Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bra speedställen för Göteborg??

• Bra speedställen för Göteborg??

Publicerad av Knatte på 13 april, 2005 vid 12:23

Nu när den östra halvan av Sverige mobiliserar sina speedspots, så kanske vi på västkusten borde tänka i samma tankebanor laugh.gif
    Vi hade ju några funderingar på detta i höstas.

Då var väl förslagen: Torkilstorp, Getterön (Varberg), Eskil kanal (Fiskebäck, nog svårt att fixa till pga max 5 knop cool.gif) Nere i skåne fanns väl några alternativ också.
    Men det känns som det är hög tid att samla ihop fler platser och ideer…
    Du har ju Björlanda/ shitbay i Fiskebeck mm

anonym-anvandare svarade 19 år, 8 månader sedan 14 Medlemmar · 41 Svar
  • 41 Svar
  • andreas-f

Medlem
    13 april, 2005 vid 12:51

Jag tror mindre och mindre på Björlanda som speedspot. Choppen är mördande! I brist på bättre tänker jag gå emot mina principer och försöka med Fiskebäck/shitbay nästa gång det ska seglas fort. Annars har ju området utanför operan diskuterats tidigare, kanske skulle göra slag i saken och prova?

• anonym-anvandare

Medlem
    13 april, 2005 vid 12:58

Hur är det norr om Varberg? Innanför Balgö borde det ju bli vågskyddat men ganska fri vind. Hur är djupet där? Är det tillräckligt?

Jag har aldrig provat men sett det från land som ett möjligt ställe.

• Knatte

Gäst
    13 april, 2005 vid 13:02

Chop och Björlanda?? tongue.gif wink.gif Förståååår inte alls vad du pratar om blush.gif
    Det kan bli lite skrämmande att slöra genom alla chopp. Jag har också funderat att ta mig ner till Fiskebäck och testa på någon gång. Men det tar emot att åka till fel sida älven cool.gif

• apelbapel

Medlem
    13 april, 2005 vid 13:33

Funkar, kört där ibland, går i vid badplatsen eller ena småbåtshamnen i trönningenäs, sen fritt fram till getterön och tillbaks, inga eller små vågor helt riktigt pga av öarna utanför.
    Samma vindriktningar som apel, och på sin höjd 2-3 pers som blåser på, samtidigt som det är 50 pers i apel.

Det är iof mycket roligare med vågorna i apel!!

Mycket sten och skit om man kör för nära land vid trönningenäs, (kört sönder fenor där). Och vid Getterön ligger båtar framför stranden, så brukar vända vid dom, där e dyig botten.

Det roliga är farten och att det är fritt fram mellan trönningenäs och getterön, annars betydligt bättre i apel alltid.

• Knatte

Gäst
    13 april, 2005 vid 14:13

Är detta ungfär rätt platser som vi pratar om i Varbergstrakten?
    Kan du spara om bilden och sätta pilar på, var man går i och var man bör segla?

• Knatte

Gäst
    13 april, 2005 vid 14:15

När det gäller Torkelstorp, så kanske någon kan rita ut lämpliga speedriktningar..

• apelbapel

Medlem
    13 april, 2005 vid 14:23

här:

• Knatte

Gäst
    13 april, 2005 vid 14:24

Någon som har testat utanför långedrag och alla småskären där??
    (Vid västliga vindar)

• apelbapel

Medlem
    13 april, 2005 vid 14:38

kompletteringar

• danneman

Medlem
    13 april, 2005 vid 14:45

Här har jag kört.Varning för sjögräs i luli tror jag.. wink.gif

• Knatte

Gäst
    13 april, 2005 vid 16:41

Så jaaa!
    Nu börjar det likna något grin.gif

• surf_matz

Medlem
    14 april, 2005 vid 02:21

Tjena!

Dags att sätta Frillesås/Rågelund på kartan, tycker jag! Igentligen inte Frillesås/Rågelund kanske, men öarna utanför, nämligen mellan: Vendelsö och Älmö. Jag hittar inga sjökort på nätet (finns det någon bra sida?!), men det är de 2 närmaste öarna (från Frillesås) och utgår man ifrån Espenäs, Frillesås så e det en lätt kryss rätt in i plattvattnet bakom Älmön som bildas vid NV vindar. Kan tyckas att ön täcker vinden, men så är det inte på grund av att ön är så låg.
    Personligen har jag sprängt 50 knops vallen här många gånger grin.gif, och det är fantastiskt kul att speeda här. Problemet är att det är en ganska kort väg ner till Apelviken när vinden blåser NV, så det blir mest våger nu mera. Jag skulle tänka mig att när Åsa är för dåligt på grund av för mkt N-NV, så skulle detta kunna vara ett bra alternativ om man inte har lust att åka till Varberg (det blir ju dock tysk-surf och inget vågsurf då). Men att gå ut ifrån Åsa för att nå Älmö/Vendelsö är inget bra, utan det är bättre att gå ut ifrån Frillesås/Rågelund.

/Mats Hellström

• canoya

Medlem
    14 april, 2005 vid 05:30

Jag seglade en hel del i Långedrag under första halvan på 90-talet, och nog kan det bli speedvatten bakom öarna du pratar om. Om man sedan lyckas tajma med nån stenafärja kan man få lite vågor att hoppa på också.

Ett annat ställe som jag har kolla på på kartor är på andra sidan älven, vid Arendal, se karta. har någon testat hur det är där? Där finns ju en del tunna landtungor att köra bakom för många vindriktningar.

• basse

Medlem
    14 april, 2005 vid 06:13

På östliga vindar blir det tokplatt i Torkelstorp. Är det ÖNÖ eller NÖ köra man lite söder ut bara så får man vind. Fast vi får väl hoppas att det inte blir så mycket östligt denna våren som förra.

• anonym-anvandare

Medlem
    14 april, 2005 vid 06:58

Sen finns även campingen vid stenungsund. Där blir det riktigt platt vid NV och V. Rätt grunt med, så att man kan stå i pauserna.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bra speedställen för Göteborg??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.