm) grin.gif

• mag

Medlem
    17 november, 2004 vid 21:54

Fundera först över vilka segel du tänkt ha, typ och storlekar. Det är ju bra om du kan använda en masttyp/längd istället för 3 st t ex. Vissa segellinjer fungerar med en 400mast, om du inte vill ha mer än ca 6kvm. Men en 110 l bräda kan ju klara större så då behöver du minst 2 master om det ska bli bra, 430 o 400.

Håller du dig till de stora masttillverkarna så sys ofta seglen för att passa dessa, skillnaderna är inte så stora att du och jag märker det. Förr syddes alla efter Fiberspar men tyvärr är det inte så längre. Men skulle jag tipsa dig så fungerar en traditionell 60-70% (freeride/våg) kolmast till det mesta, helst den som segeltillverkaren rekommenderar. Då klarar du dig långt. Visst RDM, 100%kol är väl bra men sååååå stor skillnad är det inte ärligt talat. Mem är du beredd att slanta upp 3000/mast så kanske du ska titta på de finare modellerna. Powerex är aldrig fel!
    /Magnus

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.