Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing bräda att börja på?

• bräda att börja på?

Publicerad av jks på 23 juli, 2004 vid 20:42

Någon som har några synpunkter på bra eller dåligt (!) brädval till en nybörjare. Dra rigg, vända, gippa funkar på storbräda (gammal med centerbord), men vad är lämpligt att gå vidare med???
    Ska man satsa direkt på 100 liter typ eller gå via techno 2 dvs 150 liter?
    HA D

vinta_kestrel svarade 20 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • mickemoose

Medlem
    24 juli, 2004 vid 07:14

jag är precis i din situation! hehe., med centerbord är det enklare. speciellt i lätt vind och att gå upp i vind! lätt å kryssa med! centerbord tycker jag borde finnas på alla brädor(men man behöver ju inte ha i det om man inte ska köra i lätt vind elller kryssa):P

vill du ha en stabil bräda men roligare? eller vad är du ute efter? hoppa i vågor? köra fort? snabbt transport medel? hehe?

• johanc

Medlem
    24 juli, 2004 vid 09:53

Gå du via en techno2, RRD 360, Fanatic viper75 så går det fort i början upp i planing…. Sen e du fast och köper en mindre för fina dagar…

Muahahahahaha!!! tongue.gif

JohanC

• anonym-anvandare

Medlem
    24 juli, 2004 vid 18:18

starboard har dem bästa nybörjarbrädorna.

• kate

Medlem
    26 juli, 2004 vid 21:13

Är du mediumstorlek skulle jag rekommendera en 130l bräda som är bred. Desdo bredare, ju mer stabil känns den. Brädan kan du dra rigg på och när du blir bättre fungerar den bra i lättvindssegling! Detta innebär att du kommer att kunna få fler segeldagar, vilket underlättar progressionshastigheten markant!
    Ett exempel är Fanatic E-ray, men de flesta andra märken har liknande brädor.

Lycka till, och ge inte upp!!!

mvh Kate

• hjeltman

Medlem
    26 juli, 2004 vid 23:02

AHD Inspiro 79… 136l
    Jag provade den första gången för ca en månad sedan, och den är grymt trevlig. Själv har jag en Naish Titan 135l, men hade helt klart köpt Inspiron om jag provat den tidigare. Jag tror dessutom att jag skulle behållt den länge som lättvindsbräda.

• vinta_kestrel

Medlem
    28 juli, 2004 vid 20:51

Ta ett mellansteg på en modern (=bred och kort) bräda. Du kommer kunna behålla den långe som ett lättvindsalternativ. T.ex. en RRD Evolution 360 eller en Starboard Go 150. Bägge är breda nog att vara stabila för dina nybörjarmisstag, samtidigt som de är korta, breda och har en rockerkurva som passar perfekt för både lättvinds och lite hårdare surf. RRD’n har plats för centerfena, Starboard’en har ett tillbehör som kallas Starbilizers, fenor som sätts på kanterna. Funkar utmärkt när man inte planar och inte vill driva för mycket i sidled.

När du kan gippa, göra sail-body-360, segla backwinded, och andra grundläggande trick, kan du gå vidare på en freestyle eller freestylewave bräda. btw, det är inte nödvändigt att lära sig tricka på den stora brädan wink.gif (men jösses så mycket enklare det är att öva på de på en sån bräda, speciellt de första travande försöken).

Lycka till!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing bräda att börja på?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.