Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bra ställe som lagar brädor?

  • Bra ställe som lagar brädor?

    Publicerad av fakebaby på 19 augusti, 2008 vid 12:35

    Hej!

    Fick precis hem en Mistral Twister 117L men nosen har knäckts när den fraktades =( Vet någon om detta går att laga och vem som skulle kunna göra det? Jag bor i Skåne.

    Hela nosen är inte knäckt men en ganska stor bit är helt av, cirka halva toppen av nosen.

    Väldigt tacksam för alla råd och tips.

    /Martin

    poppo svarade 16 år, 1 månad sedan 11 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • perkele

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 06:58

    Jag hade skickat den med bussgods till Svenne:
    http://boardcorner.primenta.se/

    T

  • k-man-2

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 12:07

    eller till ulf på cls (custom line sailboards) i varberg.

    lagade min bräda där och är mycket nöjd med resultatet.
    man kan banne mig inte se att brädan har blivit dingad.

  • fakebaby

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 12:09

    Ok testar det!

    Tack så mycket!

    /Martin

  • martin

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 13:33

    Uffe CLS är fanimej sjukt säker. Det är helt otroligt vad han fixar till det snyggt.

  • doc

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 14:06

    Vad vägde brädan efter lagningen hos Uffe? Det går mycket snack om mängder av spackel och ett halvt kilo bräda extra efteråt, men tredjehandsuppgifter känns inte som något att lita på. Om lagningen är lätt och dessutom snygg är det ju kanon!

  • sinclair

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 14:12

    lagar du hos uffe vet man att det blir snyggt och hållbart. Viktökning, vem bryr sig om det handlar om 0,5 kg?

  • doc

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 14:21

    Nä, egentligen inte. Men för att citera Svenne från Primentas hemsida – “Med bra underarbete blir spacklingen minimal, oftast inte nödvändig alls”.

    Jag var mest nyfiken på om det bara är skitsnack att det är tunga lagningar eller faktiskt ligger något i det. Ett halvt kilo spelar ingen större roll för mig egentligen men jag funderar på att konvertera min gamla PureAcid 73 till en twinfin och då finns det ju förutsättningar att det blir lite tungt.

  • sinclair

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 14:25

    Om det blir för tungt så banta bort några kilon av kroppsvikten! 🙂

  • doc

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 14:30

    Hehe, jag satte just pingvinstången i vrångstrupen 🙂

  • jesper_b

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 14:31

    0,5 kg är OK viktökning för t ex en helknäckt bräda. För en ding även en större är det på tok för mycket. Med rätt blanding mikroballonger, rätt skum, rätt väv, vakumpump mm så kan man laga det mesta i dingväg på något enstaka hekto. Skillnaden på en 5,5 kg och en 6,0 kg bräda känns en hel del i seglingen (tycker jag). Hellre starkt och lätt än snyggt. Bäst är naturligtvis starkt, lätt och snyggt! /JB

  • surfslusken

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 14:44

    @Jesper_B 492449 wrote:

    0,5 kg är OK viktökning för t ex en helknäckt bräda. För en ding även en större är det på tok för mycket. Med rätt blanding mikroballonger, rätt skum, rätt väv, vakumpump mm så kan man laga det mesta i dingväg på något enstaka hekto. Skillnaden på en 5,5 kg och en 6,0 kg bräda känns en hel del i seglingen (tycker jag). Hellre starkt och lätt än snyggt. Bäst är naturligtvis starkt, lätt och snyggt! /JB

    Men du öppnar väl upp din shape/rep verkstad inom kort Jesper?? Blir man så där som du o Uffe när man blir gammal?? Ja menar nostalgisk 80-tals freak som slutar surfa o börjar laga brädor istället?? Uffe e ju känd för sina bilar, guror mm, men va ska du ha för prylar o visa när man lämnar in brädan? Din samling folkabussar??

  • stewen

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 14:55

    Jag har lagat min bräda hos Ulf och jag var INTE nöjd. Han sa att det max skulle kosta 2000 men sen blev det 2500 istället.

    Sen var brädan mjuk vid lagningen och det ditlimmade greppen trillade av vid första seglingen. Jag berättade det för honom och han lovade att fixa den men att köra 20 mil enkel resa för det var det inte värt så jag lagade den själv istället.

    Kommer aldrig lämna in en bräda på lagning igen utan fixar det själv nu.

    Möjligt att det är värt att göra det hos honom om man har en splinkans brädan men aldrig med en som har en 3-4 år på nacken när det kostar 2-3 tusen. Det är det inte värt.

  • svenne

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 14:56

    Som Jesper säger så blir det skillnad på brädans känsla med högre vikt.

    Jag väger ofta materialet jag använder för att laga brädor och en rejält kraschad nos brukar inte öka brädans vikt med mer än 20-30 gram. Det är återigen tillbaka till att jag under ganska lång tid haft möjlighet att öva – X antal brädor, en del bildörrar, flygplan, båtar och annat skrot att testa på ger erfarenhet. Och jag gör allt för att undvika spackel och gelcoat, i sånt fall låter jag hellre reparationen ta längre tid än fuskar med tunga material.
    Den bräda som har ökat mest efter en reparation fick jag bygga om hela nosen och aktern på efter att en flygplatstruck backade på den. Totalt ökade brädan mindre än 300 gram.

  • jesper_b

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 15:20

    Absolut ingen rep-verkstad från min sida. Det får Svenne och andra med den energin ta hand om. Absolut inget nasande, absolut inga brackprylar. Men visst en och annan gisten buss full av själ, en och annan avbruten älsklingsbräda och så en och annan sprillans supershape ska självfallet hända hemma hos mig inom kort. Gubbigt? Tja kanske kan jag äntligen få bli den lille gubbe jag så krampaktigt försökt bli i så många år.

    Jag har i vart fall inte färgat håret blåsvart, någon gura har jag inte heller för att impa…

    /JB

  • poppo

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 15:33

    Inget går upp mot att bli gubbe: Sitta framför brasan i gillestugan med en välkyld pilsner, tofflorna på och läsa en god bok om andra världskriget och muttra om drakflygare med kortbrallor utanpå våtdräkten! I love it…

    Och ett halvt kilo extra på brädan låter som en mycket obehaglig mardröm för att knyta an till ämnet.

    Saknar kompetent brädlagare och framförallt segelmakare i Uppsala bara, vi gubbar rör oss inte gärna för långt från hemmets lugna vrå.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bra ställe som lagar brädor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.