Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bra speedställen för Göteborg??
-
Bra speedställen för Göteborg??
anonym-anvandare svarade 19 år, 8 månader sedan 14 Medlemmar · 41 Svar
-
Glom Langedrag som speedstalle, i alla fall pa vastliga vindar. Det ar aldeles for choppigt (vgorna skvalpar mot piren och resultatet blir nagon form av puckelpist…). Funkar dock hyfsat pa syd-sydvast. Norr om Goteborg finns en del stallen:
Steungsund pa sydlig vind (dock ofta mycket sjogras).
Stora Hoga?
Edshultshall pa Orust pa sydvast-vast (jamn stark vind och platt vatten. Basta jag provat langs kusten).Soder om GBG: Kullavikstraken?
/Daniel
-
Svar till:
Ja, jag kunde inte ha sagt det bättre själv!!
Riggplats Nr 2 kallas för Espenäs som jag nämde i mitt inlägg. Det är mkt närmare, och jämnare vind. I Rågelund kan det bli ganska byigt och halvtaskigt med vind vid N-NV. Vid öarna blåser det oftast mkt mer. Hur bra speedställe som helst!
Jag har även fått väldigt platta förhållanden på norra sidan av Älmös sand-udde vid S vindar. Denna platta sträcka är dock ganska kort, och kanske inte helt optimal pga det.
Man kan alltid rejsa lite med Guy när han e ute. Han kör mest kite nu mera i och för sig. Han brukar köra ganska fort annars.
Jag har inte haft några större problem med tången faktiskt. Min erfarenhet är att den brukar hålla till i Vallersvik (tyvärr, där brukar annars kunna bli lite shysta vågor på N-NV). Tången kanske har kommit samtidigt som kitearna dock , jag har inte seglat lika mkt här de senaste åren. Detta var mitt local spot under många år.
/Mats Hellström
[/ QUOTE ]
Det VÄXER alltså en hel del tång i viken mot vendelsö… Men det är först mot slutet av sommaren som det sker. Jao Guy kitar mest nu för tiden, men vill ni ha snabba gubbbar o *försöka* segla ifrån, så finns ju jag och daniel. Daniel med sitt Thommen-spett och RS4, och jag kör HS och en JP SX nu för tiden. Men det var alltid kul o köra lite med Guy, för när man körde ifrån honom brukade han alltid bli fly förbannad och kryssade LÅNGT ut till havs. Ingen kan kryssa som den gubben…
-
Knatte
Gäst15 april, 2005 vid 06:50Mina sjökort är från gröna kartan på CD och ett sjökortsprogram som heter Fugawi.
Sedan gör jag skärmdumpar -
Kan hålla med Jesper och Mats om Äspenäs.
funkar oxå att köra vid SW vind(grönt) då vinden pressas ihop vid vendelsö och sandbanken vid älmö tar död på alla vågor. Dock blir det en ganska kort sträcka att speeda..typ 100-150 m. -
Är jävligt förvirrande då hästholmen även är den halvö som går ut till stenudden ÅSA
-
Knatte
Gäst13 maj, 2005 vid 11:59Har under dagen gjort lite spotcheck på Risholmen och Arendalsområdet
Området har definitivt speed potensial för västliga vindar.
Verkar finnas stora möjligheter till skapligt platt vatten.Ett problem som jag ser det är: Var skall du komma i vattnet med utrustningen, utan att slå ihjäl dig och förstöra utrustningen?? Hela strandområdet, består ju mer eller mindre av sprängsten
Ev. kan du knalla i vattnet vid den lilla båthamnen vid Arendalssidan.
Det bör bli plattvatten, men frågan är hur nära Risholmen du kan segla och ändå få vind? Annars ligger det några kobbar och skär en bit ut, som bör kunna erbjuda plattvatten på läsidan, utan att ta någon vind alls..Det var väldigt många skyltar om tillträde förbjudet på detta området. Sedan var det fågelskyddsområde oxå’ Någon som vet vad som gäller??
-
JOHN_j_RAMBOO
Gäst13 maj, 2005 vid 12:07GRYM SPOTCHECK KNATTEMAN, SKRIV NÄR DU TESTAT
-
Knatte
Gäst13 maj, 2005 vid 12:18Jag hoppas att även någon annan gör mig sällskap
Tror det kan behövas några ifall det går snett bland Stena Båtar och andra stora kolosser..
En bild på de lovande skären. -
Det är ju goa rigg ytor i alla fall…
Jag har provat att gå i vid liknande ställen förut och det går ju om det bara inte är för halt på stenarna, då kan det vara riktigt farligt…
Varifrån är bilderna tagna, dvs var på sjökortet? -
Knatte
Gäst13 maj, 2005 vid 18:05Jag har markerat ungefärligt på sjökortet. Alla kort som riktas mot Arendal mm. är tagna på Risholmen på det lita ovala märket.
Det runda märket visar var jag stod när jag tog kort mot vindkraftverken.
Logga in för att svara.