Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Bräd val!!!!
-
defenitivt inte enda anledningen, snarare att riggen är mindre, det är mer tryck i grejerna, och en liten och smalare bräda är lättare att flytta till rätt ställe när man ligger å simmar, att den sjunker ner kanske hjälper, men det är inte den viktigaste anledningen..
-
Tack för alla svar… Verkar som jag är på rätt spår ändå. Fan vad man längtar till säsongen drar igång, samma visa varje år för mig. Absinensen kommer i februari någon gång.
See you out there
Royn
-
Om brädan är riktigt tjock, som många lättvindsfreerides så har man för den delen en extra decimeter upp på brädan, och det kanske kan märkas lite. Fast jag vattenstartar oftare än jag drar rigg med min 9.7:a om vinden är någorlunda jämn.
-
Om det är väldigt kallt kanske du inte väljer minsta brädan.
-
Rasmus_W wrote:Visst. Ska man dra rigg på en riktigt liten bräda så gäller det att vara snabb som attan och så vidare. Fast segla kan ha sina fördelar om det t.ex. är kallt.
Men om det är super kallt kanske du inte väljer minsta brädan. Sen kanske man har rätt vass teknik om man är ute när det är såpass kallt att du inte kan simma in om du håller dig på rimligt avstånd från land. Sen har jag svårt att tro att vinden dör så drastiskt utan att du märker det att det inte ens går att segla in på en liten bräda.
-
Sist vi var ute körde jag i alla fall på minsta brädan, och simmade en del innan jag hade släppt på nedhal och uthal.
Och visst, att vinden bara stänger av helt tvärt hör inte till vanligheterna, men det har hänt mig nån enstaka gång. Däremot har jag kört på en del ställen där det är lä nån kilometer ut eller så (typ görväln vid sydvind) och då har jag faktiskt simmat ut tills vinden räckte till vattenstart. Fast då var det inte snö.
En annan detalj är att jag bara har en torrdräkt och en shorty, så ibland när shortyn är för kall och torrdräkten för varm har jag kört i shorty.
-
Jajemän! Har glömt att tacka för dem. Det är bland de enda bildbevis jag har på att jag kan vindsurfa, utöver något antika och underriggade http://rasmus.wiman.org/bilder/gipp.jpg och några bilder när jag seglar 9.7 i sommarbris.
Logga in för att svara.