Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bra speedställen för Göteborg??

• Knatte

Gäst
    14 april, 2005 vid 08:56

Nu lägger jag upp en bild. Kolla ifall du kan rita ner lite håll punkter på denna kartan grin.gif

• drakglenn

Medlem
    14 april, 2005 vid 09:32

Lite om speed förutsättningar…..

För att komma upp i höga hastigheter krävs två saker:

1. Hård jämn vind
    2. Tokplatt vatten

Jämn vind här på västkusten får man endast från sydväst till väst, allt annat är meningslöst eftersom vinden kommer från land (vinden blir oregelbunden efter som marken är kuperad), när vinden kommer från havet får man en relativt jämn vind, dvs under vissa förutsättningar så som ett stabilt stort långsamt lågtryck.

Att segla bakom kobbar & skär förstör den jämna vind som krävs, detta är heller inget alternativ !

Nej gott folk, öppet hav med en platt rak lång landtunga är vad som krävs för att speeda på.
    Rak bör den vara för seglingen men även för vågorna då de snabbt bygger i höjd och platt (Låg) för att minimera turbulens och maximera vinden i seglet.

Blåsigaste stället i Göteborg är just Risholmen i Arendal, Företaget jag jobbar på har ett antal stora vindkraftverk där, stället är optimalt för kraftverken enligt studier, därmed inte sagt att det är optimalt för oss surfare.

Risholmen är en konstgjord halvö som är byggd med bergmassor (från lundbytunneln tror jag), att speeda här kunde varit perfekt om det inte vore för Hjärtholmen som ligger framför samt att marken hys av ett företag som har stora Conteinrar stående här, sen var det ju det här med Torsviken hmhm…

Har visserligen inte varit där på ett tag, ni får kolla själva, (går utmärkt att köra ut på Risholmen med bil).

Vilket kul event det skulle kunna bli där ute på gräsmattan vid Arendal….

//Glenn

• drakglenn

Medlem
    14 april, 2005 vid 11:28

Utanför getterön i varberg ligger annars denna lilla intressanta plats!

//Glenn

• mattap

Medlem
    14 april, 2005 vid 11:36

Vore grymt häftigt att köra i hamnen i Arendal! Där den gröna cirkeln är brukar jag ta en luchpromenad när vädret tillåter och jag har funderat i samma banor varje gång det blåser lite! Vad använder du för websida för att få upp den kartan??

• anonym-anvandare

Medlem
    14 april, 2005 vid 11:37

I speedtråden ifjol nämde jag Varberg (fan att de har allt). Då hade jag ett antal idéer, men nu tror jag mest på Nodre Både. Jag skall erkänna att jag inte hunnit ut dit än för att kolla på plats, det hade ju varit roligt att få hinna kolla först för det här kan va nå´t, men man vill ju inte sitta och hålla ev. spots hemliga. Så varsågod…Äh fan Glenn, nu han du före, det var inte snyggt gjort.

Apelbapel: Ditt alternativ kanske visar sig som det totalt sett bästa med tanke på att Nodre Både kräver en lite trixig kryss från Eneskärsviken där det ev. blir vindskugga av Kullabacken.

Torkelstorp borde provas på Nordlig vind mellan Hanhals holme och Forsbäck. Kan dock vara väl skitigt vatten, men jag vet inte säkert.

H-J

• drakglenn

Medlem
    14 april, 2005 vid 11:43

En till bild….
    Jag erkänner, det var H-J som hittade Nodre Både wink.gif
    Arendalsbilden kommer från ett program på jobbet.

//Glenn

• speedjanne

Medlem
    14 april, 2005 vid 11:57

Jobbar på Preem raffet så jag är ute på Risholmen och jobbar ofta.Är det inte en massa containers som täcker vinden? Om man blir liggande vid västlig vind driver man inte ner mot Arendalskajen då,där det ligger STORA båtar ofta. Skall ner och spotchecka stället ordentligt nån dag!

