Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing bra spots (utan kajtare)

• el_duderino

Medlem
    19 juli, 2005 vid 11:43

svalbard

• lolve

Medlem
    19 juli, 2005 vid 11:48
  • ola-h

Medlem
    19 juli, 2005 vid 11:57

Jag vet inte var det finns en sådan spot, men när jag seglar så tänker jag inte på Kitare, oavsett spot. Jag håller mig med, den möjligen aningen naiva, inställningen att kajtarna kan hålla ordning på sina prylar och hålla sig ur vägen. Dock provocerar jag inte och håller själv avstånd om när det funkar. Lite mer exakt utryckt så väjar jag för själva kajtaren enligt normala väjningsregler, men låter kajtaren hålla ordning på sina linor.

• pjoter

Medlem
    19 juli, 2005 vid 12:22

tror tyvärr det har kajtats runt svalbard. smile.gif

lolve, tycker inte du ska behöva tänka på kitare. häromkring funkar det fint med kitare och vindsurfare (utom några få individer i klagshamn då som förresten inte setts iår). som kitare skall!! man hålla det säkerhetsavstånd som krävs. har man inte riktig koll pga oerfarenhet eller man är överriggad mm ska man inte befinna sig så att linorna eller kite på nåt sätt ska kunna träffa nån, vare sig badare, kajtare, vindsurfare eller nåt annat. däremot kan man ibland köra rätt nära då man ligger och kryssar för att ta höjd. men då ska man verkligen ha koll på läget! annars behöver personen i fråga en ordentlig tillrättavisning. gäller väl samma inom vindsurfare, ni kör väl inte så ni riskerar att skada nån annan?
    höll förresten för några v sen på att bli nerkörd av en vindsurfare då jag badade. hade han fått kastfall vid fel tillfälle hade jag inte suttit här nu. så det finns tyvärr oansvariga individer inom allt.

samma väjningsregler gäller mellan kajtare som mellan nvindsurfare. det ska kajtaren och vindsurfaren veta.

kram från en kajtare som tycker det är skoj att vi kör på samma platser så man kan kolla på lite feta vindsurftricks ibland också! å rejsa med er. smile.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    19 juli, 2005 vid 12:44

Håller med er alla!

Kitare/Windsurfare sitter ju sas i samma båt i denna
    situation.
    Debatten börjar kännas aningen mossig, men jag förstår
    totalt alla från bägge läger som reagear då en incident
    uppstår.
    Men bara för att man cyklar till jobbet så kan man ju inte
    förbjuda bilarns!! ? Eller?? ooo.gif

Ha roligt och mota förbudsivrarna istället!

W-surfare från Norr!

• nzee

Medlem
    19 juli, 2005 vid 13:01

Hej

Vad gäller för väjningsregler. Bra o veta!

//Peter

• lolve

Medlem
    19 juli, 2005 vid 13:05

aa jag ska nog inte bekymra mig så mkt.. men det är så att jag kör i gislövshammar och där suger för kajtare. och så skulle jag vilja byta spot till lite mer lång grunt ( lära mig vatten starta.) och så undra jag hur det igentligen är.( har hört så mkt skit om kajtare tex kör vårdslöst etc) så det var därför jag blev lite orolig
    men nu är allt frid och fröjd wink.gif

• jakob_s

Medlem
    19 juli, 2005 vid 13:15

styrbords bog går före. dvs har du höger hand framtill på bommen så har mötande väjningsplikt.

• pjoter

Medlem
    19 juli, 2005 vid 15:04

right hand first has the right to way. en ganska enkel regel. sen så är det upphinnande som ska väja såklart som inom all annan sport/trafik.

• JOHN_j_RAMBOO

Gäst
    19 juli, 2005 vid 15:08

jag tänker inte heller på kiterna så länge till
    håller på montera upp en rakblads-linje jäms med hela masten sen e de bara att hålla i grejjorna å bränna rakt fram

• pjoter

Medlem
    19 juli, 2005 vid 15:46

grin.gif grin.gif grin.gif

• j_lydevik

Medlem
    19 juli, 2005 vid 18:52

Lovart väjer för lä. Alltså, ligger du downwind om en snubbe o ni bränner åt samma håll så ska han hålla undan för dig! cool.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing bra spots (utan kajtare)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.