Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bräd funderingar..

• Bräd funderingar..

Publicerad av pure på 13 mars, 2006 vid 19:52

Börjar fundera på vad jag skall satsa på för bräda när jag tänkte köpa ny nu till våren/sommaren. Wave ser ju riktigt kul ut och är något jag skulle vilja hålla på med men bor i växjö så det e blir ju till att åka en del för att komma te et. Freestyle verkar ju vara kul oxå och det kan man ju kanske lättare hålla på med även på små sjöar.

Är det bra att försöka hitta en inriktning ex Wave eller Frestyle och köpa en renodlad sådan eller är det bättre att köpa nått som är mellanbra och funkar till båda.

Har en 148l bic techno2 nu. Eller är det bra att gå vidare till en mindre freeride bräda som man ändå kan hoppa lite med. Det blåser ju inte så mycket i helga sjön heller och vill ju kunna plana så mycket som möjligt och då behövs det ju lite större segel.

Någon som har några idé:er….

CV: Plana,Vattenstart,Stroppar, 75kg, (inte gipp än)

mattap svarade 18 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • nordgren

Medlem
    13 mars, 2006 vid 20:16

Ja det är väll lite vad man vill få ut av det hela.

Men om jag utgår från mig själv som också satt i samma sitts för två år sedan och bor i Karlstad, så det blir mest insjösegling för mig också.
    Var på samma nivå som dig när jag skaffade min freestyleplanka men väger 95kg.

Först ska du ha kvar din tecno2?

Jag köpte som sagt först en freestyle, och det ångrar jag inte! De är lättplanade och väldigt trevliga att köra på (jag har en JP Freestyle 113) även om man inte håller på och spockar. Denna passar ju oerhört bra vid förhållanden som våra, och man får hyggligt med tid på vattnet. Bra som enda alternativ i våra förhållanden. Dock inte så lysande i vågor även om de funkar i nödfall (eller bättre än inget) när det inte är så stora vågor.
    Värt att tänka på såhär i början av kariären är nog att inte ta en allt för radikal newschoolfreestyle om du inte tänkt att spocka, en inte så extrem freestylebräda är klart roligare att åka på om man freerajdar mer.

Ett alternativ om man bara ska ha en bräda är nog också en crossoverbräda som Mistral Syncro, verkar vara väldigt fina brädor som funkar till det mesta.

Själv kände jag att jag också vill ha en mindre bräda när det brallar i ordentligt och när man kommer ner till västkusten och vågor, så jag har även köpt mig en större vågbräda (98 liter, väger ju ändå 95kg).
    Planerar du att ha två brädor så blir säkert en större freestyle eller crossoverbräda kalas, för att sen kompletera med en vågis på ca 75 liter.

Men vill du ha en enda bräda som ska funka hemma hos dig och i lite vågor på västkusten så skulle jag nog rekomendera en bräda som Mistral Syncro 91, eller någon freestylewave. Då kommer du få en bräda som planar hyggligt tidigt, rolig att köra i hemma hos dig och fungerar bra i vågor så länge förhållandena inte bli allt för stora.

• pure

Medlem
    13 mars, 2006 vid 20:44

Tack för det långa svaret… det låter som bra råd. Syncron är ju rätt snygg oxå så ska ha det i tankarna när jag funderar på nytt sen.. Kommer vara en del på västkusten (lysekil) och haga park så då är det nog inte så stora vågor.

Kommer att ha kvar T2:an men den ska jag försöka få min tjej att börja använda så att hon kan börja vindsurfa nu i år 🙂

• canoya

Medlem
    14 mars, 2006 vid 11:15

Låter klokt att behålla din T2:a även om du skaffar en freestyle- eller vågbräda. Då kommer du att kunna komma ut och plana även när det inte blåser tillräckligt för freestylebrädan. T2:an borde ju funka med åtminstone 9 kvm.

• mattap

Medlem
    15 mars, 2006 vid 11:49

Läs test i Boards. finns ett från förra året samt ett i år åxå där de testar F/W brädor i 85L klassen. De hävdar att alla borde äga en freestyle/wave om man inte är extremt inriktad på antingen det ena eller det andra! Efter lite funderingar köpte jag mig en JP freestyle/wave 86L och jag tycker den är helt underbar som mindre bräda. Satsa på en lättplanande med liten rockerkurva (tror jag det heter). I sverige blir det oftast mest bump/jump körning med en mindre bräda och jag tycker F/W klassen är en mycket bra klass för svenska förhållanden!

Från början hade jag en Starboard Carve 121L, den behöll jag. Tycker nu att jag har ett relative billigt kit som funkar utmärkt i nästan alla förhållanden från 4,0 till 8,0. Tilläggas bör är att jag hatar segelsnurr och kör inte vågor speciellt ofta, utan som sagt mest freeride, bump & jump!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bräd funderingar..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.