Mvh Speedjanne

• drakglenn

Medlem
    14 april, 2005 vid 12:00

Visst kliar det Speedjanne wink.gif
    Som jag skrev ovan:

Svar till:

att speeda här kunde varit perfekt om det inte vore för Hjärtholmen som ligger framför samt att marken hyrs av ett företag som har stora Conteinrar stående här…..

[/ QUOTE ]

//Glenn

• Knatte

Gäst
    14 april, 2005 vid 12:07

Efter att specialstuderat sjökort smile.gif
    Det ser ut som hjärtholmens insida borde fungera bra också.
    Kan ju inte se toppografin på gröna kartan, men ön ser ut att vara låg.
    Ser ut som även denna holmen är gjord av fyllemassor. Någon som vet??

• Knatte

Gäst
    14 april, 2005 vid 12:11

Kan du förklara bilden lite bättre? På vilket grymt speedspot är det? Är det i arendalsområdet fortfarande confused.gif

• drakglenn

Medlem
    14 april, 2005 vid 12:13

Risholmen i Göteborg,
    Nodre både i Varberg

Hjärtholmen är en naturlig ö som är utbyggd, den är för hög har jag för mig men det kanske skulle fungera längst ut som du ritat….

Risholmen är den långa smala halvön, den är max 1-2 meter hög och det är helt platt vatten bakom den i kuling,
    om det inte vore för dessa “#%&@” containers.

/Glenn – som ändrat detta inlägg tre gånger nu…..

• speedjanne

Medlem
    14 april, 2005 vid 12:15

På din karta finns det några remsor vatten brevid Hjuviksvägen innan gamla Torslanda flygfält som kan vara ytterst intressanta,frågan är hur man mår efter man har druckit vattnet crazy.gif man kanske får 6fingrar tappar håret eller nåt sånt!
    Grymt kul med sånt här speedintresse över hela landet! grin.gif

Mvh Speedjanne

• jester

Medlem
    14 april, 2005 vid 12:59

Jodå, Frillesås funkar hyfsat. Största problemet är att det är för kort sträcka, men man kan få hyfsat platt vatten, och vinden är alltid lite starkare i gattet mellan öarna. Brukar alltid ta mig dit om vinden är lite tveksam.

Bästa riggplatsen är ned som jag märkt med 1 på kartan. Nr 2 är närmare, men under sommar-säsongen bör man inte parkera vid den lilla hamnen, då den är privat. Blåser det bara västligt så är det bara att köra en fin halv-vind borta från Rågelund. Akta er för dom livsfarliga Kitarna bara.. wink.gif
    Tänk på att där kan ligga litefiskenät ibland, och det växer en del tång där mot slutet av säsongen. Är en liten strand runt Älmö, där det är perfekt att gå upp o vila lite.

• surf_matz

Medlem
    15 april, 2005 vid 02:05

Ja, jag kunde inte ha sagt det bättre själv!!

Riggplats Nr 2 kallas för Espenäs som jag nämde i mitt inlägg. Det är mkt närmare, och jämnare vind. I Rågelund kan det bli ganska byigt och halvtaskigt med vind vid N-NV. Vid öarna blåser det oftast mkt mer. Hur bra speedställe som helst!

Jag har även fått väldigt platta förhållanden på norra sidan av Älmös sand-udde vid S vindar. Denna platta sträcka är dock ganska kort, och kanske inte helt optimal pga det.

Man kan alltid rejsa lite med Guy när han e ute. Han kör mest kite nu mera i och för sig. Han brukar köra ganska fort annars.

Jag har inte haft några större problem med tången faktiskt. Min erfarenhet är att den brukar hålla till i Vallersvik (tyvärr, där brukar annars kunna bli lite shysta vågor på N-NV). Tången kanske har kommit samtidigt som kitearna dock tongue.gif, jag har inte seglat lika mkt här de senaste åren. Detta var mitt local spot under många år.

/Mats Hellström

• surf_matz

Medlem
    15 april, 2005 vid 02:07

Var hittar ni sjökorten någonstans???

/Mats Hellström

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bra speedställen för Göteborg??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.