Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bra storlek att komplettera med (min andra kite)

• Bra storlek att komplettera med (min andra kite)

Publicerad av bigmomma på 29 juli, 2011 vid 09:33

Hej!

Jag väger ca 86kg och har f.n. en RRD HyperType 12m2 och funderar på att komplettera med en storlek mindre kite för att komma ut på vattnet lite fler dagar senare under säsongen när det kommer blåsa lite mer.

Jag är nybörjare och har funderat på en 9-10.5 m2 kite och undrar om det är lönt att ens kolla på 8or (eller mindre) etc med min vikt?

ursuspolaris svarade 13 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • debkausf

Medlem
    29 juli, 2011 vid 09:38

Både 8 o
    9 funkar som andra kite för dig

• bigmomma

Medlem
    29 juli, 2011 vid 09:44
    debkåusf;663823 wrote:
    Både 8 o
    9 funkar som andra kite för dig

Ok tack, ack så fel man kan ha, jag trodde jag var för fet för en 8a :D.

• borste

Medlem
    29 juli, 2011 vid 09:48

hej, 8-9m2 skulle jag säga.

Mvh

Anders

• regfellow

Medlem
    29 juli, 2011 vid 09:50

Bara för att man väger 86 kg behöver man inte vara fet!!! =P

Kolla vindrangen från kite tillverkaren och lägg på 1 m/s per 5-7 kg eller något…

• bigmomma

Medlem
    29 juli, 2011 vid 10:02
    Regfellow;663828 wrote:
    Bara för att man väger 86 kg behöver man inte vara fet!!! =P

Kolla vindrangen från kite tillverkaren och lägg på 1 m/s per 5-7 kg eller något…

Nej jag skämtade lite, jag är 186cm så jag är väl inte direkt fet :).

• solomin

Medlem
    29 juli, 2011 vid 20:29

Väger 95 kg och kör North Rebel 12a samt 8a, tycker att de överlappar mer än tillräckligt.
    Satsar du på en 9a så kommer du bara bli överriggad tidigare och behöva en 7a eller kanske 6a.
    Som nämnts kolla vilka vindar de är till för, då funderar man om inte 12a och 7a funkar.

• stebe

Medlem
    29 juli, 2011 vid 20:38

En Flexifoil Ion 8,5m skulle bli perfekt 🙂

• ursuspolaris

Medlem
    29 juli, 2011 vid 22:16

Jag skulle satsa på en nia. När det blåser så mycket så att du är överriggad med en nia ska du ändå inte gå ut om du är nybörjare. Ju mer det blåser, desto mindre blir marginalerna…

En tia är knappt lönt, överlappet blir för stort…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Bra storlek att komplettera med (min andra kite)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.