Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bra Speedbana?
-
Bra Speedbana?
Publicerad av martink på 4 december, 2003 vid 09:57Någon som har provat att surfa vid Måkläppen (falsterbo)?
Borde det inte vara najs plattvatten inanför näset?
oskie svarade 20 år, 11 månader sedan 8 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
ÖÖHH Va, Fan vad nice det ser ut……
Har själv inte varit där men nån här måste veta……
Enligt kartan är det över 1000 meter innanför näset.Nån som vet ???
-
SER KANOOON UT!
Måste funka(väl mycket algblommning på den bilden)
-
Det ska tydligen vara någon typ av sandbank som ständigt ändrar sig pga väder och vind… den ser ju dessutom inte så hög ut så den borde ju inte påverka vinden så mycket
-
Såg nåt på TV igår (Mitt i naturen), som handlade om ett ställe som ser väldigt likt ut, där man bara fick vara i december och januari pga djurlivet sälar + fåglar.
Är det det stället?/Johan
-
hehe… jag skulle nog tänka mer än en gång innan jag försökte krossa 50knop på ett ställe där sandbanken ständigt ändrar påsig
vi snackar ju inte om nådiga kastfall -
Så är det nog, Sälskyddsområde, fågelskyddsområde m.m. tillträdesförbud större delen av året. Ni lär garanterat få naturvännerna på er om ni surfar där.
-
Hej!!
Det där e mina hemmavatten, skanörs hamn ligger nån km uppåt i bilden. Här blir väldig sällan plattvatten runt här, inne i “kroken” kan man få plattvatten, men även 60-70 tal sälar att slåss med… inte kul. På sommaren ger osliga vindar frånlandsvind på vänstra sidan om reveln, där har jag legat på fetslör med slalom prylar.
Dock brukar den ostliga vinden på sommaren va lite byig över där men vid hårda lågtrycksvindar vindar blir det bättre men då körs det i vågor ju… Dessutom blir Jan-Åke Hillarp arg om man är där omkring för mycket och stör fåglar och sälar.
Har aldrig kört på insidan vid väsligt, då det man aldrig kör där i närheten på västliga vindar. På vänstra sidan om reveln får man sideshore på sydväst. Ingen har seglat där på många år (i vågor), men jag har varit på väg ner där och tänkte sticka ner där på nästa sydvästan som kommer. Måkläppen har växt ihop med fastlandet sen ett par år tillbaka och på vänstra sidan grundar det upp väldigt fort. Tror det kan bli väldigt fina vågor där, det jag sett på avstånd är att det ser ut att vara långa vågor och en hel del bryt…Vill man ha en naturupplevelse så kan jag rekomendera att surfa runt där en fin sommardag med ostlig vind. Kör man på falsterbosidan (vänster sida på bilden) kan man sätta sig på brädan och vänta så dyker det upp sälar som enyfikna och vill kolla läget.
Vill man köra speed på näset så är soptippen bättre eller ännu plattare men bortglömt, lagunen vid Ljunghusens golfklubb. Vattnet där e lika platt som på kanalen i st marie de la mer…
kan komma med info sen om vågorna där…Linus, S-19
Logga in för att svara.