För att kunna surfa i göteborgsregionen är det nästan ett krav att ha bil, eller att du bor så nära så vattnet att du kan dra ner utrusningen på en kärra. Själv bor jag bara ”några meter” från vattnet i Kullavik, men lastar ändå bilen varje gång jag skall ut, både för att det rätt mycket utrustning som skall med samt att det oftast är vinden som styr vilket ställe som är bäst för dagen.
Om du skall flytta till Budskär så är som tidigare nämnts Bukärr närmast. Har jag ont om tid kör jag i Kullavik där det är helt okej speciellt om du drar ut en bit och kör på öppet hav. I sommar har det blivit långseglig både till Kungsö och Vrångö med formulan. Ett annat ställe som inte är så omtalat (och faktiskt riktigt bra) är Vallda Sandö, här kan du parkera nästan bredvid där du riggar och stället ligger rätt långt ut så vinden är inte alltför byig. Särö (Blomstermåla) funkar sådär… Fina parkerings och rigg möjligheter men stället är omringat av berg och öar så vinden har svårt att komma ner.
Personliga favoritspots är: Rågelund, Torkelstorp, Gottskär, Tjuvkil, Kullavik och Askims kallbadhus beroende på vindriktning. Alla dessa ställen kräver att du har bil.
/Jonas