-
Bräda eller riggar först?
Hej,
Jag ska uppdatera mina grejor och behöver lite tips.
Jag har idag en Fanatic RIP 257 på 83 liter (jag tror att den heter så…). Den är från 99/00 och rödorange med svarta/vita stripes och något spindelmonsterliknande där fram. Seglen mina är: Simmer OS 5,2 -98 som är mycket slitet samt ett OS 5,7 -99 som är i bra skick.Jag tänker skaffa grejor från 2006 eller nyare och det blir 5,8 och 5,0 plus evt 4,3 samt en “FSW” bräda på ca 90 liter. Fanatic Freewave 85 lit, Goya One L och RRD FSW 90 är heta alternativ efter att ha läst en mängd trådar här på konfen…det ska vara något lättåkt, inget hardcore och inte så himla bräckligt. Nybörjargubbvågsegling i Varberg i huvudsak och …jag suger i vågor…och annars också men vaf_n…inga balettricks…
Jag har inte budget att köpa allt på en gång och jag undrar om jag bör byta seglen eller brädan först? Det viktigaste seglet är ju det största (det jag kommer att använda mest) och det är det enda av mina grejor jag är relativt nöjd med. Fanaticen har jag seglat hela fem gånger sen jag köpte den begagnad 2001… Jag är kass på att gippa Fanaticen i vågor. Jag har grymt svårt att få igång den plus att jag sjunker som en sten i vindsvackorna. I år har jag bantat ner mig till 85 kg och sen är det ju teknik men jag upplever Fanaticen som väldigt liten min dåliga teknik medtagen.
Jag har haft detta på gång länge men förra året bidde det inget pga två penicillinkurer under våren samt svinkoppor…och året innan det ryggproblem…men nu är allt fridens så…
Tjoho,
Mats
Logga in för att svara.